۶ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۲۵
کد خبر: 81439405
T T
۰ نفر
رهایی از بی نظمی، معنایی نو در نقش شكار گراز تاق بستان

تهران-ایرنا- عضو هیأت علمی پژوهشكده هنر گفت : بررسی لایه های مختلف از نقش شكار گراز در آثار تاریخی تاق بستان كرمانشاه بیانگر این است كه این اثر تاریخی نمادی از باورها و اعتقادات ساسانیان بوده و در جست و جوی یافتن حیاتی جدید فارغ از بی نظمی ها است.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا، ندا اخوان اقدم در نشست تخصصی پژوهشكده زبان شناسی ، كتیبه ها و متون افزود: هر تصویری نیاز به خواندن و تفسیر دارد و مخاطب هر اثر در پی یافتن معنای آن است .

وی با اشاره به اینكه اغلب برای هر اثر هنری چندین لایه معنایی می توان در نظر گرفت گفت : یافتن معنی برای نقش برجسته ها كه یكی از گونه های هنری به جا مانده از اعصار و قرون گذشته اند دارای پیچیدگی های خاص خودش است.

اخوان اقدم افزود : این به آن دلیل است كه منابع شناخت ما از دوران گذشته اندك و محدود هستند و ناچاریم به آنچه كه در دست داریم بسنده كرده و بارویكردهای گوناگون به معنا ها و تفسیرهای جدیدی دست یابیم .

به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، وی با اشاره به پژوهش انجام شده با عنوان نقش شكارگراز در تاق بستان و لایه های تفسیری آن خاطر نشان كرد: این اثر نقش خسروی دوم را در حال شكار گراز نشان می دهد كه مربوط به اواخر پادشاهی ساسانیان است.

عضو هیأت علمی پژوهشكده هنر بیان كرد : در تحقیق پیش رو با نگرشی نو و متفاوت نسبت به این موضوع پرداخته شده است تا به معنای جدیدی از آن دست یابیم .به این منظور، این نقش برجسته در سه لایه معنایی تفسیر خواهد شد.

اخوان اقدم اظهارداشت: لایه اول آن چیزی است كه مشهود بوده و در وهله نخست به چشم بیننده می رسد كه دراین اثر همان مجلس شكار است .

به گفته اخوان اقدم، لایه دوم این پژوهش بر اساس متون مكتوب، اعم از متون ادبی همچون كتاب های پهلوی و نیز شاهنامه و منابع تاریخی سده های نخستین اسلامی بررسی می شود.

وی تصریح كرد : لایه سوم كه در این اثر ،باورها و اعتقادات ساسانیان را نشان می دهد ، همان رویكرد نمادشناسانه است.

اخوان اقدم تصریح كرد : نمادها همراه با دانسته های ما از تاریخ ، فرهنگ ، اساطیر و نیز دین زرتشت ما را یاری می كنند تا معنای ژرف تری از این اثر هنری دریابیم و رمزهای فرهنگی آن را بگشاییم .

وی افزود: معنایی كه در لایه های ژرف تر این اثر یافت می شود به ما نشان می دهد كه این نقش برجسته نمایش تصویری از دربار پادشاه ، عقاید دینی و باورهای اسطوره های آن دوران است.

عضو هیأت علمی پژوهشكده هنر خاطر نشان كرد: دراین رویكرد كه به لایه های درونی اثر نفوذ می كند شاه به عنوان نماد مركزی و نماینده اهورا مزداست كه توسط نیروهای ماورایی تمامی بی نظمی ها را از بین می برد و جهان را بسوی حیات جدید و فارغ از این بی نظمی ها رهنمون می كند .

فراهنگ**1933**1601**
۰ نفر