۲۲ دی ۱۳۹۳، ۱۵:۲۰
کد خبر: 81461706
T T
۰ نفر
90 میلیارد متر مكعب آب در بخش كشاورزی استفاده می شود

قم - ایرنا - مشاور وزیر نفت گفت: سالانه 98 میلیارد متر مكعب آب در كشور مصرف می شود كه حدود 90 میلیارد متر معكب آن در بخش كشاورزی و مابقی برای آب شرب و صنعت استفاده می شود.

به گزارش ایرنا، 'محمد تقی امانپور' روز دوشنبه در همایش 'فرهنگ و مدیریت جهادی' در قم اظهار كرد: با همین آب، خاك و قابلیت هایی كه در كشور داریم می توانیم برای 300 میلیون نفر غذا و آب تولید كنیم و امكان ایجاد 10 میلیون شغل جدید را داریم.

وی به طرح 'مدل توسعه پایدار كشاورزی' اشاره كرد و این الگو را دارای 14 برنامه ملی و 44 پروژه دانست و خاطرنشان كرد: این مدل دارای پنج پروژه اصلی است كه در پروژه اول می توان 100 میلیارد متر مكعب آب جدید را تامین كرد.

وی با تاكید بر اینكه كارها را باید بر اساس دانش انجام داد، گفت: در این طرح می توان با مدیریت نزولات آسمانی و فناوری كه برای آن تعریف شده است این مقدار آب را تامین كرد كه نمونه آن نیز در منطقه ای در استان قم صورت گرفته و آب قنات های آن منطقه افزایش یافته است و با استفاده از 'فناوری آبخوانداری' می توان سیلاب ها را مدیریت كرد.

پیشكسوت جهاد سازندگی كشور، با بیان اینكه برای این فناوری در دولت جمهوری اسلامی ایران هزینه شده است، افزود: با استفاده از این فناوری می توان بازده آب در كشاورزی را از 35 درصد، تا میزان 80 درصد افزایش داد.

مشاور وزیر نفت، در ادامه توضیح این مدل، استفاده از گونه های مقاوم و پر محصول گیاه را از دیگر مدلهای این طرح برشمرد و اظهار كرد: در كشاورزی باید از روش هایی كه مصرف آب را بهینه می كند، استفاده كرد.

امانپور در بخش دیگر سخنان خود، با تاكید بر هم افزایی و اجرایی كردن آموزه های مدیریت جهادی بیان كرد: جهادگران تلاش كردند تا تبلور آرمان های اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران باشند و شكل گیری فرهنگ جهادی را در جامعه تبیین كنند.

وی با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) درباره اینكه بدون ساختن خود نمی توانید جامعه را بسازید، اظهار كرد: جهادگران این فرمایش امام راحل(ره) را سرلوحه كار خود قرار دادند و برنامه های آموزشی و عقیدتی در برنامه جهادگران قرار داشته است.

وی به نقش جهادگران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در تعامل مستقیم با مردم و خدمتگزاری به آحاد جامعه به ویژه روستاییان اشاره كرد و گفت: جهادی ها همواره سرباز نظام و رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده اند و در پیاده سازی رهنمودهای امام و رهبری و آرمانهای انقلاب اسلامی تلاش می كنند.

مشاور وزیر نفت خاطرنشان كرد: جهاد یك مولود و اندیشه ماندگار و تجربه موفق نظام جمهوری اسلامی ایران است كه همیشه می توان دستاوردهای آنان را واكاوی كرد و نیز اصلی ترین رویكرد جهادگران در راستای دانش محور و دانش بنیان بودن است.

امانپور اظهار كرد: جهاد به عنوان نهادی است كه از ابتدا 150 مركز آموزشی و پژوهشی ایجاد كرده و بیش از 10 هزار پژوهش تولید كرده و مدل و الگوی پایدار كشاورزی نیز ارائه شده است.

این همایش با حضور پیكسوتان جهاد سازندگی، جمعی از مسوولان استان قم، اعضای سازمان نظام مهندسی كشاورزی و كشاورزان استان در سالن اجتماعات مجتمع اداری آستان مقدس حضرت معصومه(س) از سوی سازمان جهاد كشاورزی استان قم برگزار شد.

در این همایش حدود 10 مقاله ارائه شد كه از مقاله های برگزیده و نیز تعدادی از پیشكسوتان جهاد سازندگی تجلیل به عمل آمد. ك/3

7406/ 553