۱۹ آذر ۱۳۹۳، ۱۳:۲۹
کد خبر: 81421645
T T
۰ نفر
ستاره دو و میدانی بریتانیا در میان فهرست مظنونان به دوپینگ یاف

تهران- ایرنا- براساس ادعاهای جدید مطرح شده علیه اتحادیه بین المللی دوو میدانی (یاف)، این نهاد آزمایش های خون مشكوك به دوپینگ 150 ورزشكار از جمله یكی از ستارگان دو و میدانی بریتانیا را پنهان كرده است.

به گزارش گاردین، براساس این ادعاها كه در سومین بخش از مستند شبكه تلویزیونی دبلیو دی آر آلمان مطرح شد، یاف فهرستی از آزمایش های خون مشكوك را در اختیار دارد كه بررسی نشده است و چشم خود را به نمونه های آزمایش مشكوك بسته است.

این ادعاها براساس اظهارات یك افشاگر از كمیسیون پزشكی یاف است. این افشاگر كه نام وی اعلام نشد، در برنامه ای در این شبكه تلویزیونی گفت كه فهرستی از آزمایش های مشكوك خون را در اختیار دارد كه مربوط به سال های 2006 تا 2008 است.

براساس این گزارش بسیاری از نمونه ها متعلق به دوندگان روس است، اما در میان آنها سه دونده بریتانیایی نیز در این فهرست قرار دارند. در این فهرست نام ورزشكارانی از كشورهای مختلف از جمله مراكش، كنیا، آلمان، اسپانیا، بریتانیا نیز وجود دارد و نشان می دهد پنهان كاری در تقلب دوپینگ فراتر از مرزهای روسیه است.

با این حال، اتحادیه بین المللی دو و میدانی ادعاهای مطرح شده مبنی بر مخفی كردن آزمایش مشكوك دوپینگ 150 دونده از جمله یكی از ستارگان دو و میدانی بریتانیا را كم اهمیت دانست.

یاف با بیان اینكه گذرنامه بیولوژیكی ورزشكاران ازسال 2009 راه اندازی شد، برداشت خیلی جدی از آزمایش خون را اشتباه می داند. سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ وادا در سال 2009 چارچوب مقرراتی هماهنگی را ایجاد كرد كه امكان استفاده از نتایج قابل مقایسه و مطمئن را فراهم می ساخت.

یاف اعلام كرد كه آزمایشهای انجام شده طی سالهای 2006 تا 2008 قادر نیست دوپینگ یك ورزشكار را نشان دهد و اطلاعات این افشاگر ممكن است ناقص باشد.

نهاد حاكم بر دو و میدانی جهان اعلام كرد،‌ اطلاعات خونی جمع آوری شده قبل از سال 2009 برای اهداف تعیین شده و به منظور آزمایشهای بعدی ادرار برای تشخیص دوپینگ خونی مورد استفاده قرار می گرفت. شیوه كار معدودی از فدراسیون های بین المللی این بود كه آزمایش خون را از آن زمان انجام می دادند و نتایج غیرعادی آزمایشها به موقع خود توسط یاف بررسی شده است.

یاف با بیان اینكه امكان نتیجه گیری براساس یك آزمایش خون واحد برای تعیین دوپینگ یك ورزشكار میسر نیست، افزود: عضو كمیسیون پزشكی و ضد دوپینگ یاف اطلاعی در مورد انجام شدن یا نشدن آزمایشهای تكمیلی ندارد.

یاف اعلام كرد آزمایشهای خون انجام شده قبل از سال 2009 بخشی از تحقیقات برای شناسایی كشورهایی بوده است كه در معرض خطر دوپینگ قرار داشتند تا برنامه های كنترل دوپینگ آن براساس این تحقیق تنظیم شود.

این نهاد مدعی شد كه نتایج بدست آمده به اندازه آزمایشهای انجام شده از سال 2009 مطمئن و قابل اعتماد نیست.

یاف افزود كه از آزمایشهای خون قبل از سال 2009 به عنوان شواهد ثانویه در تعیین طول تاریخ دوپینگ ورزشكار استفاده كرده است. با این حال این آزمایش ها اطمینان و قوت آزمایشهای انجام شده پس از سال 2009 را ندارد.

باوجود دفاع قوی یاف، این ادعاها باعث افزایش فشار بر نهاد حاكم بر دو و میدانی جهان شده است. در هفته گذشته این شبكه تلویزیونی ادعا كرد شماری از دوندگان رده بالای روس از جمله ماریا ساوینووا قهرمان دو 800متر المپیك لندن با اطلاع مسئولان روس دوپینگ كرده اند.

براساس این ادعاها یك مقام روس با اطلاع والنتین بالاخنیچف رییس فدراسیون دو و میدانی روسیه و خزانه دار یاف، مبلغ 450 میلیون یورو از لیلیا شوبوخووا اخاذی كرده است تا این دونده روس اجازه شركت در المپیك 2012 لندن را داشته باشد.

شبكه دبلیو دی آر آلمان همچنین مدعی شده است كه پاپا ماساتا دیاك پسر لامین دیاك رییس یاف ارتباطات تجاری با مالك شركت بلك تیدینگز داشته است كه از این شركت برای پنهان كاری در دوپینگ استفاده شده است.دیاك نقش خود را در این شركت رد كرد اما به وجود ارتباطات تجاری با مالك آن اعتراف كرد.

ورزشی**1584