۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8143881
T T
۰ نفر
امیل لحود: تشکیل دولت وحدت ملی، راه حل بحران لبنان است .......................................................
بیروت، خبرگزاری جمهوری اسلامی 20/02/86 خارجی.سیاسی.لبنان.
" امیل لحود " رییس جمهوری لبنان بار دیگر تاکید کرد که تشکیل دولت وحدت ملی، راه حل بحران سیاسی کنونی لبنان است.
به گزارش ایرنا از بیروت، لحود طی اظهاراتی که روز پنج شنبه منتشر شد، از سران گروههای مختلف لبنان خواست به گفت و گو روی آورند و به توافق برای تشکیل دولت وحدت ملی دست یابند.
رییس جمهوری لبنان اظهار داشت: اوضاع لبنان دیگر تحمل شرکت نداشتن برخی گروههای بزرک لبنانی در اداره امور کشور را ندارد.
وی هشدار داد که این اختلال در مشارکت، تاثیر منفی در وحدت و همبستگی میان لبنانی ها می گذارد و قدرت رویارویی با حوادث داخلی و منطقه ای از طریق موضعگیری یکپارچه در این اوضاع حساس را ضعیف می کند.
لحود تاکید کرد، به کسانی که تلاش می کنند لبنان را ضعیف و مردم آن را نا امید کنند، اجازه نخواهد داد در تلاش خود پیروز شوند و از مردم لبنان خواست در برابر مسایل مشکوک که برخی ها سعی در زیبا نشان دادن آن هستند، تسلیم نشوند بلکه با اراده ملی با آن مقابله کنند و اطمینان داشته باشند که میهنشان توانسته بخش بزرگی از این مرحله دشوار را پشت سر گذارد و قادر به ادامه آن نیز است.
افزون بر پنج ماه از اعتصاب و اعتراض گسترده مخالفان دولت کنونی لبنان برای تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور می گذرد اما طیف سیاسی 14 مارس که سکان قوه اجرایی لبنان را در اختیار دارد حاضر نشده به خواسته مخالفان در این زمینه تن در دهد.
مخالفان نیزکه ریاست دو نهاد بسیار مهم ریاست جمهوری ومجلس رادر اختیار دارند بااستفاده از اختیارات قانونی خود و با استناد به اینکه دولت کنونی لبنان به دلیل استعفای شش تن از وزیران کابینه ، مشروعیت و قانونی بودن خود را از دست داده از تایید طرحهای دولت از جمله طرح دادگاه بین المللی برای پرونده ترور رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان خودداری می کنند.
نبیه بری رییس مجلس لبنان نیز اعلام کرده به دلیل غیر قانونی بودن دولت کنونی ، نشست عمومی مجلس برای بررسی طرحهای مصوب دولت تشکیل نخواهد شد.
این وضع باعث رودرویی سیاسی دو طیف سیاسی عمده در این کشور یعنی 8 و 14 مارس شده است که همچنان ادامه دارد.
خاورم 2080/2087/265 شماره 090 ساعت 37:13 تمام انتهای پیام I20.13-37-44
۰ نفر