95 درصد محصولات كشاورزی پاك است / مردم در زمینه سموم استفاده شده نگران نباشند

بوشهر- ایرنا - رییس سازمان حفظ نباتات كشور با بیان اینكه 95 درصد محصولات كشور پاك است، گفت: نگرانی مردم در زمینه سموم مورد استفاده در محصولات كشاورزی بی مورد است.

به گزارش ایرنا، محمد علی باغستانی روز چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگاران در بوشهر اظهار كرد: مطالبه مردم منجر به دقت ما برای داشتن محصولات پاك در كشور است، ولی این حساسیت ها و نگرانی ها جدی نیست و هیچگونه خطری در این زمینه وجود ندارد.

وی اضافه كرد: واقعیت این است كه امكان دارد مواردی به صورت لكه ای بیش از حد مجاز وجود داشته باشد، ولی نگرانی هایی كه در رسانه ها شاهد آن هستیم، صحت ندارند.

باغستانی با تاكید بر اینكه سازمان حفظ نباتات بر محموله های صادراتی محصولات كشاورزی نظارت دارد، افزود: دلیل پاك بودن محصولات كشور، برگشت نخوردن محصولات صادراتی است.

وی بیان كرد: طرح ارتقای سلامت محصولات كشاورزی با همكاری وزارت جهاد كشاورزی و وزارت بهداشت و درمان و سازمان استاندارد تدوین شده كه امیدواریم سال آینده پس از تصویب عملیاتی شود.

باغستانی گفت: میزان مصرف سم در كشور در محصولات كشاورزی 21 هزار تن در سال است كه به صورت مایع و جامد مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اظهار كرد: این مقدار مصرف سم حدود 8.3 هزار تن ماده موثر و بقیه تركیبات سم بوده و براساس سطح زیر كشت كشور كه حدود 17 میلیون هكتار است به طور متوسط 560 گرم ماده موثر سم در هر هكتار در سطح كشور استفاده می شود.

باغستانی اضافه كرد: این در حالی است كه متوسط جهانی حدود یكهزار گرم سم در هكتار است كه مجموع میزان مصرف سم در كشور نسبت به میانگین جهانی خیلی پایین تراست.

وی با تاكید بر اینكه اصولی ترین مبحث در دست اقدام سازمان حفظ نباتات كشور جایگزینی سموم كم خطر است، افزود: به عنوان مثال طی دو الی سه سال اخیر شش قلم سم پر خطر در كشور حذف شده و این درحالی است كه این سموم را كنوانسیون های بین المللی مانند روتردام كه كشور ما نیز در آن عضویت دارد، هنوز غیر مجاز اعلام نكرده است.

باغستانی ادامه داد: دلیل حذف این سموم شایعه سرطان زایی و یا غیر بهداشتی بودن آنها در دنیا بوده و در سال گذشته 13 قلم سم كم خطر ثبت شده تا جایگزین سموم پر خطر شوند. ك/2

7210/539**1613
۰ نفر