۱ دی ۱۳۹۳، ۱۷:۳۷
کد خبر: 81435261
T T
۰ نفر

انرژی هسته ای؛ نیاز امروز و ضرورت آینده

۱ دی ۱۳۹۳، ۱۷:۳۷
کد خبر: 81435261
انرژی هسته ای؛ نیاز امروز  و ضرورت آینده

تهران - ایرنا – در شرایطی كه سوخت های فسیلی جهان رو به اتمام هستند و هر روز بر كاربردهای انرژی هسته ای افزوده می شود كارشناسان، انرژی هسته ای را نیاز امروز و ضرورت آینده تمامی كشورهای جهان ارزیابی می كنند.

به گزارش ایرنا، این روزها كارشناسان سیاسی و برخی متخصصان حوزه فیزیك هسته ای در خصوص میزان سودمندی انرژی هسته ای برای كشورمان اظهار نظرها و نقدهایی داشته اند و این در حالی است كه در سال های اخیر كشورمان در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای پیشرفت های شایان توجهی كرده كه همچنان ادامه دارد.

** اتمام انرژی های فسیلی

شاید مهمترین دلیل جمهوری اسلامی ایران برای روی آوردن به انرژی هسته‌ای این باشد كه سوخت‌های فسیلی از جمله گاز و نفت رو به پایان هستند و حداقل قیمت این فرآورده‌ها در 20 تا 40 سال آینده بسیار بیشتر از آن خواهد بود كه بشود به راحتی امروز از آنها بهره برداری كرد. لذا امروزه انرژی هسته‌ای را انرژی آینده می‌خوانند و اعتقاد بسیاری از كارشناسان این است كه جهان در صورتی كه نتواند منابع انرژی جدیدی را كشف كند، تنها و تنها متكی به انرژی هسته‌ای خواهد بود.

از سوی دیگر نكته مهم در مورد تكنولوژی هسته‌ای این است كه این تكنولوژی هنوز نسبت به بسیاری از تكنولوژی‌های دیگر جوان است و هر روز نیاز بیشتری به آن در جهان احساس می‌شود. در نتیجه جای بسیاری برای تحقیق و پژوهش در این عرصه وجود دارد ؛ به خصوص آنكه از زمان كشف این انرژی تا دهها سال فقط در دست عده معدودی از دانشمندان علوم نظامی برخی از دولتها قرار داشته است.

**تولید برق با انرژی هسته ای

در حال حاضر بسیاری از كشورها سرمایه‌گذاریهای سنگینی را برای توسعه و گسترش صنایع هسته‌ای خود اختصاص داده‌اند تا در بلند مدت بتوانند از انرژی هسته‌ای به صورت گسترده‌تر و پاك‌تر بهره ببرند. به عنوان مثال چینی‌ها قصد دارند تا با مشاركت در پروژه ITER به راكتورهای گداخت هسته‌ای برای تولید برق دسترسی پیدا كنند. همچنین دولت چین در منطقه ای در شرق این كشور در حال ساخت یك راكتور آزمایش گداخت یا گرماهسته‌ای است. چینی‌ها حتی درصدد دستیابی به چرخه سوخت232Th به عنوان یك پتانسیل جانشین برای راكتورهای شكافت عادی اورانیوم نیز هستند.

**انرژی هسته ای، انرژی پاك

در مقایسه با نیروگاههای سوخت فسیلی، نیروگاه‌های هسته‌ای بسیار پاك‌تر هستند و لذا برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست به ویژه رشد روزافزون گازهای گلخانه‌ای، انرژی هسته‌ای می‌تواند بسیار مفید باشد. چرا كه میزان آلایندگی آن نیز بسیار پائین‌تر است. زباله‌های هسته‌ای را معمولا بسته بندی كرده و در اعماق زمین دفن می‌كنند كه نسبت به خطراتی كه آلاینده‌های سوخت‌های فسیلی ایجاد می‌كنند بسیار ناچیز است.

**كاربردهای پزشكی و بهداشتی

در بسیاری از كشورهای صنعتی و از جمله ایران، از انرژی هسته‌ای در پزشكی استفاده می‌شود. از آنجا كه برخی از بیماریها از جمله سرطان در كشورهای در حال توسعه شیوع گسترده‌ای یافته‌اند، ضرورت تقویت پزشكی هسته‌ای در این كشورها، هر روز بیشتر احساس می‌شود. موارد زیر از جمله مصادیق استفاده از فناوری هسته‌ای در علم پزشكی هستند:

تولید كیت‌های رادیو دارویی برای مراكز پزشكی هسته‌ای، تولید رادیو دارویی جهت تشخیص بیماری تیرویید و درمان آن، تولید كیت‌های هورمونی، تشخیص و درمان سرطان پروستات، تشخیص سرطان كولون، روده كوچك و برخی سرطانهای سینه، تشخیص تومورهای سرطانی و بررسی تومورهای مغزی، سینه و ناراحتی وریدی، تصویر برداری بیماری‌های قلبی، تشخیص عفونتها و التهاب مفصلی، آمبولی و لخته‌های وریدی و موارد دیگری چون تشخیص كم خونی، كنترل رادیو داروهای خوراكی و تزریقی و ...تشعشعات MRI در درمان افسردگی‌ها.

**كاربرد در دامپروری و دامپزشكی

از انرژی هسته‌ای در زمینه دامپزشكی نیز بهره برداری می‌شود؛ مواردی چون تشخیص و درمان بیماریهای دامی، تولید مثل و اصلاح نژاد، بهداشت و ایمن سازی محصولات دامی و خوراك دام.

**كاربرد در بخش حیاتی آب

از تكنولوژی‌ هسته‌ای در جهت شناسایی سفره‌های آب زیر زمینی و هدایت آنها استفاده می‌شود. همچنین از این فناوری در كشف و كنترل نشت سدها و ایمنی آنها بهره‌برداری می‌شود. به علاوه سیستم‌های آب شیرین كن نیز از سامانه‌های هسته‌ای بهره می‌برند. استفاده از چنین سیستم‌هایی برای كشور ما كه در مناطق خشك جهان واقع شده است بسیار ضروری و حیاتی است.

**انرژی هسته ای، نیاز كشاورزی مدرن

استفاده از فناوری هسته‌ای در كشاورزی به تدریج به امری متداول در جهان تبدیل شده است. كه برخی از مهمترین این كاربردها عبارتند از:

موتاسیون هسته‌ای ژن‌ها ، كنترل حشرات، جلوگیری از جوانه زدن گیاهان و انبار كردن میوه‌ها.

**كاربرد در زمین‌شناسی و باستان‌شناسی

یكی دیگر از مهمترین كاربردهای انرژی هسته‌ای عمریابی صخره‌ها، سنگ‌ها و قطعات باستانی است.

**كاربرد صنعتی انرژی هسته ای

از فناوری هسته‌ای در صنایع مختلف استفاده‌های بسیاری می‌شود كه برخی از آنها عبارتند از: نشت‌یابی با اشعه، دبی‌سنجی پرتویی(سنجش شدت تشعشعات، نور و فیزیك امواج)، سنجش پرتویی میزان ساییدگی قطعات در حین كار، سنجش پرتویی میزان خوردگی قطعات، چگالی‌سنجی مواد معدنی با اشعه، كشف عناصر نایاب در معادن.

از سوی دیگر ما برای توسعه تحقیقات علمی و دانشگاهی خود در عرصه هسته‌ای نیز نیاز به مقدار نسبتا متنابهی از مواد و تركیبات هسته‌ای داریم كه لزوم فعالیت صنعتی در حوزه تولید اورانیوم غنی شده در سطوح پائین را یادآور می‌شود.

سیام(5)**9191**1449
۰ نفر