۱۰ دی ۱۳۹۳، ۱۹:۱۵
کد خبر: 81446353
T T
۰ نفر
«گليم‌هاي بي‌همتاي سيرجان» عهد صفوي در تهران به نمايش گذاشته مي شود

تهران-ايرنا- نمايشگاه «گليم‌هاي بي‌همتاي سيرجان» عهد صفويه با نگاه به هنربافته‌هاي زنان ايران زمين در گالري مس‌نگار به نمايش گذاشته مي شود.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، دست بافته هاي گليم افشار سيرجان در عهد صفويه و از دسترنج عشاير قبيله افشار متولد شده كه محمدرضا جليلي و الهام تجلي با دقت در انتخاب بهترين و تاريخي‌ترين اين گليم‌ها حدود 15 سال اين مجموعه نفيس را گردآوري كرده‌اند.

سده دهم هجري قمري عصر طلايي بافندگان در ايران است كه بر اين اساس زندگي مجلل دربار صفوي باعث تحولي ناگهاني در هنر بافندگي شد، در اين دوره گليم با همان نقش فرش و قالي‌هاي شاهانه بافته شده، كه سرآمد آنها، گليم افشار سيرجان است.

هنر بافت از ديرباز منحصر به زنان بوده و هنوز نيز بخشي از وظايف روزانه آنان را در خانه و زندگي عشايري تشكيل مي دهد.

بافتن گليم سهم به سزايي در ارتقاي مقام زن و ازدواج عشاير دارد و بخش اعظم جهيزيه و منبع درآمد براي خانواده به شمار مي‌آيد.

گليم سيرجان با استفاده از دارهاي افقي (زميني) و مواد اوليه‌اي مثل پنبه، پشم و موي گوسفند، شتر، بز و اسب و رنگ‌هاي گياهي و به اشكال قالي، زيرانداز، پرده، پادري، سفره، سجاده، انواع خورجين، بافته‌هاي مخصوص حمل وسايل شخصي و آذوقه و پوشاك، رخت خواب پيچ، پوشش حيوانات و غيره بافته مي‌شود.

شيوه بافت آن به صورت پيچ باف مشكل‌ترين انواع بافت و داراي انواع گوناگون بوده و همراه با ذوق و سليقه و استفاده از نقش‌هاي و رنگ‌هاي چشم نواز، متنوع‌ترين، بادوام‌ترين و زيباترين و نفيس‌ترين گليم ايران و يكي از مشهورترين انواع گليم دنيا را به پيشگاه بينندگان هديه مي‌كند.

نمايشگاه «گليم‌هاي بي‌همتاي سيرجان» از روز پنجشنبه يازدهم دي ماه هفته جاري ساعت 16:30 با حضور هنرمندان و چهره‌هاي سرشناس افتتاح مي شود.

اين نمايشگاه به مدت يك هفته در گالري مس‌نگار واقع در خيابان ملاصدرا، شيراز شمالي، كوچه حكيم اعظم، مجتمع پارك پرنس، بخش تجاري، پلاك 5 ميزبان علاقه مندان است.

تهرام/7245/1348
۰ نفر