۱۲ دی ۱۳۹۳، ۱۷:۲۷
کد خبر: 81448109
T T
۰ نفر
تجلیل از نام آوران كشتی پهلوانی

مشهد - ایرنا - رقابت های كشتی پهلوانی كشور امروز (جمعه) در سالن شهید بهشتی مشهد برگزار شد كه با حاشیه هایی همراه بود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، رقابت های كشتی پهلوانی كشور امروز (جمعه) صبح و بعد از ظهر با استقبال بسیار خوب علاقمندان مشهدی برگزار شد.

هر چند در مبارزه فینال احمد میرزاپور پهلوان سال 92 كشور از استان خراسان رضوی حضور نداشت، اما سالن شهید بهشتی مشهد در رقابت های بعد از ظهر هم مملو از تماشاگر بود.

رقابت های كشتی پهلوانی در مشهد امسال به نحو مطلوبی از سوی مسوولان برگزار كننده حمایت و برگزار شد و علیرغم آنكه در برخی مسابقات شاهد بی نظمی و ازدحام در اطراف تشك مسابقات هستیم، این رقابت ها از نظم مطلوبی برخوردار بود.

رسول خادم رییس، علیرضا رضایی سخنگو و حمید بنی تمیم دبیر فدراسیون كشتی و همچنین فرهاد طلوع كیان رییس فدارسیون پهلوانی و زورخانه ای از ابتدای رقابت ها در كنار تشك نظاره گر مسابقات بودند.

مراسم افتتاحیه این رقابت ها راس ساعت 16 با حضور علاقه مندان آغاز شد كه اختصاص به اجرا مراسم زورخانه ای و ضرب مرشد داشت كه مرشد اشعار زیبایی را در وصف ائمه اطهار خواهد.

مسابقات كشتی پهلوانی در مشهد بر روی دو تشك برگزار می شد كه در مراسم افتتاحیه 50 نفر از ورزشكاران باستانی كار به اجرای برنامه پرداختند.

تعدادی از پیشكسوتان كشتی مانند ناصر گیوه چی، محمد خادم، اكبر حیدری، ابراهیم جوادی، ابوالفضل انوری، رحیم علی آبادی، رحیم عظیمی، محمد رضا نوایی، منصور جهانیان، مهدی هوریا، محمد دلیریان، رضا سوخته سرایی، محمدرضا توپچی، ایوب بنی نصرت، فردین معصومی، محمود میران سرمربی تیم ملی جودو جوانان و پهلوان سابق كشور، علی بیات، امیر توكلیان، حمید قشنگ، امین رشید لمیر، عبدالرضا كارگر، محمد علی حساس در این مراسم حضور داشتند كه از آنان تجلیل به عمل آمد.

رقابت های كشتی پهلوانی كشور یادواره مرحوم پهلوان باشی ایران علیرضا سلیمانی برگزار شد كه در این مراسم با اهدا لوح یادبودی به خانواده مرحومان پهلوانان علیرضا سلیمانی، احمد وفادار، ابوالقاسم صفدری از این پهلوانان نامی تجلیل بعمل آمد.

در این مراسم از كریم محمدیان كه اكنون در بستر بیماری است و از او به عنوان پدر كشتی مشهد یاد می شود هم تجلیل بعمل آمد.

امیر محمدی كشتی گیر 22 ساله اهل استان خراسان شمالی بعد از آنكه مبارزه را در مرحله نیمه نهایی به پرویز هادی دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2014 اینچئون كره جنوبی به دلیل داشتن یك اخطار بیشتر واگذار كرد، از این نتیجه ابراز گلایه كرد.

وی گفت: در كشتی پهلوانی چیزی به نام اخطار نداریم و بعد از آنكه كشتی به تساوی كشیده شد باید دو مبارز در وقت اضافه با هم مبارزه كنند و در صورتی كه باز هم مساوی شدند، باید وزن كشی كنند و كشتی گیری كه وزن كمتری دارد باید برنده شود.

این كشتی گیر جوان ادامه داد: به هر حال آقای هادی از پیشكسوتان و قهرمانان كشور ایران است و من به این نتیجه احترام می گذارم.

در ادامه مراسم و از طریق اسكوربرد سالن مبارزه نهایی رقابت های كشتی قهرمانی سال 1989 قهرمانی جهان در مارتینی سوییس بین علیرضا سلیمانی و بوریس بومگاتنر آمریكایی به نمایش گذاشته شد كه یادآور خاطره دلاور مرد و پهلوان باشی سنگین وزن كشتی آزاد ایران در آن سالها بود.

مبارزه پهلوان سلیمانی با بومگاتنر آمریكایی كه از یك لحاظ دیگر برای ایرانیان خاطره انگیز است، زیرا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اولین مدال طلا را پهلوان سلیمانی برای ایران گرفت و در زمانی كه سلیمانی برروی سكوی اول ایستاده بود بوریس بومگاتنر آمریكایی در سمت راست و مرحوم خاداراتسف از شوروی سابق در سمت چپ او ایستاده بودند و پرچم كشورمان بالاتر از دو ابرقدرت شرق و غرب آن زمان به اهتزار درآمد.

همچنین در جایگاهی كه برای مرشد در نظر گرفته شده بود برای ضرب مرشد چون جایگاه وجود نداشت یكی از افراد ضرب مرشد را با دست نگه داشته بود.

نصراله سجادی و شعبانی بهار از معاونین وزیر ورزش و جوانان، اكبر تركان مشاور رییس جمهوری، كیومرث هاشمی رییس كمیته ملی المپیك و مسئولان استان خراسان رضوی از جمله شركت كنندگاه در مراسم افتتاحیه این رقابت ها در عصر امروز بودند.

ورزشی (4)**1067**1379