۱ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8146526
T T
۰ نفر

مروری بر چند خبر کوتاه از عراق

۱ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8146526
مروری بر چند خبر کوتاه از عراق ...............................................
بغداد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 01/03/86 خارجی.عراق.خبرکوتاه *** "نوری المالکی" نخست وزیر موافقت خود را با اختصاص دادن پنج میلیارد دینار برای خانواده های مهاجر داخل کشور اعلام کرد.
*** "عباس البیاتی" عضو کمیته اصلاح قانون اساسی در مجلس، با تاکید بر اینکه کمیته مذکور تمامی بندهای قانون اساسی را مورد بازنگری قرار داده است، اعلام کرد: این کمیته با سه مساله مورد اختلاف مواجه شده است که عبارتند از قانون توزیع ثروتهای طبیعی عراق، قانون حاکمیتهای اقلیمها و بند 140 قانون اساسی و قرار است به منظور حل آنها، به رهبران گروههای سیاسی مختلف ارایه شود.
*** "حسن السنید" نماینده لیست ائتلاف یکپارچه در مجلس، در مصاحبه خبری اظهارداشت: دولت عراق با کشورهایی در ارتباط است که همواره درصدد نابودی عراق بوده اند و دولت عراق در این چهار سال موفق شده است از بروز جنگهای فرقه ای خونین میان مذاهب مختلف عراق جلوگیری کند.
*** "عادل البرباری" نماینده لیست کردستان در مجلس، اعلام کرد که کمیته امنیت و دفاع 90 درصد نتایج تحقیقات خود را درباره انفجار رستوران پارلمان عراق ارایه داده و قرار است برخی از شرکتهای آمریکایی مسوولیت نگهبانی از ساختمان پارلمان را بر عهده گیرند.
*** شماری از عشایر مناطق مرکزی عراق با برگزاری کنفرانسی، از دولت عراق درخواست کردند تا هر چه سریعتر برای نجات استان دیالی از حملات گروههای تروریستی، تدابیر لازم را اتخاذ کند. شرکت کنندگان در این کنفرانس در دیدار با "اسعد ابوکلل" استاندار نجف، بر ضرورت وحدت تمامی قشرهای عراقی برای نابودسازی تروریسم در عراق تاکید کردند.
*** کمیته ریشه کنی حزب بعث، مخالفت خود را با اجرای طرح بازگردانی کارمندان دستگاههای امنیتی نظام سابق عراق اعلام کرد. این حزب اظهارداشت که بازگردانی این افراد، نه تنها با بندهای قانون ریشه کنی حزب بعث مخالف است، بلکه موجب افزایش بحران و ناامنی در کشور خواهد شد.
*** استاندار دیوانیه، از امضای پیمان شرف برای توقف اختلافات طرفهای درگیر در این شهر خبر داد و افزود: امضای این پیمان با حضور مدیر دفتر شهید صدر در دیوانیه و نمایندگان گروه صدر در پارلمان از جمله نصار ربیعی ، فلاح شنشل و حسین شعلان صورت گرفت. وی گفت که این پیمان شامل چند شرط اساسی به شرح زیر است: جلوگیری از ورود نیروهای چند ملیتی به شهر دیوانیه و عدم گفت وگو با شهروندان عراقی و واگذاری مسئولیت امنیتی به نیروهای عراقی.
*** برخی از کارشناسان و محققان سیاسی اظهارداشتندکه شیوه بنای سفارتحانه آمریکا در عراق، نشان می دهد که ایالات متحده آمریکا به این آسانی از عراق خارج نمی شود و حتی خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق نیز دولت آمریکا را به خروج از این کشور نمی کشاند. شایان ذکر است که مساحت سفارت آمریکا در بغداد 42 هکتار بوده و هزینه بنای آن به 592 میلیون دلار رسیده است.
گفته می شود که این سفارت دارای 27 ساختمان مسکونی با گنجایش 615 تن و دیوارهای ضد گلوله است.
*** "محمد عثمان" از اعضای مجلس عراق، اعلام کرد که وجود نیروهای آمریکایی و عدم توازن و اعتدال میان این نیروها و دولت عراق، یکی از مهمترین دلایل ضعف دولت عراق در اتخاذ تصمیمهای مناسب است. وی افزود: دخالت آمریکا در امور داخلی عراق، موجب ایجاد مشکلات فراوان در دولت عراق شده است.
شبد/خاورم/252/1460 شماره 266 ساعت 36:22 تمام انتهای پیام I01.36-36-22
۰ نفر