۱ دی ۱۳۹۳، ۹:۱۲
کد خبر: 81434496
T T
۰ نفر

آرمان در يك نگاه

۱ دی ۱۳۹۳، ۹:۱۲
کد خبر: 81434496

تهران - ايرنا - «فرمان ايست به شنود غير قانوني»، «نبايد براي مبارزه با فساد تعلل كنيم» و «آي پرسپوليسي‌ها! عمو مرتضي رفت» موضوع هاي انتخابي روزنامه آرمان براي انتشار در شماره روز دوشنبه محسوب مي شود.

اين روزنامه با بازتاب عنوان فرمان ايست به شنود غير قانوني براي تيتر يك نوشت: دكتر حسن روحاني را در افواه عمومي شيخ ديپلمات مي‌خواندند اما او ترجيح مي‌داد خود را با يك شاخصه از ديگر نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري متمايز كند؛ «حقوقدان». در بحبوحه و كارزار رقابت‌هاي انتخاباتي وي بر تدوين منشور حقوق شهروندي و زدودن فضاي امنيتي با نگاه به اصول قانون اساسي تاكيد و تصريح دوچنداني داشت. در فصل سوم قانون اساسي در رابطه با حقوق شهروندي اشارات نغز و متعددي رفته است از جمله آنكه در اصل25 قانون اساسي مي‌خوانيم: «بازرسي‏ و نرساندن‏ نامه‌ها، ضبط و فاش‏ كردن‏ مكالمات‏ تلفني‏،افشاي‏ مخابرات‏ تلگرافي‏ و تلكس‏، سانسور، عدم‏ مخابره‏ و نرساندن‏ آنها، استراق‏ سمع و هرگونه‏ تجسس‏ ممنوع‏ است‏ مگر به‏ حكم‏ قانون‏.» حال براي ضمانت اجرايي اين اصل قانون اساسي رئيس دولت يازدهم ، لايحه الحاق فصل سي و يكم به كتاب پنجم قانون مجازات اسلامي را براي طي تشريفات قانوني به مجلس تقديم كرده است. لايحه‌اي كه اگر از تصويب مجلس بگذرد مي‌تواند با توجه به تحولات روز و به‌كارگيري تكنولوژي‌هاي پيشرفته ارتباطي، ضمن آنكه سر و شكل و ساماني به اين حوزه ببخشد در راستاي ايفاي حقوق شهروندي نيز بسيار به كارآمده و مانع دخل و تصرف‌هاي فرا قانوني در حوزه‌هاي ارتباطي شهروندان شود و يكي از نكاتي را كه همواره رئيس دولت از بدو روي كارآمدن بر آن اصرار داشته، محقق كند. شنبه گذشته رئيس جمهوري لايحه «به‌كارگيري تجهيزات فني با كاربرد غالب جمع آوري و انتقال پنهان اطلاعات» را تقديم مجلس كرد. لايحه‌اي كه در آن آمده است: «هر شخص حقيقي يا حقوقي كه بدون اخذ مجوز از وزارت اطلاعات، عالما و عامدا نسبت به توليد، توزيع و تبليغ هرگونه كالا و تجهيزاتي كه كاربرد غالب آن، جمع‌آوري و انتقال پنهان اطلاعات از قبيل صوت يا تصوير مي‌باشد، اقدام كند، به مجازاتهاي مقرر در اين قانون محكوم مي‌شود.» با تصويب اين طرح افراد حقيقي و حقوقي و سازمان ها و نهادهاي مختلف بدون كسب مجوزهاي لازم از نهاد ذيربط اطلاعاتي و امنيتي كشور نمي توانند دستگاه‌هاي شنود و يا تجهيزات تجسس در زندگي شهروندان را به كار گرفته و از آن بهره بگيرند نكته‌اي كه مي‌تواند علاوه بر حفظ و رعايت حقوق شهروندي مانع از مداخلات بي‌رويه و غيرقانوني ساختارهاي موازي و غيرمجاز براي سرك كشيدن در زندگي شهروندان شود.

روزنامه آرمان با بررسي موضوع نبايد براي مبارزه با فساد تعلل كنيم، نوشت: پنجشنبه قزوين عطر ديگري داشت، در اين روز ‌ميهماني از تبار اعتدال به اين شهر آمده بود و ميزبانان كه همان مردم قزوين بودند، با حضور و شعارهاي حمايتي خود، استقبال گرمي از نواده بنيانگذار انقلاب اسلامي كردند. روز پنجشنبه سيدعلي خميني به دعوت حجت‌الاسلام قدرت‌ا... عليخاني به قزوين رفت تا حسينيه امام خميني(ره) را در اين شهر افتتاح كند. يادگار امام(ره) در شرايطي وارد شهر قزوين شد كه باران الهي در حال باريدن بود و مردم اين شهر همزماني ورود حجت‌الاسلام سيدعلي خميني و بارش نعمت الهي را نشانه خوبي براي شهر خود دانستند. اما بارش باران هم نتوانست مانع استقبال گسترده مردم از يادگار امام شود. حجت‌الاسلام سيدعلي خميني در نخستين دقايق سفر يكروزه خود به قزوين كه مورد استقبال مرتضي روزبه استاندار، حجت‌الاسلام قدرت‌ا... عليخاني مشاور پارلماني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، ايوب رحيمي معاون سياسي، آيت‌ا... علي محمدي تاكندي و جمعي مديران استان قزوين قرار گرفت، به زيارت بارگاه حسين بن علي ابن موسي الرضا، شتافت و پس از زيارت اين امامزاده واجب التعظيم، بر مزار آيت‌ا... زرآبادي فاتحه‌اي قرائت كرد. سيدعلي خميني در اين سفر يكروزه بر مزار شهداي اين شهر حضور يافت و به ذكر فاتحه پرداخت. او بر سر مزار شهيد بابايي معاون عمليات نيروي هوايي ارتش تامل بيشتري داشت چون از رشادتهاي اين خلبان بسيار شنيده بود. يادگار امام در اين سفر به منزل 8 شهيد هم رفت و با آنها درباره روزگاري كه مي‌گذرانند و نتايج دلاوري‌هاي شهيدانشان سخن گفت. وي در اين مراسم گفت: افزود: اگر بخواهيم تمام اقدامات پيامبران را در يك جمله خلاصه كنيم، بدون شك عبارت است از حركت به سمت اصلاح و جلوگيري از فساد؛ شما اگر در قرآن ملاحظه كنيد، مي‌بينيد كه از ديدگاه قرآن پيامبران الهي همه آمده‌اند تا جلوي فساد را بگيرند.

اين روزنامه با انعكاس عنوان آي پرسپوليسي‌ها! عمو مرتضي رفت، نوشت: آخرين روز پاييز امسال خبر خوبي براي جامعه ورزش و هنر كشورمان نداشت. مرتضي احمدي هنرمند پيشكسوت سينما، تئاتر، تلويزيون و راديو صبح يكشنبه سي ام آذر ماه 1393 دارفاني را وداع گفت. احمدي سواي اينكه هنرمند زبده اي بود از قديمي‌هاي فوتبال ايران به شما مي رفت. وي قديمي‌ترين پرسپوليسي دنيا بود كه ديگر در جمع ما نيست. مرتضي احمدي در اظهار نظري جالب گفته بود: آرزو دارم پس از مرگم در روزنامه‌ پرسپوليس درشت بنويسند «آي پرسپوليسي‌ها! عمو مرتضي رفت» تا همه پرسپوليسي‌ها از رفتن من با خبر شوند. وي كه متولد 1303 بود، در 16سالگي ورزش باستاني و فوتبال را شروع كرد و به همراه تيم فوتبال دبيرستانش در مسابقات آموزشگاه‌هاي تهران رتبه‌هايي به دست‌ آورد. بعدها در تيم فوتبال راه‌آهن تهران و پس از آن در باشگاه راه‌آهن بازيكن و مربي (تا سال 1325) شد. مرتضي احمدي وقتي در جمعي قرار مي گرفت دست از كري خواني بر نمي داشت ولي هميشه محبوب هواداران پرسپوليس و استقلال بود. صحبت هاي وي و خاطراتش براي نسل جديد ما جالب و شنيدني بود: 6 تايي ها يك نتيجه استثنايي است كه ديگر هيچ وقت تكرار نمي شود. آن روز يادش بخير، نشسته بودم تو جايگاه پرسپوليسي ها، داشتم نذر و نياز مي كردم كه بازي را ببريم. تو جيبم 700 تومان پول داشتم، گفتم خدايا هر گلي كه اپرسپوليس بزند، 100 تومان صدقه مي دهم. آن موقع 100 تومان خيلي پول بود. پول چند تا كار تلويزيوني بود كه يك جا گرفته بودم! بازي شروع شد و انگار گل هاي ما قرار نبود تمام شوند، گل اول ، 100 توماني اول و همين جوري رفتيم تا رسيديم به 100 توماني ششم، ديگر گفتم خدايا غلط كردم، بگو بس كنند، پول ندارم برگردم خانه!

تشكيل 4760 پرونده تخلف در 31 استان، تيتر ديگر روزنامه آرمان است. «جزئيات نتايج نظارت بر نرخ خدمات حمل‌ونقل كالا و مسافر در 31 استان‌ حاكي از آن است كه گرانفروشي، عدم نصب نرخ‌نامه و عدم صدور فاكتور به ترتيب در شش ماه اول امسال بيشترين تخلفاتي بوده كه واحدهاي خدماتي مرتكب شده‌اند». در اين راستا، ارديبهشت سال جاري، معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزير كشور گفت: شهرداري‌ها براي نظارت بر عملكرد فعالان عرصه تاكسي‌راني از خدمات سازمان‌هاي نظارت بر تاكسي‌رانان برخوردار هستند، اين سازمان‌ها به اين منظور به وجود آمدند كه بتوانند سياست‌هايي را كه بايد در اين عرصه اعمال شود، به‌درستي انجام دهند. هوشنگ‌ خندان‌دل با اشاره به اينكه با هرگونه تخلف در زمينه افزايش قيمت كرايه وسايل حمل‌ونقل برخورد خواهيم كرد، افزود: افزايش قيمت حمل‌ونقل عمومي غيرقانوني است. اما به‌رغم اين اظهارنظر، تسنيم در گزارشي اعلام كرد، نتايج بازرسي از ﺣﻮزه ﺣﻤﻞ‌وﻧﻘﻞ ﻛﺎﻻ و ﻣﺴافر در كشور طي شش ماه نخست امسال حاكي از آن است كه در مدت يادشده از واحدهاي خدماتي برون‌شهري به‌طور متوسط 4.5 درصد، در ﺑﺨﺶ ﻛﺎﻻ ﺑﻪ‌ﻃـﻮر ﻣﺘﻮﺳﻂ 1.5 درصد، در ﺣﻮزه درونﺷﻬﺮي در ﺑﺨﺶ ﻣﺴﺎﻓﺮ ﺑﻪ‌ﻃﻮر ﻣﺘﻮﺳﻂ 5.3 درﺻﺪ و در ﺑﺨﺶ ﻛﺎﻻ يك درﺻﺪ ﺑﺎزرسي ﺑﻪ ﻋﻤﻞ آﻣﺪه اﺳﺖ. جزئيات نتايج نظارت بر نرخ خدمات حمل‌ونقل كالا و مسافر در سطح استان‌هاي كشور حاكي از آن است كه گرانفروشي، عدم نصب نرخ‌نامه، عدم صدور فاكتور به ترتيب در شش ماه اول امسال تخلفاتي بوده كه واحدهاي خدماتي مرتكب شده‌اند. در نيمه نخست امسال 4هزار و 760 فقره پرونده تخلف تشكيل شده و كل ارزش ريالي تخلفات كشف شده بيش از 23 ميليارد و 933 ميليون ريال بوده است.

اين روزنامه با بررسي موضوع پرواز هياتي از تهران به لندن نوشت: گام ديگري در بهبود روابط ايران و انگلستان برداشته مي‌شود و قرار است هياتي از ايران به انگلستان سفر كند. رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و انگليس در همين راستا با بيان اينكه اين هيات تا قبل از پايان سال جاري به لندن سفر خواهد كرد، گفت كه يكي از محورهاي اين سفر تلاش براي بازگشايي سفارت انگليس در ايران است. عباسعلي منصوري آراني اظهار كرد: با توجه به دعوت‌هاي انجام شده از سوي گروه دوستي پارلماني انگليس به صورت كتبي و همچنين دعوت شفاهي ريچارد بيكن نايب‌رئيس گروه دوستي پارلماني انگليس و ايران كه براي حضور در كنفرانس ضدخشونت به ايران آمده بود احتمالا هيات پارلماني ايران تا قبل از پايان اين دوره مجلس انگليس به لندن سفر خواهد كرد. وي يادآور شد: در زمان حضور آقاي بيكن در ايران و به دنبال آن دعوت شفاهي‌شان براي سفر هيات پارلماني ايران به انگليس ما اين نكته را يادآور شديم كه مردم‌مان نسبت به اقدامات زياده‌خواهان انگليس ذهنيت تاريخي خوبي ندارند كه با اين وجود ما نمي‌خواهيم در گذشته متوقف شويم.



**2002**
۰ نفر