ظریف:غربی ها بدانند تحریم، پیروزی نیست/كشورهای تحت تحریم بر توانایی خود تكیه كنند

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه كشورمان به اراده و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران برای حل موضوع هسته ای اشاره كرد و گفت: اگر غربی ها باید به این حقیقت برسند كه تحریم های ناعادلانه و خلاف مقررات بین المللی یك دستاورد بزرگ برای آنها محسوب نمی شود، مذاكرات به نتیجه خواهد رسید.

به گزارش ایرنا از اداره كل دیپلماسی رسانه ای وزارت امورخارجه، وزیر امورخارجه در این دیدار با تاكید بر ارتقای مناسبات جمهوری اسلامی ایران و بلاروس در تمام زمینه ها، خاطر نشان كرد: روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و بلاروس در سطح بسیار خوبی قرار دارد، دو كشور دوستان خوبی هستند كه افزایش همكاری های خود را دنبال می كنند.

ظریف با تاكید بر افزایش همكاری های اقتصادی افزود: شركت های خصوصی ایرانی آمادگی دارند كه در طرح های اقتصادی بلاروس مشاركت كنند.

رییس دستگاه دیپلماسی به تحریم های نا عادلانه علیه جمهوری اسلامی ایران و بلاروس اشاره كرد و ادامه داد: نباید اجازه دهیم كه كشورهای غربی از تحریم به عنوان ابزاری برای فشار به سایر كشورها بهره برداری كنند.

ظریف اضافه كرد: كشورهایی كه تحت تحریم های غیر قانونی و ظالمانه قرار می گیرند لازم است با تكیه بر توانایی های خود و همكاری به راه خود ادامه دهند.

وی با اشاره به اراده و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران برای حل موضوع هسته ای تصریح كرد: غربی ها باید به این حقیقت برسند كه تحریم های ناعادلانه و خلاف مقررات بین المللی یك دستاورد بزرگ برای آنها محسوب نمی شود، در این صورت است كه مذاكرات با گروه 1+5 به نتیجه خواهد رسید.



**استفاده ابزاری از تروریسم

وزیر امورخارجه همچنین استفاده ابزاری از حقوق بشر را محكوم كرد و گفت: كشورهای غربی در مبارزه علیه داعش در عراق و سوریه تفاوت قایل می شوند. این موضوع ثابت می كند كه حقوق بشر برای آنها ابزار است.



**عدم تعهد اجازه ندهد با رای آن ها به ناحق قطعنامه صادر شود

ظریف با یادآوری همكاری های موجود میان كشورهای عدم تعهد در زمینه های مختلف تاكید كرد كه این كشورها نباید اجازه دهند كه غربی ها با رای آن ها در موضوع حقوق بشر علیه سایر كشورها به ناحق قطعنامه صادر كنند.



**كشورهای منطقه قادر به كنترل بحران هستند

وی با اشاره به تحولات منطقه ای، بر حفظ صلح و ثبات در منطقه تاكید و گفت: خوشبختانه دولت و مردم عراق توانستند شرایط را به سمت مطلوب به پیش ببرند و داعش را در حوزه های سیاسی و نظامی متوقف كنند.

وزیر امور خارجه خاطر نشان كرد: جمهوری اسلامی ایران در كنار دولت و مردم عراق به آن ها كمك می كند.

ظریف همچنین به بحران اكراین اشاره كرد و گفت: ما بر این باور هستیم كه كشورهای منطقه قادر خواهند بود با تعامل و همكاری این بحران ها را كنترل و مدیریت كنند.



** تیم هسته ای ایران عاقلانه و با تدبیر حركت كرده است

ولادیمیر ماكی وزیر امورخارجه بلاروس نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در جمهوری اسلامی ایران، گفت: كشور بلاروس، جمهوری اسلامی ایران را همواره یكی از دوستان خود دانسته است.

وی تاكید كرد: ما همواره از حق جمهوری اسلامی ایران در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای حمایت كرده ایم و بر این باور هستیم كه تیم مذاكره كننده ایرانی عاقلانه و با تدبیر حركت كرده است .



**تشكیل كمیسیون مشترك اقتصادی

وزیر امورخارجه بلاروس با اشاره به همكاری های اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران افزود: اگر چه مناسبات اقتصادی دو كشور دارای رشد بوده اما این رشد متناسب با سطح بالای روابط دو كشور نبوده و لازم است مناسبات اقتصادی بیش از پیش تقویت شود.

ولادیمیر ماكی به دیدار یك گروه اقتصادی متشكل از شركت های بلاورسی از كشورمان و تشكیل كمیسیون مشترك اقتصادی در آینده نزدیك نیز اشاره كرد.

در پایان این ملاقات وزیر امور خارجه بلاروس از ظریف برای دیدار از كشورش دعوت رسمی بعمل آورد كه مورد موافقت وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

همچنین دیدار مقامات بلند پایه بلاروسی از كشورمان در دستور كار دو كشور قرار دارد.

«ولادیمیر ماكی» وزیر امور خارجه بلاروس برای انجام سفر رسمی 2 روزه صبح امروز(شنبه) وارد تهران شد و با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو كرد.

سیام**7261**1429