۲۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۸:۵۴
کد خبر: 81430612
T T
۰ نفر
سقوط ارزش روبل،صادركنندگان تركيه به روسيه را نگران كرد

آنكارا – ايرنا – سقوط شديد ارزش روبل ، صادر كنندگان تركيه به روسيه بويژه در بخش محصولات غذايي و كشاورزي را به شدت نگران كرده است.

به گزارش ايرنا، ارزش روبل روسيه روز گذشته حتي با اقدام بانك مركزي روسيه در افزايش ناگهاني نرخ بهره ها براي مقابله با افت پول ملي اين كشور، با يكي از شديدترين افت ها در تاريخ خود روبرو شد و ارزش يك دلار به 80 روبل صعود كرد.

همزمان نرخ برابري دلار با ليرترك نيز روز گذشته ركورد زد و يك دلار آمريكا به 2.41 ليرترك رسيد كه اين بالاترين رقم در تاريخ اين كشور مي باشد.

تاثير پذيري تجارت تركيه از نوسانات شديدي كه بر بازار ارز تركيه و روسيه در دو روز اخير حاكم شده را مي توان از ركود تجارت در دو مركز مهم تجاري استانبول – مناطق لاله لي و عثمان بي ، شاهد بود.

رسانه هاي تركيه امروز چهارشنبه در گزارش هايي از اين دو منطقه كه در واقع مركز تجارت پوشاك تركيه با روسيه مي باشد، اعلام كردند: ‌تحولات روز گذشته و امروز موجب شده كه مشتريان روسي پاي خود را از اين مناطق عقب بگذارند.

كارشناسان اقتصادي تركيه با اشاره به اينكه تجارت در اين دو مركز اصولا در ماههاي اخير همسو با بروز بحران در اوكراين و سير نزولي ارزش روبل در قبال دلار از 30 روبل به 45 روبل به شدت كاهش يافته بود ،‌مي گويند: اكنون با رسيدن ارزش يك دلار در قبال پول ملي روسيه به 80 روبل، تجارت به نقطه توقف رسيده است.

از سوي ديگر با افت شديد ارزش روبل ،‌ صادركنندگان ميوه و سبزي تركيه نيز از بحران پيش آمده به شدت نگران هستند.

با افت شديد ارزش روبل، نرخ ميوه و سبزي در بازار تركيه كه ناشي از رشد صادرات تركيه به روسيه ، سير صعودي داشت، نه تنها متوقف شده، بلكه روبه كاهش نيز گذاشته است و صادركنندگان اكنون با بروز مانع در صادرات به بازار روسيه، مجبور به گرايش به بازار داخلي تركيه شده اند.

حجم تجارت تركيه با روسيه در حدود 32 ميليارد دلار است كه 25 ميليارد دلار آن را صادرات نفت و گاز روسيه به تركيه و هفت ميليارد دلار آن را صادرات تركيه به روسيه تشكيل مي دهد.

بخش عمده صادرات تركيه به روسيه را وسائط نقليه و قطعات يدكي و لوازم خودرو، محصولات نساجي و پوشاك، ميوه و سبزي، مواد و فراورده هاي شيميايي تشكيل مي دهد.

كارشناسان اقتصادي در تركيه با اشاره به اينكه بخشي از تلاطم در بازار ارز تركيه نيز ناشي از تاثير پذيري زياد اقتصاد اين كشور از تحولات روسيه است مي گويند تحولات اخير در بازارهاي در حال رشد جهان و تحت فشار بودن اقتصاد روسيه با تحريم هاي آمريكا و اروپا از يك طرف و سقوط جدي ارزش نفت در بازارهاي جهاني، روسيه را به شدت در تنگنا قرار داده است.

اوغور گورسس اقتصاد دان تركيه اي در تحليلي از تحولات در بازارهاي جهاني با تاكيد بر اينكه اقتصاد كشورهاي درحال رشد همانند 'ظروف مرتبط' به شدت از همديگر تحت تاثير قرار مي گيرند، با اشاره به افت شش درصدي ارزش ليرترك در دو روز اخير معتقد است: آنچه موجب شده تركيه به همراه روسيه نسبت به ساير كشورهاي درحال رشد بيشتر متلاطم شود، ناشي از فرايند نامطلوب در سياست خارجي تركيه است كه موجب نگراني سرمايه داران و دوري جستن آنها از بازار تركيه شده است.

وي معتقد است كه بانك مركزي تركيه با درس عبرتي كه از تحولات سال گذشته گرفته، در راه درستي به پيش مي رود.

اين در حالي است كه 'اردم باشچي' رئيس بانك مركزي تركيه نيز امروز در آنكارا در كميسيون برنامه و بودجه مجلس تركيه گفت: تا زمانيكه در نمود تورم تركيه بهبود لازم ديده نشده، سياست پولي انقباضي ادامه خواهد يافت.

گورسس كارشناس اقتصادي ترك مي گويد: در اين شرايط بايد شاهد انقباض در عرضه ليرترك به بازار و افزايش نرخ بهره ليرترك بود و همزمان بانك مركزي با خريدهاي روزانه در حدود 40 تا 60 ميليون دلار سعي خواهد كرد از سقوط بيشتر ارزش ليرترك در قبال دلار جلوگيري كند.

به گفته كارشناسان اقتصادي در آنكارا تركيه با داشتن 407 ميليارد دلار بدهي خارجي و حدود 180 ميليارد دلار بدهي داخلي، با توجه به پائين بودن جدي نسبت پس اندازهاي داخلي، مجبور است براي پرداخت سررسيد بدهي هاي خود دوباره از بازارهاي خارجي استقراض كند كه اين با توجه به شرايط كنوني در بازارهاي جهاني و فرار سرمايه از بازار كشورهاي درحال رشد، اين كشور راتحت فشار قرار خواهد داد.

برابر 270 ميليارد دلار از بدهيهاي خارجي متعلق به بخش خصوصي تركيه است كه حدود 75 ميليارد دلار آن را بدهي هاي كوتاه مدت تشكيل مي دهد.

نوسان در ارزها، مي تواند بخش خصوصي تركيه را در گرداندن چنين حجم سنگيني از بدهي ها با دريافت وامهاي جديد با مشكل روبرو كند.

پيش بيني مي شود كه سال 2015 ميلادي سال دشواري براي اقتصاد كشورهاي درحال رشد و بويژه اقتصاد تركيه باشد.

خاورم **‌ 2011** 1095