۲۸ دی ۱۳۹۳، ۱۶:۲۹
کد خبر: 81469446
T T
۰ نفر

هنر هفتم ياري رسان توسعه صنعت گردشگري

۲۸ دی ۱۳۹۳، ۱۶:۲۹
کد خبر: 81469446
هنر هفتم ياري رسان توسعه صنعت گردشگري

تهران - ايرنا - سينما به عنوان هنر هفتم ضمن نمايش مفاهيم زيبايي شناختي و معرفي جاذبه هاي فرهنگي، تاريخي و گردشگري جوامع مختلف، مي تواند نقش مهم و موثري در توسعه و رونق صنعت گردشگري داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، سينما محصول قرن بيستم و انقلاب صنعتي به عنوان ابزاري براي گذراندن اوقات فراغت انسان اسير در سيطره ماشينيسم پا به عرصه گذارد اما در مراحل تكامل خود ضمن حفظ توانايي سرگرمي بخش و تفريحي خود به وسيله اي براي فرهنگسازي و ايجاد تحول در افكار عمومي و يكي از مطبوع ترين ساز و كارهاي سيطره و تبليغ تبديل شد.

از بين وسايل ارتباط جمعي، تلويزيون و سينما به دليل نوع رابطه اي كه با تماشاگران برقرار مي كنند، بيشترين حجم اطلاعات و پيام را به آنان انتقال مي دهند.

سينما به عنوان هنر هفتم علاوه بر نمايش مفاهيم هنري و زيبايي شناختي، مفاهيم و نمادهاي اجتماعي و فرهنگي جوامع مختلف را بازنمايي مي كند.

بر اين اساس سينما و فيلم هاي مستند مي توانند ضمن ايجاد فرصتي براي مطالعه جوامع مختلف از لحاظ مردم شناسي و جامعه شناسي، جاذبه هاي فرهنگي، تاريخي و گردشگري اين جوامع را معرفي كرده و نقش مهمي در توسعه گردشگري داشته باشند.

بسياري از فيلم هاي سينمايي همچون فيلم سينمايي «خسته نباشيد» كه به سفارش اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمان و كارگرداني محسن قرائي و افشين هاشمي ساخته شده مي توانند به صورت مستقيم و غيرمستقيم در معرفي جاذبه هاي گردشگري، توسعه اين صنعت و ترويج فرهنگ گردشگري در جامعه نقش داشته باشند.

فيلم سينمايي «خسته نباشيد» داستان يك زوج كانادايي است كه به ايران سفر مي‌كنند، فيلم از باغ شاهزاده ماهان آغاز و با نشان دادن روستا و قلعه شفيع‌آباد و نبكاها ادامه پيدا مي كند و در منطقه كلوت‌ها به پايان رسيده و مخاطب را در آرزوي سفر باقي مي‌گذارد.

«ناصر رضايي» عضو هيات علمي پژوهشكده گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري درباره نقش سينما در توسعه صنعت گردشگري به خبرنگار ايرنا گفت: اين موضوع در حوزه گردشگري فيلم جاي دارد و فيلم هاي سينمايي و مستند به عنوان ابزار تبليغاتي مي توانند در جذب گردشگر نقش موثري داشته باشند.

وي افزود: فيلم در ميان وسايل ارتباط جمعي ابزار مهمي براي اطلاع رساني و تبليغات است و گروه هاي مختلف سني مي توانند به اين ابزار دسترسي داشته باشند.

وي اظهار كرد: فيلم ابزاري قدرتمند است كه مي تواند به صورت غيرمستقيم بسياري از مباحث و آموزه هاي فرهنگي را به مخاطبان آموزش دهد و بوسيله آن مي توان جاذبه هاي گردشگري را بر حسب شرايط سني و جنسي به مخاطبان معرفي كنيم و به گروه هاي سني و جنسي آموزش دهيم كه در قالب تورهاي گردشگري چگونه باهم سفر كنند.

رضايي با بيان اينكه معرفي جاذبه هاي گردشگري بايد با هدف، برنامه و ابزاري مناسب انجام شود، افزود: سينما و فيلم هاي سينمايي مي تواند باعث ايجاد و توسعه فرهنگ گردشگري ودر نهايت جذب گردشگر و رونق اين صنعت اقتصادي شود.

عضو هيات علمي پژوهشكده گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ادامه داد: بازيگران فيلم هاي سينمايي و تلويزيوني كه با هدف گردشگري ساخته مي شوند بايد هدفمند انتخاب شده تا مخاطبان بتوانند با شخصيت هاي اين آثار همزاد پنداري كنند و براي ديدن جاذبه هاي معرفي شده در آثار سينمايي از شهر خود خارج و از اين جاذبه ها ديدن كنند.

وي بيان كرد: در جهان امروز، گردشگري و تبليغات از پرفروش صنعت هاي اقتصادي هستند و اكران و فروش ميلياردي در سينماي هاليوود و باليوود اين امر را ثابت مي كند.

رضايي با بيان اينكه اكنون لوكشين فيلم هري پاتر در اسكاتلند و بسياري از فيلم هاي هاليوودي و باليوودي باعث جذب گردشگر شده، اظهار كرد: لوكيشن بسياري از فيلم ها و سريال هاي ايراني همچون شهرك سينمايي غزالي و شهرك سينمايي دفاع مقدس مي توانند به عنوان يك جاذبه نقش موثري در توسعه صنعت گردشگري كشور داشته باشند.

عضو هيات علمي پژوهشكده گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با اشار به نقش صدا و سيما در توليد آثار سينمايي با موضوع گردشگري نيز گفت: صدا و سيما با توليد فيلم هاي سينمايي، فيلم هاي كوتاه و فيلم هاي مستند با موضوع گردشگري مي تواند به صورت مستقيم و غيرمستقيم در ايجاد و توسعه گردشگري و آموزش مردم ايفاي نقش كند.

رضايي با تاكيد بر لزوم برنامه ريزي در توليد آثار سينمايي و تلويزيوني با موضوع گردشگري، افزود: صدا و سيما براي ساخت فيلم و سريال با موضوع گردشگري بايد از نظر كارشناسان حوزه گردشگري و روان شناسان به خوبي استفاده كند.

تهرام/7245/ 1625