۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8143723
T T
۰ نفر
قرارداد خالص سازی سوخت هسته ای میان ایتالیا و فرانسه به امضا رسید .................................................................
رم، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/02/86 خارجی.اقتصادی.سوخت.زباله هسته ای.فرانسه.ایتالیا ایتالیا و فرانسه امروز قراردادی برای خالص سازی سوخت هسته ای ایتالیا که درنیروگاه های سابق هسته ای این کشور تولید شده بودند را به امضا رساندند.
خبرگزاری آنسا روزچهارشنبه گزارش داد:این قرارداد میان شرکت ایتالیایی " سوجین " و "اره وا" فرانسه به ارزش 250 میلیون یورو به امضا رسید.
براساس این توافق 235 تن سوخت هسته ای ایتالیا که توسط 3 مرکزهسته ای سابق این کشور(کئورسو، ترینو و گریلیانو) تولید شده بود وهنوز درایتالیا موجود است به فرانسه منتقل می شود تا مورد عملیات خالص سازی قرار گیرد.
عملیات مربوط به انتقال سوخت هسته ای که نیاز به 5 سال وقت دارد،ازسال جاری میلادی آغاز می شود.
حدود 30 سفر در طی 64 ماه برای انجام این عملیات پیش بینی شده است.
عملیات خالص سازی سوخت هسته ای که در تاسیسات " Hague La " فرانسه صورت خواهد گرفت، شامل تجزیه مواد باارزش از زباله اتمی می شود و تاسال 2025 با حجمی کمتر و امنیتی بیشتر به ایتالیا بازگردانده خواهد شد.
مواد مذکور در ظروف استوانه ای بنام "cask" بطول 6متر و قطر2 مترجای می گیرند.
درپی وقوع فاجعه نیروگاه چرنوبیل در شوروی سابق ، باانجام یک همه پرسی در سال 1987 ، مردم ایتالیا رای به تعطیلی تمامی نیروگاه های هسته ای در کشورشان دادند.
اروپام/315/2171 Sogin Areva Caorso Trino Garigliano شماره 178 ساعت 27:17 تمام انتهای پیام I19.17-27-24
۰ نفر