۱۴ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۲۲
کد خبر: 81450250
T T
۰ نفر
افزایش عرضه جهانی نفت نسبت به تقاضا در اوپك روند كاهشی قیمت را بدنبال دارد

تهران - ایرنا - وزیر نفت گفت: با توجه به اینكه 2.2 میلیون بشكه افزایش عرضه جهانی نسبت به تقاضا در اوپك وجود دارد این سبب می شود تا با روند كاهشی قیمت روبرو باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بیژن زنگنه روز یكشنبه در نشست مشترك نفت و انرژی كه در حاشیه اولین كنفرانس اقتصاد ایران برگزار شد، افزود: با توجه به تغییرات شدید قیمت نفت در چند ماه اخیر، شاهد بودیم قیمت نفت برنت از 110 دلار تا دسامبر به زیر 70 دلار رسید و در حال حاضر نیز این رقم به حدود 56 دلار رسیده است.

وی با اشاره به اثرگذاری اوپك در بازار نفت گفت: در بازار یك طرف به عنوان عرضه و یك طرف تقاضا وجود دارد كه اوپك همواره در طرف عرضه بازی می كند تا از طریق متعادل كردن قیمت و یا كم كردن تقاضا به شرایط بهتری برسد.

وزیر نفت درخصوص وضعیت عرضه و تقاضا نیز اظهار داشت: در سال 2014 كل تقاضای جهانی نفت 91.1 میلیون بشكه بود كه 55.9 میلیون بشكه توسط كشورهای غیر اوپك و 5.8 میلیون بشكه میعانات گازی كه دركل دنیا تولید شد، تامین شده است و سهم اوپك نیز 29.4 میلیون بشكه بوده است.

وی با بیان اینكه سهم اوپك در سال 2014 با 7 درصد افزایش در عرضه تولید به 30.1 میلیون بشكه رسید افزود: در سال 2015 تقاضای جهانی به 92.3 میلیون بشكه می رسد كه 1.2 میلیون بشكه اضافه تر از سال گذشته است بنابراین 57.3 میلیون بشكه از این میزان توسط كشورهای غیر اوپك تولید خواهد شد و 200 میلیون بشكه نیز توسط ان جی ال كه در نتیجه 700 هزار بشكه به تولید اوپك افزوده خواهد شد.

وزیر نفت اظهار داشت: رشد اقتصاد جهانی در سال 2014، 3.2 درصد بوده و در سال 2015 برآورد می‌شود بین 3.6 تا 3.8 درصد باشد، بنابراین رشد اقتصاد جهانی در سال 2015 رو به رشد خواهد بود.

وی سپس گفت: در سال 2009 تولید اوپك 31.2 میلیون بشكه در روز بود كه تصمیم گرفته شد 2.5 میلیون بشكه كاهش یابد كه قیمت ظرف یك سال به 80 دلار رسید.

زنگنه ادامه داد: در سال 2009 تولید نفت شیل در آمریكا كمتر از 1.5 میلیون بشكه بود كه بعد از تصمیم گیری كاهش میزان تولید در اوپك تولید خود را به 6 میلیون بشكه افزایش داد و تاكنون 400 میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: تفاوت عمده تولید در اوپك و شیل آمریكا در این است كه چاه هایی كه برای بهره برداری در نفت شیل زده می شود كوتاه مدت است و جزو هزینه تولید به حساب می آید و به همین دلیل هزینه تولید نفت در شیل آمریكا بالا است.

وزیر نفت افزود: تصمیم گیری در اوپك بر دو اصل اجماع و اینكه تصمیمات ضمانت اجرایی ندارد استوار است یعنی هر یك از اعضای اوپك به رغم تصمیم گیری ها هر آنچه بخواهد می تواند تولید كند و از همه مهمتر مقدار ظرفیت خالی است كه كشورها در زمان بحران از آن استفاده می كنند.

زنگنه توضیح داد: پیش از اجلاس اخیر اوپك، اعضای این سازمان می گفتند كه تولید را كاهش نمی دهیم چرا كه قیمت نفت را افزایش خواهد داد و تحمل می كنیم تا قیمت نفت با توجه به رشد اقتصادی جهانی افزایش یابد.

زنگنه گفت: هشت كشور عضو اوپك به دنبال كاهش 1.5 میلیون بشكه ای بودند ولی چهار كشور با كاهش مخالفت كردند.

وی ادامه داد: بازار دو بخش روانی و فیزیكی دارد كه اگر اعضا با احترام با هم برخورد كنند در بخش روانی آن اثرگذار خواهد بود.

وزیر نفت در تحلیل اجلاس اوپك اظهار داشت: علت كاهش پایه ای نفت نحوه عرضه و تقاضا است ولی ادامه روند كاهشی نشان می دهد كه عامدا و عالما مدیریت می شود تا قیمت افزایش نیابد و این عامل به رشد اقتصاد جهانی منجر می شود.

زنگنه با طرح این سوال كه چقدر طول می كشد رشد اقتصادی به وجود آید و شاهد افزایش قیمت نفت باشیم گفت: برای اولین بار رسانه ها در برابر افت قیمت نفت مخالفت می كنند و از طرفی دعواهای جمهوری خواهان و دموكرات ها نیز می تواند در ماه های اخیر در قیمت نفت اثرگذار باشد بنابراین پیش بینی بر این است كه در ماه های آینده قیمت نفت بین 70 تا 90 دلار برسد كه بودجه سال آینده بر مبنای نفت 70 دلار قیمت پرتی نیست.

وزیر نفت در پایان با اشاره به اینكه پیگیری موضوعات مرتبط با نفت باید در سطوح بالای سیاسی انجام شود گفت: با توجه به سهم صادراتی كشور فشارها نمی تواند باعث كوتاهی از مواضع مان شود ولی باید بدانیم كه به دلیل عوامل ناشناخته و متعدد اثرگذار و تاثیر اراده سیاسی كشورهای بزرگ تولید كننده نفت نمی توان در چنین مواردی با قطعیت سخن گفت و در این خصوص مسایل سیاسی منطقه مهم است.

اقتصام (3) ** 1053 ** ل.ا ** 1574