۱۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۳:۱۹
کد خبر: 81420105
T T
۰ نفر
فقدان مهارت در خراسان جنوبي مانع اشتغالزايي شده است

بيرجند - ايرنا - مدير كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان جنوبي با بيان اينكه از ابتداي امسال فقط 1500شغل جديد ايجاد شده، گفت: اين در حالي است كه در استان هشت هزار فرصت شغلي داريم كه يكي از دلايل خالي ماندن ظرفيت 6500 فرصت شغلي ديگر، فقدان مهارت نيروهاي متقاضي كار مي باشد.

'محمد سنجري' سه شنبه در جلسه گردهمايي روساي مراكز آموزش فني و حرفه اي و مديران ستادي استان در بيرجند افزود: موسسات كاريابي استان امسال از هفت هزار و 596 نفر متقاضي اشتغال ثبت نام كرده اند كه از اين تعداد 64 درصد فاقد مهارت هستند.

وي به حساس شدن مجلس نسبت به نرخ بيكاري كشور اشاره كرد و گفت: بطور متوسط نرخ بيكاري در كشور 10.3 است اما نرخ بيكاري فارغ التحصيلان بالاتر از 25 درصد مي باشد و همين امر مجلس را در بحث هدفمند كردن آموزش هاي دانشگاهي وارد كرده است.

سنجري از نيروي انساني به عنوان يكي از شاخص هاي اثرگذار در روند توسعه همه جانبه ياد كرد و افزود: نيروي انساني توانمند در رشد شاخص هايي چون رشد اقتصادي، اشتغال، كاهش نرخ بيكاري، كاهش فقر و توزيع عادلانه درآمد موثر است.

وي نيروي انساني ماهر را نياز كنوني كشور دانست و گفت: در اين ميان سازمان آموزش فني و حرفه اي به لحاظ كاركردي كه برايش تعريف شده، فرد را براي كسب شغل، حرفه و درآمد پايدار آماده مي كند كه خود در كاهش نرخ بيكاري و به طبع آن رشد اقتصادي بسيار موثر خواهد بود.

سنجري يادآور شد: تبعات بيكاري در جامعه، رشد فساد، طلاق، اعتياد و فقر است و با پرورش نيروي ماهر، ضمن كاهش بيكاري، آسيب ها و مضلات اجتماعي نيز كاهش مي يابد و از مهاجرت بي رويه جوانان به شهرهاي بزرگ جلوگيري مي شود.

وي افزود: آموزش هاي فني و حرفه اي، افراد را براي زندگي بهتر توانمند كرده و سلامت و بهداشت رواني افراد افزايش مي يابد كه اين امر موجب اميد به زندگي بيشتر در جامعه مي شود.

سنجري در عين حال بررسي اعتبارسنجي و رتبه بندي آموزشگاه هاي آزاد و دولتي زير نظر سازمان فني و حرفه اي را مورد تاكيد قرار داد و گفت: همچنين اهميت آموزش هاي فني و پرورش نيروي انساني ماهر و خلاق بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد زيرا نيروي انساني سرمايه هاي يك كشور هستند و از اين روي ضرورت دارد تا اين سرمايه هاي با ارزش تحت آموزش هاي فني قرار داشته باشد.

وي با تاكيد بر نگاه ويژه مسوولان به آموزش هاي فني و حرفه اي، افزود: در همين راستا، دولت تدبير و اميد به منظور تقويت و حمايت از اين حوزه و نيز رشد و توسعه آموزش هاي مهارتي، بحث تدوين نظام جامع ملي مهارت را مطرح و در مصوبه جديدي كه شوراي عالي اشتغال آذر ماه ارايه كرد، بر بحث اجراي ساز و كارهاي آموزش هاي مهارتي در روستاها و عشاير و نيز مناطق محروم، به صورت ويژه و خاص تاكيد شد.

سنجري همچنين با اشاره به معضل حاشيه نشيني، مسبب اصلي اين امر را مهاجرت مردم از روستاها و مرزها دانست و گفت: خالي شدن روستاها و مرزهاي استان، زمينه نابودي كشاورزي فراهم مي شود و به تبع آن ناامني بوجود مي آيد كه علاوه بر معضل حاشيه نشيني، مشكلاتي در زمينه سياسي و امنيتي ايجاد مي شود.666 /665