۶ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۱۳
کد خبر: 81439516
T T
۰ نفر
حضور نمایندگان 50 كشور در مسابقات قرآن دانشجویی

تهران - ایرنا - حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی كشور گفت: 80 دانشجو از 50 كشور در پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان حضور می یابند.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، طیبی روز شنبه در نشست خبری پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان، هدف از برگزاری این مسابقات را توجه به مفاهیم قرآنی از طریق قرائت آیات الهی و تدبر در معانی آن دانست و افزود: در كنار برگزاری این مسابقات جشنواره مطالعات میان رشته ای قرآن كریم نیز برگزار می شود.

وی اضافه كرد: استفاده از ظرفیت مسابقات قرآن برای ترویج وحدت از طریق دانشجویان به عنوان فرهیختگان و نخبگان، تقویت اتحاد و همبستگی دانشجویان جهان اسلام جهت شكل گیری تمدن نوین اسلامی و آشنا شدن دانشجویان كشورهای دیگر با پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف، از دیگر اهداف برگزاری این مسابقات است.

رییس شورای سیاستگذاری مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان همچنین گفت: زمینه ورود قرآن به زندگی فردی و اجتماعی هر مسلمانی از راه خواندن قرآن، تدبر در معانی و پژوهش در آن میسر است و از آنجا كه دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته هر كشور می توانند در این زمینه تاثیرگذار باشند، لازم است توجه به قرائت و فهم و درك آیات الهی در این گروه فرهیخته اجتماع تقویت شود.

طیبی اضافه كرد: فعالیت های جهاد دانشگاهی كشور از ابتدا در این زمینه شكل گرفت و سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان؛ برای توجه دادن دانشجویان به قرآن ایجاد شد و از سال 85 نیز مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان راه اندازی شد.

رییس مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان، به اتفاقات ناخوشایند اخیر در جهان اسلام اشاره كرد و گفت: دشمنان اسلام با شناخت صحیح از نسخه شفابخش قرآن و دستورات دین مبین اسلام برای ایجاد یك جامعه سالم و عدالت محور، تلاش می كنند تا چهره ای نامناسب از این دین رحمانی به وسیله خود مسلمانان نشان دهند.

وی افزود: توجه به فعالیت های پژوهشی در حوزه قرآن به ویژه فعالیت های میان رشته ای محوری به دانشجویان جهان اسلام به عنوان معلمان و مدیران آینده نشان می دهد تا بتوانند مشكلات جوامع اسلامی را حل كنند.

طیبی، از حمایت های مالی موسسات و نهادهای فرهنگی به ویژه شهرداری تهران برای برگزاری پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان تشكر كرد و تلاش های وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این جهت را ارزشمند دانست.



* برای اولین بار بخش پژوهش به مسابقات قرآن اضافه شد

مهدی فیض معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی كشور نیز گفت: بخش پژوهش برای اولین بار به مسابقات بین المللی قرآن كریم به ویژه در زمینه پژوهش های میان رشته ای قرآن اضافه می شود و دانشجویان همه رشته های دانشگاهی می توانند مقالات خود را به این مسابقات ارائه نمایند.

رییس همایش وحدت اسلامی با اشاره به همزمانی برگزاری این مسابقات با هفته وحدت گفت: در كنار این مسابقات دو همایش جانبی وحدت جهان اسلام و روش شناسی مطالعات میان رشته ای قرآن كریم برگزار می شود.

نایب رییس مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان، درباره سطح همایش مطالعات میان رشته ای گفت: باتوجه به رعایت سطح مطلوب در این همایش، مقاله ای حائز رتبه نخست نشد و رتبه دوم در حوزه معارف قرآن به یك مقاله تعلق گرفت.

وی همچنین اظهار كرد: این مسابقات به نوعی سرمایه گذاری برای دانشجویان است تا فرهنگ قرآن در محیط دانشگاه ها گسترش یابد و از طرف دیگر با توجه به این كه ایران به عنوان كانون شیعه در جهان مطرح است، به طور تدریجی مساله ایران هراسی و شیعه هراسی اصلاح خواهد شد.

فیض، برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان را در جهت كاهش ایران هراسی و شیعه هراسی دانسته و افزود: این مسابقات پاسخی به القائات و بدآموزی هایی است كه دشمنان به تفكر شیعه وارد می كنند.



* ارتقاء علمی فصلنامه مطالعات میان رشته ای قرآن كریم

معاون جهاد دانشگاهی كشور با تاكید بر انتشار معارف قرآن در جامعه و سطح جهان گفت: تاكنون 9 شماره از فصلنامه مطالعات میان رشته ای قرآن كریم منتشر شده و قرار است این مجله با درجه علمی پژوهشی منتشر شود.

وی افزود: ظرفیت مطالعات میان رشته ای قرآن كریم در كشور شكل گرفته و دانشجویان به ویژه رشته های علوم انسانی استقبال خوبی در این زمینه داشته اند.

فیض اظهار امیدواری كرد تا این فصلنامه در آینده ای نزدیك به زبان انگلیسی نیز برای تشنگان معارف قرآنی منتشر شود.



* پیام ویژه مسابقات قرآن برای مذاهب اسلامی

نایب رییس پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان بر ضرورت وحدت جهان اسلام تاكید كرد و گفت: با توجه به توطئه های استكبار جهانی برای ایجاد تفرقه در میان مسلمانان، برگزاری این مسابقات پیام ویژه ای برای همه مذاهب اسلامی با محوریت قرآن و گرایش به وحدت دارد.

فیض با اشاره به سابقه برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان جهان اسلام گفت: تاكنون چهار دوره از مسابقات دانشجویی جهان اسلام در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و تبریز برگزار شده و در این دوره بخش پژوهش با تاكید بر پژوهش های میان رشته ای مورد تاكید قرار گرفته است.

وی با بیان سخنانی از حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت تدبر در آیات قرآن گفت: حفظ قرآن و حسن تلاوت مقدمه ای برای رسیدن به تدبر است و دانشجویان بیش از همه می توانند این روند را طی كنند. چون آنان در آینده ای نه چندان دور جزو مدیران و سیاستمداران جامعه خود خواهند بود.



* آغاز مسابقات از 11 دیماه

حمید صابر فرزام دبیر پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان در این نشست خبری كه در ساختمان مركزی جهاد دانشگاهی برگزار شد، گفت: افتتاحیه این مسابقات در ساعت 15 پنجشنبه 11 دیماه در برج میلاد با حضور شخصیت های سیاسی و فرهنگی همچون محمدباقر قالیباف شهردار تهران، عباس صدری مدیر دفتر منطقه ای آیسسكو در تهران برگزار می شود.

وی افزود: مراسم پایانی این مسابقات نیز از ساعت 19 تا 21 یكشنبه 14 دیماه با سخنرانی علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در سالن بین المللی برج میلاد برگزار خواهد شد.



* استقبال از پخش پژوهش با ارسال 200 مقاله

فرزام، از دریافت 200 مقاله در بخش پژوهش مسابقه خبر داد و گفت: فراخوانی برای پایان نامه های میان رشته ای قرآن كریم در مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری ارائه كردیم كه استقبال خوبی صورت گرفت و در نشست مطالعات میان رشته ای پایان نامه های برگزیده معرفی خواهد شد.



* جوایز مسابقات

دبیر این دوره از مسابقات درباره جوایز گفت: جوایز نفرات اول تا سوم در بخش اصلی یعنی رشته های قرائت و حفظ كل قرآن كریم 30، 20 و 15 سكه كامل بهار آزادی خواهد بود و برای برگزیدگان غیر ایرانی معادل آن پرداخت می شود.

وی جوایز بخش پژوهشی را نیز شامل هفت سكه كامل بهار آزادی برای نفر اول، پنج سكه برای نفر دوم و سه سكه برای نفر سوم دانست.



* راه یافتگان جمهوری اسلامی ایران به این مسابقات

دبیر پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان گفت: با توجه به برگزاری دوسالانه این مسابقات، آزمونی از نفرات برگزیده 2 سال اخیر از جشنواره قرآنی دانشجویان سراسر كشور گرفته می شود و نفر برگزیده در رشته قرائت و حفظ به این مسابقات راه پیدا می كنند.

وی افزود: محمدجواد محمدی مجد حافظ كل قرآن و وحید خزایی قاری برگزیده به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات حضور می یابند.



* ایجاد جایزه استاد مولایی

فرزام گفت: از دوره بعدی دبیرخانه ای برای جایزه استاد مولایی (ابراهیم پورفرزیب) ایجاد می شود و از یك استاد قرآنی كه همچون استاد مولایی در تربیت دانشجویان در حوزه قرائت و آموزش قرآن تاثیرگذار باشد، تجلیل خواهد شد.

وی همچنین از برگزاری كارگاه آموزشی سبك زندگی با عنوان «شفا و زندگی هوشمندانه» برای عموم شهروندان و علاقه مندان در حاشیه این مسابقات خبر داد و گفت: مسابقات قرآن محدود به سالن برج میلاد نمی شود و از هفتم تا هجدهم دیماه محافل قرآنی با حضور شركت كنندگان این مسابقات و داوران در مساجد، خوابگاه های دانشجویی، فرهنگسراها و اماكن مقدس برگزار می شود.



* حضور داورانی از شش كشور

سرپرست سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان كشور گفت: داوران خارجی از كشورهای مصر، تركیه، سوریه، عراق، لبنان و اندونزی هستند و داوران ایرانی نیز به ریاست استاد عبایی در این مسابقات به همراه داوران خارجی به قضاوت مسابقات می پردازند.



* برگزاری مسابقات بدون بودجه مصوب

فرزام در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره بودجه های این دوره از مسابقات گفت: هیچ بودجه مصوبی نداریم و فقط با كمك های جهاد دانشگاهی و حمایت چند سازمان مسابقات قرآن دانشجویان جهان اسلام برگزار می شود.

وی همچنین درباره میزان استقبال كشورها از این مسابقات گفت: از 107 كشور جهان برای حضور دانشجویان در این مسابقات دعوت كردیم كه 77 كشور پاسخ مثبت دادند و امروز شركت كنندگان كشور مصر وارد ایران شدند.

فراهنگ**1003**1027