۱۳ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۴۸
کد خبر: 81448858
T T
۰ نفر
رییس سازمان زندان ها: هزینه تاسیس شركت از یك پرس چلوكباب ارزان تر است

شیراز- ایرنا- رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی كشور گفت: زمانی كه در جامعه هزینه تاسیس شركت از خوردن یك پرس جلوكباب ارزان تر باشد، ثبت میلیون ها شركت كه تنها روی كاغذ و صوری هستند را شاهد هستیم.

به گزارش ایرنا « اصغر جهانگیر» روزشنبه در آیین معارفه مدیركل جدید زندان های استان فارس در شیراز با انتقاد از این وضعیت افزود: در شرایط ناكافی بودن ساز و كارهای رسمی، صبر می كنیم وقتی این شركت ها اموال مردم را بردند و مردم به دادخواهی آمدند با این شركت ها برخورد می كنیم.

رییس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه گفت: اگر در بخش های مختلف دولتی و اجرایی، ساز و كارهای رسمی و دقیقی ایجاد كنیم این فضا شكل نمی گیرد كه افراد سودجو از هزاران نفر كلاه برداری كنند و بعد به مرحله شكایت برسد.

جهانگیر افزود: بیشترین حجم زندانیان در زندان های كشور ناشی از فعالیت های غیررسمی است به این معنا كه فرد یا دستگاهی به دنبال كشف این جرایم نرفته است بلكه زمانی كه مردم شكایت كرده اند، این جرایم پیگیری شده است.

وی گفت: باید سازوكارها به حدی قوی و دقیقی ترسیم و اجرایی شوند كه لزوما مردم به دنبال احقاق حق خود نباشند بلكه قانون حق مردم را تضمین كند.

جهانگیر افزود: یكی از جرایم سازمان یافته در ارتباط با قاچاق مواد مخدر است كه علت دست نیافتن ما به موفقیت با وجود سه دهه تلاش مجاهد گونه و تقدیم شهدا در این راه، این است كه در فرایندهای رسمی كه باید در جامعه در پیش گرفته شود خوب عمل نكرده ایم.

* نباید قبح ورود به زندان شكسته شود

رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی كشور در بخش دیگری از سخنان خود قوانین كشور را از نظر تعدد مجازات با تاكید بر حبس دارای تورم كیفری دانست و گفت: در هر سال افزون بر 600 هزار نفر وارد زندان می شوند كه بیش از نیمی از آنها در طول كمتر از یك ماه و چند روز تحمل حبس، آزاد می شوند كه نشان می دهد ورود این تعداد افراد به زندان از ضرورت نداشته است.

وی با اشاره به بخشنامه ها و ابلاغیه های دستگاه قضایی در زمینه كاهش جمعیت كیفری و حبس زدایی افزود: انتظار می رود كه در احكام صادره، افراد با ملاحظه ضرورت ها به زندان فرستاده شوند.

جهانگیر با بیان این كه ورود افراد به زندان هزینه هایی چون قرنطینه و آزمایش های بهداشتی و درمانی به دنبال دارد، دیگر هزینه های ورود به زندان مانند تحت الشعاع قرار گرفتن آبروی افراد و مشكلات برای خانواده ها را نیز یادآور شد و گفت: اگر قرار باشد فردی بعد از سه تا چهار روز حضور در زندان آزاد شود، قبح ورود به زندان برای آن فرد شكسته می شود.



* وجود هفت هزار زندانی دیه در كشور

رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی كشور در ادامه با بیان این كه امروز هفت هزار نفر به خاطر ناتوانی از پرداخت دیه در زندان های سراسر كشور به سر می برند گفت: آنچه كه سیاستگذار نظام اسلامی در نظر داشته است كه افراد در برخی جرایم غیرعمد بتوانند با پرداخت دیه به زندان نروند در سیاست های كیفری فعلی محقق نمی شود.

جهانگیر گفت: تاكید دستورالعمل دستگاه قضایی در زمینه كاهش جمعیت كیفری در تحقق این سیاست ها بر این است كه در قرارهای بازداشت به حداقل آنها اكتفا كنیم.

وی افزود: اكنون 25 درصد زندانیان كشور با قرار صادره در زندان هستند و به عبارت دیگر بلاتكلیف هستند كه هزینه دوچندانی را بر دوش سازمان زندان ها و كشور تحمیل می كند از این رو در بخش قرارهای صادره باید توجه شود كه افراد نباید بی جهت تحت قرار در زندان بمانند.



* دو و نیم برابر ظرفیت زندان های كشور، زندانی داریم

رییس سازمان ها و اقدامات تامینی و امنیتی كشور در بخش دیگری از سخنان خود، اجرای حبس و اقدامات تامینی تربیتی، حمایت از خانواده زندانیان و مراقبت های بعد از خروج را در زمره وظایف اصلی این سازمان دانست و گفت: در ایفای وظیفه خود در زمینه اجرای حبس موفق نیستیم.

وی افزود: در حالی كه ظرفیت زندان های كشور بین 80 تا 118 هزار نفر زندانی است، بیش از 200 هزار نفر در زندان ها دوران حبس خود را می گذرانند كه دو و نیم برابر ظرفیت زندان ها است.

جهانگیر گفت: در چنین شرایطی اجرای حبس نمی تواند متناسب با انتظار قانونگذار باشد چرا كه در كنار حبس، باید اقدامات تامینی و تربیتی نیز صورت گیرد و حال آن كه زمانی كه جایی برای خوابیدن زندانی نباشد مجالی برای اقدامات تامینی و تربیتی نیز نمی ماند.

وی افزود: تراكم زندانیان مسایل جدید مانند مشكلات بهداشتی و درمانی را سبب می شود و با توجه به این كه در ظرفیت های فعلی، شرایط تفكیك و طبقه بندی به خاطر كمبودها وجود ندارد، هر لحظه ممكن است به شمار زندانیان بیمار افزوده شود.



* نقیصه در حمایت از خانواده زندانیان

رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی كشور در ادامه از حمایت از خانواده زندانیان به عنوان ماموریت دیگر این سازمان یاد كرد و گفت: 192 انجمن حمایت از خانواده زندانیان در سراسر كشور را ایجاد كرده ایم اما به دلیل نبود بودجه و اعتبارات در كار خود موفق نیستند.

وی افزود: این انجمن ها موظف هستند كه به خانواده هایی كه به خاطر حضور سرپرستشان در زندان در تنگناهایی قرار دارند كمك هایی در زمینه اشتغال، مسكن، هزینه های درمانی و ... داشته باشند تا اعضای خانواده های زندانیان وارد چرخه جرم نشوند.



* اهمیت تامین شغل پس از آزادی زندانی

رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی كشور در بخش دیگری از سخنان خود مراقبت های بعد از خروج از زندان را دیگر ماموریت این سازمان عنوان كرد و گفت: این مراقبت ها با این هدف باید صورت گیرد كه چرخه بازگشت زندانی به زندان تكرار نشود كه لازمه آن ایجاد كار و اشتغال و شرایط زندگی شرافتمندانه است تا افراد به دامن بزهكاران پناه نبرند.

وی افزود: بنا بر آمار، پنج درصد زندانیان مرد و 40 درصد زندانیان زن در طول مدت حبس، هیچ ملاقات كننده ای ندارند و این بدان معنا است كه زندانیان زن بیشتر از مردان زندانی از خانواده های خود طرد می شوند كه می تواند آسیب ها به این افراد را دوچندان كند.



* فرسودگی زندان ها، مشكلی بزرگ

جهانگیر در ادامه از فرسودگی زندان ها به عنوان مشكلی بزرگ فراروی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و امنیتی كشور یاد كرد و گفت: كمبود اعتبارات ما را با مشكلات جدی در این حوزه روبرو كرده است.

وی افزود: لازمه خروج از این وضعیت این است كه سازمان هایی كه در ایجاد این محصول نقش داشته اند كه شامل همه بخش های جامعه می شود، در عمل هم برای جبران این وضعیت، همكاری كنند تا مشكل كمبود ظرفیت زندان ها كمتر شود.

رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و امنیتی كشور در ادامه ابراز امیدواری كرد كه با در پیش گرفتن رویكردهای جدی در جامعه، زندان های كشور تنها محل حضور اشرار، متعرضین به نوامیس مردم و مخلان امنیت عمومی باشد.

در این آیین سید حشمت الله حیات الغیب به عنوان مدیركل جدید زندان های استان فارس منصوب شد و از خدمات موسی احمدی مدیر پیشین این اداره كل قدردانی شد.

سیدحشمت الله حیات الغیب مدیركل جدید زندان های استان فارس پیش از این مدیریت این اداره كل در استان یزد را برعهده داشت.

بنا بر احكام صادره، موسی احمدی مدیركل قبلی زندان های استان فارس نیز از این پس، عهده دار مسوولیت این اداره كل در استان یزد خواهد بود.

2026 /675/538
۰ نفر