۲۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۴:۵۹
کد خبر: 81430200
T T
۰ نفر
استاد دانشگاه يورك كانادا: مشكلات واقعي تغييرات اقليمي ناشي از شهرهاست

اصفهان - ايرنا- استاد ايراني دانشگاه يورك كانادا گفت: مشكلات واقعي تغييرات اقليمي ناشي از شهرها و راه حل اصلي مقابله با آن نيز در دست شهرهاست.

به گزارش ايرنا، علي عسكري روز چهارشنبه در همايش ملي محيط زيست و صنعت سبز در اصفهان افزود: شهرها و سياستمداران آنها بايد در زمينه مسائل زيست محيطي و تغييرات اقليمي توانمند شوند.

وي ادامه داد: سيستم كنوني شهرهاي ايران اداري است و آنها استقلال كافي براي انجام امور را ندارند.

وي اظهار كرد: تغييرات اقليمي مسئله اي بسيار فراتر از چيزي است كه اكنون مشاهده مي كنيم و براي اقدام در جهت رفع آن بسيار دير شده است.

استاد دانشگاه يورك كانادا افزود: ممكن است با وجود تلاش ها در اين زمينه به نتيجه اي نرسيم اما نبايد نااميد شد.

وي گفت: حلقه اصلي ارتباط بين صنعت سبز و مديريت بحران، تغييرات اقليمي است بطوريكه به گفته برخي از كارشناسان تغييرات اقليمي خود تبديل به بحران شده است.

وي تصريح كرد: براي مقابله با اين بحران فرصت زياد وجود ندارد و مدت زياد از آغاز شمارش معكوس آن مي گذرد و برخي از دانشمندان بدبين فاتحه زمين را خوانده اند.

عسكري اظهار كرد: اگر به مقوله تغييرات اقليمي به عنوان بحران نگاه شود مديريت و مقابله با آن متفاوت خواهد بود.

وي با اشاره به پيامدها و تهديدات تغييرات اقليمي گفت: ذوب شدن يخ ها يكي از پيامدهاي اصلي تغييرات اقليمي است كه نتيجه آن بالا آمدن سطح آب اقيانوس هاست.

استاد دانشگاه يورك كانادا ادامه داد: پيش بيني مي شود تا سال 2080 ميلادي هيچ يخي در زمين وجود نداشته باشد.

وي انقراض گونه هاي جانوري و گياهي را از ديگر آثار تغييرات اقليمي بيان كرد و افزود: آثار اين پديده ظاهر شده و در سالهاي آينده به مراتب بيشتر خواهد شد.

وي از افزايش درجه حرارت به عنوان ديگر آثار تغييرات اقليمي ياد كرد و افزود: در بسياري از شهرهاي كانادا تعداد روزهاي گرم سال بيشتر شده است.

عسكري از مهمترين اثرات تغييرات اقليمي را افزايش بيماري هاي مسري دانست و گفت: اين بيماري ها مربوط به پشه هاست و بايد گفت تغييرات اقليمي منجر به ايجاد بيماري هاي جديد نشده اما منجر به تغيير دامنه و نحوه توزيع اين بيماري ها شده و خواهد شد.

همايش ملي محيط زيست و صنعت سبز تا 27 آذر در دانشگاه اصفهان ادامه دارد.

هدف اين همايش برقراري ارتباط بين دانشگاه و صنعت و ارائه راهكارهاي عملي براي صنايع بمنظور ادامه فعاليت آنها با كمترين عوارض زيست محيطي است.

در اين همايش تعدادي از فعالان محيط زيست، صاحبان صنايع و دانشجويان از سراسر كشور حضور دارند.

پ/7140/607/ 684
۰ نفر