۶ دی ۱۳۹۳، ۱۶:۰۸
کد خبر: 81440019
T T
۰ نفر
حمايت هاي مالي از كارآفرينان واقعي نبوده است

ساري - ايرنا - مديركل آموزش و پژوهش استانداري مازندران گفت: حمايت هاي مالي بانك ها و تسهيلات دولتي براي كارآفرينان واقعي نبوده است.

به گزارش ايرنا، «لطف الله آجداني» روز شنبه در آيين افتتاحيه نمايشگاه اشتغال و توسعه كارآفريني دانشگاه علمي و كاربردي صنايع چوب و كاغذ مازندران افزود: دست هاي مافيايي مانع عملياتي شدن دستاوردهاي پژوهشي در اين استان مي شوند.

وي ادامه داد: در كارآفريني اين مشكل وجود دارد كه ايده هاي جديد منافع برخي ها را به مخاطره مي اندازد كه يا بايد بپذيرند و يا مقاومت كنند كه اين افراد همچنان مقاومت مي كنند چرا كه رسيدن به منافع در سيستم وضع موجود آسان تر و كم هزينه تر است.

وي با بيان فعاليت هاي صورت گرفته در حوزه نانو و فناوري در مازندران گفت: متخصصان اين حوزه موفق به دستيابي به فناوري ساخت نخستين تصفيه خانه شيرابه زباله جهان در دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل شده اند.

آجداني با اشاره به اين كه معاونت فناوري رياست جمهوري اين طرح را تاييد كرد و استانداري مازندران به عنوان كارفرماي اجراي اين طرح انتخاب شده است، ادامه داد: اين دستاورد علمي به صورت پايلوت در شهرداري ساري اجرا شده و 100 درصد موفق بوده است.

مديركل آموزش و پژوهش استانداري مازندران گفت: وقتي اين دستاورد پژوهشي به صورت گسترده براي حل مشكل چندين ساله مازندران برنامه عملياتي را شروع كرد، هزاران دست مافيايي مانع مي شوند چرا كه سيستم سنتي وضع موجود در واقع متضمن حفظ منافع عده اي خاص است و مانع استفاده از تكنولوژي جديد مي شوند.

آجداني تاكيد كرد: بايد شفاف سازي كنيم كه چه مقدار از حمايت هاي مالي بانك ها براي حمايت از كارآفرينان واقعي بكار رفته است و يا كارخانه هايي كه رديف اعتباري ملي و استاني را دريافت كرده اند، كارآفرين بوده اند.

وي اظهار داشت: امروز استانداري مازندران خجالت مي كشد كه شماري از كارآفرين سرمايه خود را براي ايجاد خط توليد و اشتغال گذاشته اند ولي با مشكل مواجه مي شوند.

آجداني با بيان اين كه استانداري مازندران به جد پيگير عملياتي كردن ارتباط بين صنعت و دانشگاه است، گفت: تنها به نمايش گذاشتن ايده ها صحيح نيست و بايد كارآفرينان واقعي و لايق را بر اساس معيار هاي صحيح شناسايي و از آنان به طور عملياتي حمايت كنيم.

وي با اشاره به اين كه بين كارخانه دار و كارآفرين فرق است و برنامه هاي حمايتي را با شناخت درست از آنان به شعار عملياتي تبديل كنيم، ادامه داد: كارآفريني و حمايت از آنان همانند حكايت ماده 100 شهرداري است كه مي گويند به اين شكل اگر بسازيد خلاف است اما اشكالي ندارد، شما بسازيد و جريمه اش را بپردازيد.

مديركل آموزش و پژوهش استانداري مازندران گفت: اين رويه به اين معني است كه مديريت شهري توان درآمدزايي ندارد و بخشي از درآمد خود را از مسير خلاف تامين مي كند.

آجداني خاطر نشان كرد: سال هاست كه پيوند دانشگاه و صنعت، توليد علم و ايده پردازي و تبديل ايده به ثروت را مطرح مي كنيم، اما همچنان تعريف درستي در عمل از كارآفريني ارايه نكرده ايم.

وي با بيان اين كه با ايجاد ثروت و ارزش افزوده هيچ كس مخالف نيست و دغدغه همه مردم و مسوولان نيز شده است، ادامه داد: چالش اصلي بخش خصوصي و دولت در واقع عملياتي كردن تدبير كارآمد و تحقق شعارها است.

وي با اشاره به اين كه قصه توجه به علم و ارتباط بين دانشگاه و صنعت براي اهل دانشگاه و صنعت نا آشنا نيست، اظهار داشت: زماني بايد صحبت از كارآفريني كنيم كه تعريف درستي از كارآفرين داشته باشيم و مصاديق آن را بشناسيم.

آجداني تصريح كرد: احصاء درست مصاديق كارآفريني بسيار مهم است ولي آيا مصاديق و ظرفيت هاي كارآفريني در مازندران به درستي احصا شده است؟.

وي ادامه داد: امسال 100 درصد اعتبار پژوهشي مازندران افزايش يافت و 160 طرح تحقيقايي نيز اجرايي شد اما بايد پرسيد چند گره از مشكلات اجتماعي، سياسي و اقتصادي استان حل شده است.

/506/2585/ 2025
۰ نفر