۱ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8146502
T T
۰ نفر
نیویورک تایمز: بوش بایستی به ایران امتیازهای بیشتری بدهد ........................................................
نیویورک ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 01/03/86 خارجی.سیاسی.آمریکا.ایران.
روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز"، روز سه شنبه در سرمقاله خود نوشته است که "جرج بوش" رییس جمهوری آمریکا باید به ایران امتیازهای بیشتری بدهد.
نیویورک تایمز، نوشت: دولت بوش صبوری بیش از اندازه ای به خرج داده تا بتواند شورای امنیت را برای مجازات ایران بخاطر برنامه هسته ای آن کشور متقاعد کند و از سوی دیگر شورا نیز از ماه دسامبر تاکنون دو سری تحریمها را علیه تهران به تصویب رسانده، ولی متاسفانه ایران همچنان به برنامه های خود ادامه می دهد.
نیویورک تایمز روز سه شنبه نوشت که 9 ماه پس از آنکه شورای امنیت به تهران دستور داد تا غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده اند دانشمندان ایرانی در شرف دستیابی به فن آوری چرخه سوخت هستند.
به نوشته این روزنامه، برخی از دیپلماتها نیز اینگونه استدلال می کنند که با توجه به اینکه ایران از "نقطه برگشت ناپذیر" عبور کرده است، شورای امنیت بجای تاکید بر تعلیق تمامی فعالیتهای مربوط به غنی سازی اورانیوم، سعی کند حجم برنامه غنی سازی ایران را مهار و اطمینان حاصل کند که بازرسان آن بتوانند بر این اقدامات نظارت داشته باشند. آنها همچنین معتقدند که تمامی تحریمهای قبلی علیه تهران نیز باید لغو شود.
نیویورک تایمز می نویسد: با توجه به فوریت و انگیزه های برنامه هسته ای ایران، آنچه به آن احتیاج داریم، یک همت و واکنش فوری بین المللی است و این واکنش، نه درخواست برای حمله نظامی به ایران است و نه قلدری بیشتر کاخ سفید، زیرا قطعا هیچ راه حل نظامی برای این مساله وجود ندارد، ولی تا زمانی که ایرانیان امتیازهای جذاب تری دریافت نکنند (یعنی معامله ای بزرک با آنها) و به مجازاتهای شدیدتری تهدید نشوند، بسیار بعید است که تغییر رویه دهند.
به نوشته نیویورک تایمز، این بدان معناست که جرج بوش رییس جمهوری آمریکا باید امتیازهای بیشتری، از جمله پیشنهاد شفاف برقراری روابط کامل دیپلماتیک و تضمینهای امنیتی، ارائه کند. از سوی دیگر، کشورهای اروپایی، روشها و چینی ها نیز باید امتیازهای بیشتری را از ایران بگیرند و اعلام کنند که در صورت ادامه برنامه هسته ای آن، رواط دیپلماتیک و تجاری خود با تهران را قطع خواهند کرد.
نیویورک تایمز نوشته است آنچه به آن احتیاج داریم، گفت وگوی صادقانه و علنی در مورد هزینه های دستیابی ایران به فناوری هسته ای و اینکه جهان برای جلوگیری از رسیدن به چنین مرحله ای، چه امتیازهایی را حاضر است ارائه یا از آن سلب کند.
شبد/اروپام2252/360 شماره 242 ساعت 26:20 تمام انتهای پیام I01.23-26-20
۰ نفر