۱۹ آذر ۱۳۹۳، ۱۶:۰۷
کد خبر: 81422013
T T
۰ نفر
دیدارنماینده ویژه پوتین با بشار اسد/ پیگیری گفت وگوهای سوری سوری

دمشق - ایرنا - « میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه« ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه در امورخاورمیانه با « بشار اسد» رییس جمهوری سوریه دیدار و گفت وگو كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بوگدانوف صبح امروز چهارشنبه از طریق بیروت وارد دمشق شد.

گفته می شود، از جمله اهداف سفر بوگدانوف به دمشق گفت وگو با مقامات سوری در باره توافقاتی است كه در جریان سفر ماه گذشته هیات ارشد سیاسی دیپلماتیك سوریه به ریاست « ولید المعلم» وزیر خارجه این كشور به مسكو صورت گرفته است.

بررسی راهكارهای برون رفت از بحران سوریه از طریق راه حل های سیاسی دیگر دستوركار سفر نماینده ویژه پوتین به دمشق اعلام شده است.

این مقام ارشد روس در این سفر با شماری از مقامات بلند پایه سوریه از جمله ولید المعلم وزیر خارجه این كشور دیدار و گفت وگو می كند.

میخائیل بوگدانف كه مسئولیت پرونده طرح مسكو برای عملی سازی گفت وگوی سوری سوری را برعهده دارد، می كوشد تا در رایزنی با طرف های مختلف منطقه ای و نیز نمایندگان گروه های سیاسی در داخل سوریه ، شرایط را برای كلید خوردن چرخه چنین گفت وگوئی فراهم كند.

قرار است، نخستین جلسه این گفت وگو در مسكو برگزار و سپس به دمشق منتقل شود تا شركت كنندگان به دور از تاثیر طرف های خارجی درباره مسائلی از قبیل تعیین شكل قدرت، قانون اساسی و فرآیندهای دموكراسی مانند انتخابات مجلس، دولت و ریاست جمهوری رایزنی كرده و به توافق برسند.

برخی منابع خبری از احتمال سفر « بشار اسد» رییس جمهوری سوریه به روسیه در اوایل سالجاری میلادی خبرداده اند.

گفته می شود ، شماری از گروه های سیاسی مخالف نظام سوریه فعال در داخل از جمله هیات هماهنگی برای تغییر دموكراتیك به ریاست « حسن عبدالعطیم»، حزب اراده ملی به ریاست «قدری جمیل» و شماری از گروه های سوری كه هیچ ارتباطی با تكفیری ها ندارند و نیز شماری از احزاب كرد سوریه در این نشست ها شركت خواهند كرد.

به گفته ناظران، مسكو و دمشق كه بر سر چنین طرحی توافق كرده اند، خواهان دستیابی به نتایجی عملی در جنگ علیه تروریسم و سپس تشویق روند آشتی میان گروه های درگیر در مناطق مختلف سوریه هستند تا در نهایت تصویر آینده سیاسی این كشور براساس خواسته های مردم ترسیم شود.

گفتنی است، منابعی كه دیدارهای بوگدانوف با نمایندگان گروه های مخالف نظام سوریه را همراهی كرده اند، همه این دیدارها را به جز دیدار ه با رییس تشكل به اصطلاح ـائتلاف ملی سوریه» كه در استانبول تركیه صورت گرفته است، مثبت ارزیابی كرده اند.

به گفته این منابع، «هادی البحره» هنوز منطق مسكو در ارائه طرح گفت وگوی سوری سوری را درك نكرده و می پندارد كه همچنان می تواند شرط هایش را از جمله دخالت در انتخاب شركت كنندگان بر روسیه تحمیل كند.

این مقام ارشد روس به البحره تاكید كرده است كه براساس طرح مسكو، همه گروه های سیاسی اعم از مخالفان و نهادهای جامعه مدنی درمد نظرهستند و مهمترین مسئله این است كه این جلسه بدون هیچ پیش شرطی از طرف شركت كنندگان برگزار شود.

بوگدانف خاطرنشان كرده است كه تصمیم گیری در خصوص این نشست به عهده سوری ها سپرده شده است و از مداخله طرف های خارجی جلوگیری خواهد شد.

وی همچنین در دیدار چند روز پیش خود با هیاتی از فعالان سیاسی سوریه كه در مسكو بسر می برند، تصریح كرد: مسكو در شكل گیری گفت وگوی سوری سوری و تحكیم انسجام میان مردم سوریه به منظور پشت سرگذاشتن بحران جدی است.

بوگدانف در ادامه دیدارهایش با نمایندگان گروه های مخالف نظام سوریه كه به مسكو سفر كرده اند، با هیاتی از گروه موسوم به « جریان نهادینه كردن نظام حكومت سوریه» دیدار كرده بود.

به گفته «مونا غانم» كه ریاست هیات یادشده را بر عهده داشته است، توافق بر سر تشكیل دولت وحدت ملی ، مهمترین مسئله ای است كه در جریان گفت وگوی سوری سوری و یا به عبارتی مذاكرات میان گروه های مخالف و نمایندگان نظام سوریه بررسی خواهد شد.

درهمین پیوند ، منابع آگاه خبردادند كه بوگدانف در سفر به دمشق ماموریت دارد، زمینه های سفر بشار اسد به مسكو پس از تعطیلات سال جدید میلادی را فراهم كند.

به گفته این منابع بشار اسد در سفر به مسكو با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه دیدار و درباه جزییات طرح مسكو كه با رایزنی تهران تهیه شده است ، به رایزنی خواهد نشست.

آنان خبر می دهند كه براساس این طرح، بشار اسد از شماری از اختیاراتش صرف نظر خواهد كرد و منعی با واگذاری وزارت كشور به گروه های مخالف وجود نخواهد داشت.

البته در جریان سفر هفته گذشته به بیروت ، میخائیل بوگدانف تاكید كرد كه مسكو مطالبات واشنگتن را مبنی بر بركناری بشار اسد از ریاست جمهوری سوریه، غیرقانونی می داند و بر این عقیده است كه مداخلات خارجی نمی تواند مشكلات داخلی سوریه را حل كند.

وی خاطرنشان كرد كه مسكو درصدد است تا نظام سوریه و مخالفان فعالی كه در جنایات تروریستی دست نداشته اند دور میز مذاكرات بنشینند.

بوگدانوف در این مرحله از سفر منطقه ای خود قبل از سوریه به لبنان و تركیه رفت.

خاورم ** 389** 1324