۱ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۱۲
کد خبر: 81434992
T T
۰ نفر
سیاست یك بام و دو هوای آمریكا در قبال تروریست ها

اسلام آباد - ایرنا - سخنگوی وزارت دفاع آمریكا (پنتاگون) شب گذشته رسما اعلام كرد كه نیروهای این كشور از ابتدای سال میلادی جدید(از كمتر از دو هفته دیگر)، دیگر كاری به كار طالبان افغانستان و 'ملا عمر' رهبر این گروه تروریستی نخواهند داشت.

'جان كربی' این مطلب را در یك نشست خبری در واشنگتن اعلام كرد و گفت كه از آغاز سال جدید میلادی، ماموریت نیروهای آمریكایی در افغانستان تغییر می كند و برخورد با گروه طالبان از دستور كار این نیروها خارج می شود.

آمریكا كه بارها پاكستان و برخی دیگر كشورها را به اتخاذ رویكرد دوگانه در برخورد با تروریست ها متهم كرده و مدعی بوده كه پاكستان تروریست ها را به 'تروریست های خوب' و 'تروریست های بد' تقسیم كرده است، اكنون خود نیز دچار تناقض گویی درباره طالبان شده است زیرا 13 سال است كه مبارزه با گروه های تروریستی و طالبان را برای ادامه حضورش در افغانستان بهانه می كرد و حالا اعلام می كند كه دیگر كاری به طالبان و ملا عمر نخواهد داشت.

مقامات آمریكایی بارها پاكستان را متهم كرده اند كه این كشور در مبارزه با تروریست ها، بین گروه های تروریستی تمایز قائل می شود و كاری به كار گروه تروریستی 'شبكه حقانی' ندارد.

مقامات عالی پاكستان همواره این اتهام را مردود دانسته و تاكید كرده اند كه هیچ تمایزی میان تروریست ها قائل نیست و مبارزه پاكستان علیه تروریسم، همه گروهای تروریستی را شامل می شود.

اظهارات اخیر جان كربی سخنگوی وزارت دفاع آمریكا، سوال های زیادی را درباره ادامه حضور نیروهای آمریكایی در افغانستان ایجاد می كند.

براساس امضای قرارداد امنیتی میان واشنگتن و دولت جدید كابل، قرار است حضور نیروهای آمریكا در افغانستان در سال 2015 هم ادامه یابد. حال سوال اینجاست كه اگر قرار است این نیروها كاری به كار طالبان و ملاعمر نداشته باشند، پس چه هدفی را از ادامه حضور در این كشور دنبال می كنند؟

این مقام عالی وزارت دفاع آمریكا گفته است كه نیروهای آمریكایی در افغانستان تنها درصورتی به تعقیب طالبان خواهند پرداخت كه طالبان حمله ای علیه نیروهای آمریكایی مرتكب شوند.

اما مسئله اینجاست كه حضور اشغالگرانه نیروهای آمریكایی در افغانستان، یكی از اصلی ترین عواملی است كه طالبان را به انجام حملات بیشتر علیه مردم بی گناه افغانستان تحریك می كند و ادامه حضور بیگانگان در این كشور، جز تشدید ناامنی برای مردم آن، ثمری نخواهد داشت.

13 سال از حمله لشكركشی آمریكا و تعدادی از هم پیمانانش به افغانستان به بهانه جنگ علیه تروریسم و از بین بردن طالبان می گذرد و اكنون وقتی پنتاگون اعلام می كند كه نیروهای آمریكا در افغانستان حضور خواهند داشت اما دیگر به تعقیب و مبارزه با طالبان افغانستان به رهبری ملا عمر نخواهند پرداخت، اذعان صریح آمریكا به ناكامی در دستیابی به هدف از بین بردن طالبان و تروریسم در افغانستان محسوب می شود؛ هدفی كه از همان ابتدای كار، هدفی ظاهری و فریبكارانه بیش نبود.

همچنین از گفته های جان كربی پیدا است كه مبارزه با تروریسم، بهانه ای بیش برای لشكركشی به افغانستان نبوده است بلكه این اقدام اشغالگرانه و غیرقانونی در راستای اهداف توسعه طلبانه و سلطه جویانه آمریكا صورت گرفته است.

آساق*1**1723