۱۴ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۱۳
کد خبر: 81450232
T T
۰ نفر
هشدار نسبت به گسترش ابولا از افریقا به دیگر كشورها

تهران - ایرنا - فوق ‌تخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: بیماری ابولا در دنیا در حال كنترل است اما این امیدی بیش نیست و ممكن است از كشورهای آفریقایی به دیگر كشورها نیز انتقال یابد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، دكتر 'مسعود مردانی' روز یكشنبه در حاشیه سمپوزیوم ابولا در جمع خبرنگاران افزود: سازمان بهداشت جهانی تلاش خود را برای كنترل این بیماری انجام می‌دهد كه باید اقدامات پیشگیرانه در این زمینه صورت گیرد تا بتوان به طور جدی با ویروس ابولا مقابله كرد.

وی اظهار داشت: آخرین مورد ابتلا به ابولا یك پرستار در كشور انگلستان است كه اكنون در بیمارستان لندن بستری است و حال مساعدی ندارد به همین منظور برای جلوگیری از ورود این بیماری به كشورمان باید كلیه پزشكان ، ‌پرستاران و كادر بیمارستانی كشور در حالت آماده ‌باش باشند.

مردانی افزود: پزشكان، پرستاران، ‌پرسنل پزشكی در مراكز درمانی و بیمارستانی و وابستگان درجه یك مبتلایان به ویروس ابولا، بیشتر در معرض خطر هستند كه به همین منظور باید برنامه های آموزشی و پیشگیرانه برای این افراد برگزار شود.

وی تصریح كرد: افراد شاغل در غسالخانه ها و كسانی كه مراسم ترحیم افراد مبتلا به ابولا را انجام می دهند، نیز از دیگر گروه های در معرض خطر به بیماری ابولا هستند.

مردانی با بیان اینكه تاكنون هیچ موردی از این بیماری در كشور مشاهده نشده است، افزود: برای مقابله و كنترل این بیماری در كشور، كمیته كشوری تشكیل شده كه برنامه های مختلف راه های مقابله با این بیماری با حضور مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در این كمیته پیگیری می شود.

این پزشك فوق تخصص بیماری های عفونی گفت: قصد داریم قبل از ورود این بیماری به كشور كه امیدواریم وارد كشور نشود، آمادگی كامل برای مقابله و برخورد با آن را داشته باشیم.

مردانی با بیان اینكه متاسفانه 71 درصد بیماران در كشورهای آفریقایی دچار مرگ شده اند، افزود: این كشورها به لحاظ اقتصادی نیز با مشكلات جدی مواجه هستند و در صورتی كه كمك های بین المللی به این كشورها نشود، چیزی جز مرگ در انتظار مردم این كشورها نیست.

وی با بیان اینكه آمادگی نسبی برای مقابله با این بیماری را داریم، ادامه داد: اما به نظر می آید این آمادگی كافی نیست و برای این منظور نیاز به برگزاری دوره های آموزشی است كه نمونه ای از این دوره ها امروز در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاریست و قرار است نتیجه این همایش در قالب فیلم در اختیار 40 دانشگاه علوم پزشكی كشور قرار گیرد.

مردانی با بیان اینكه زنان باردار نیز در معرض خطر هستند، گفت: در چهار مورد ابتلای زنان باردار در این كشورها به ویروس ابولا، سه زن و چهار فرزند آنان جان خود را از دست دادند.

وی به مهمترین علائم ابولا اشاره كرد و افزود: علائم اولیه این بیماری شبیه سرما خوردگی و آنفلوانزا به همراه بدن درد، سردرد و كرختی است.

مردانی ادامه داد: پس از آن علائم گوارشی، درد شكم و اسهال و استفراغ شدید در فرد مبتلا به ابولا رخ می دهد، بطوریكه یك فرد مبتلا در طول شبانه روز پنج تا شش لیتر آب بدنش را از دست می دهد.

این استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: در مراحل بعدی ابتلا نیز فرد دیگر قادر به غذا خوردن نیست و دوره علائم گوارشی آغاز می شود كه این دوره نیز هفت تا 12 روز ادامه می یابد.

اجتمام(3) ** 7268 ** د.الف ** 1436 ** 1071