۲ بهمن ۱۳۹۳، ۸:۱۶
کد خبر: 81474405
T T
۰ نفر
داوداوغلو: تركيه قادر به بستن كامل مرزهايش با سوريه نيست

لندن – ايرنا –' احمد داود اوغلو' نخست وزير تركيه به روزنامه تايمز گفته است كه از نظر آنكارا، بستن كامل مرزهايش با سوريه به منظور متوقف كردن پيوستن جنگجويان خارجي به گروه تروريستي داعش، امكان پذير نيست.

به گزارش ايرنا، روزنامه تايمز روز پنجشنبه با اشاره به ديدار احمد داود اوغلو با ديويد كامرون نخست وزير انگليس در لندن، نوشت از نظر نخست وزيرتركيه بستن كامل مرزهاي طولاني اش با سوريه به دلايل فني و اخلاقي ممكن نيست.

روزنامه تايمز نوشت: داود اوغلو در حالي اين سخنان بر زبان مي آورد كه مقامات كشورهاي اروپايي در جريان نشست دو روزه خود در لندن كه قرار است از روز پنجشنبه برگزار شود، به دنبال يافتن راه هايي براي مقابله داعش و ممانعت از سفر اتباع اروپايي به سوريه بويژه از طريق خاك تركيه هستند.

تايمز افزود: داود اوغلو كه در طي دو ماه گذشته چهار مرتبه با ديويد كامرون در ارتباط مسايل سوريه، عراق و داعش گفت وگو كرده است، عنوان كرد: ما مي توانيم مرز را ببنديم اما چه كساني پناهندگان را نجات دهد و به جايي امن برساند؟ همه اين افراد با پاي پياده فرار كرده اند و در اين شرايط آيا ما مي توانيم مرزها را بر روي آنان ببنيدم و آيا اين عمل اخلاقي است.؟

داود اوغلو به تايمز گفته است: مرز مشترك تركيه و سوريه 937 كيلومتر است و بلحاظ فني بستن آن غيرممكن است چرا كه ما نمي توانيم براي هر سانتي متر آن يك سرباز مستقر كنيم.

نخست وزير تركيه عنوان كرده است: ما البته مي توانيم اعلام بكنيم كه مرز ما با سوريه يك نقطه نظامي است و هيچ كس نبايد وارد شود اما پس از آن همه شروع به انتقاد از تركيه مي كنند كه چرا مرزهايش را بسته است و مردم بخاطر اين مساله كشته مي شوند.

وي با اشاره به فشار صورت گرفته بر روي تركيه براي كنترل همه افراد مظنون خارجي كه به اين كشور مي آيند، گفت: در سال گذشته ميلادي آنكارا مانع از ورود 7 هزار نفر مظنون به اين كشور شده و يكهزار و 300 نفر ديگر نيز اخراج كرده است.

داود اوغلو در همين حال انتظارات كشورهاي غربي در اين زمينه واقع بينانه ندانست و گفت كه تركيه در سال گذشته ميلادي ميزبان 35 ميليون گردشگر خارجي بوده است.

نخست وزير تركيه همچنين در گفت وگوي جداگانه با روزنامه اينديپندنت گفته است: داعش مخلوق جنگ عراق و اشغال اين كشور توسط آمريكا در سال 2003 ميلادي، بوده است.

وي در اين گفت وگو گفته است كه در حال حاضر نزديك به دو ميليون پناهنده بدليل درگيري هاي سوريه و حملات داعش در سوريه و عراق به تركيه آمده اند.

احمد داوداوغلو و ديويد كامرون در جريان ديدارشان كه سه شنبه شب صورت گرفت درباره روابط دوجانبه تركيه و انگليس ، تحولات منطقه اي و بين المللي به ويژه تحولات عراق و سوريه و همكاري در زمينه مبارزه با تروريسم گفت وگو و تبادل نظر كردند.

اين ديدار در آستانه نشست، وزيران امور خارجه حدود 20 كشور جهان براي بررسي راه هاي مقابله با گروه تروريستي داعش، در لندن برگزار شد.

محور مذاكرات وزيران خارجه كشورهاي شركت كننده در اين نشست بين المللي، بررسي توانايي هايي نظامي، مالي و ارتباطاتي گروه تروريستي داعش و نيز حضور افراد خارجي در ميان اين گروه، بيان شده است.

در اين نشست همچنين قرار است در مورد راهبرد لازم براي مقابله دسته جمعي جامعه بين الملل با گروه تروريستي داعش و نيز ارايه هاي كمك هاي بشردوستانه به افراد آسيب ديده از حملات اين گروه تروريستي بحث و گفت وگو صورت گيرد.

اروپام** 4** 1552