۱۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۱۰
کد خبر: 81419945
T T
۰ نفر
پلیس همواره چند قدم جلوتر از هكرهای مجازی حركت می كند

مشهد - ایرنا - رییس اداره تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فضای تبادل و تولید اطلاعات خراسان رضوی گفت: رویكرد پلیس فتا در فضای مجازی به صورت علمی است بگونه ای كه در این بخش آخرین دستاوردها مورد استفاده قرار می گیرد و همواره چند قدم جلوتر از هكرهای مجازی حركت می كند.

سرهنگ 'علی اعتمادی' در 'همایش امنیت سایبری خانواده' در دانشگاه علوم اسلامی رضوی وظایف پلیس فتا را رصد كلی فضای مجازی، ایجاد امنیت در این فضا، ردیابی هكرها و ناامن نمودن محیط برای مجرمین سایبری عنوان كرد.

وی تعداد كاربران اینترنت را در استان خراسان رضوی با جمعیت شش میلیون نفری ، سه میلیون نفر عنوان كرد و افزود: رییس اداره تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فضای تبادل و تولید اطلاعات خراسان رضوی 'جعل هویت، سرقت اطلاعات، انتشار داده های خصوصی، گسترش مفاسد اخلاقی، برنامه ریزی های ضدفرهنگی و سیاسی' را از اقدامات دشمن و از جمله جرایم فضای مجازی برشمرد.

وی گفت: فیس بوك، توییتر، یوتیوپ و برخی دیگر از سایت های پرمصرف اینترنتی هر كدام دارای یك سیاست منفی از سوی دشمن هستند.

وی افزود : اینترنت بزرگترین دستگاه جاسوسی دنیا است كه دشمنان مخصوصا آمریكا از طریق این فضا به اطلاعات افراد مختلف در كشورهای گوناگون دسترسی پیدا می كنند.

سرهنگ اعتمادی افزود: محیط سایبری محیط دروغین نیست بلكه یك محیط حقیقی است زیرا در آن شنیده ها شنیده و دیدنیها دیده می شود.

وی در ادامه گفت: فضای سایبری آسیبهایی نیز در فضای مدارس و دانشگاه دارد بطوری كه دانش آموز را از لذت دیدن استاد بر سر كلاس درس محروم می كند و این كلاسها الگوپذیری دانشجویان را از اساتید مختل كرده است.

رییس اداره تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فضای تبادل و تولید اطلاعات خراسان رضوی افزود: شبكه های اجتماعی دارای آسیبها و تهدیدهایی از جمله هتك حیثیت، افشای حریم خصوصی، شیوع روابط ناسالم، اغفال و سوءاستفاده از نوجوانان و جوانان است.

وی همچنین گفت: 60 درصد دارندگان عابربانك در خراسان رضوی رمز چند عابر خود را عدد یكسان قرار می دهند كه كاملا كار اشتباهی است.

او افزود: رمز عابربانك نباید براساس اطلاعات شخصی باشد بلكه باید به صورت دوره ای تغییر كند.

وی بیان كرد: همچنین رمز عابربانكها نباید اطلاعات یكسان باشد تا به راحتی زمینه سوءاستفاده از آن فراهم شود.

مدرس دانشگاههای پلیس و علوم اسلامی رضوی نیز در این همایش گفت: در هر 60 ثانیه 30 ساعت ویدیو در سایت یوتیوپ آپولود می شود و دو میلیون جستجو در سایت گوگل انجام می گیرد.

'محمدرضا نصرالهی' افزود: اگر شخصی بخواهد برنامه های كلی سایت یوتیوپ را تا سال 2012 میلادی تماشا كند 30 سال زمان می برد.

این كارمند بازنشسته پلیس فتا خراسان رضوی گفت: سهامداران اصلی سایت یوتیوپ یهودیان صهیونیست و آمریكایی هستند بطوری كه اگر همه فیلمهای این سایت بررسی شود حتی یك فیلم ضدصهیونیستی نیز در آن دیده نمی شود.

نصرالهی در ادامه اظهارداشت: یكی از بزرگترین اشتباهات خانواده ها این است كه رایانه ها را در جایی قرار می دهند كه فرزندان راحت بدون هیچ مراقبتی از آن به صورت منفی استفاده می كنند.

وی افزود: در چند سال اخیر تعداد كاربران اینترنت در سطح كشور دو برابر شده است در حالی كه 80 درصد آنان به امور منفی گرایش دارند.

او گفت: همزمان با ورود اینترنت به كشور و افزایش شمار كاربران فرهنگ سازی مناسبی درباره نحوه استفاده از آن انجام نشده و پرونده های فراوان در دستگاه قضایی درباره تخلفات در فضای مجازی دلیلی بر عدم فرهنگ سازی برای استفاده از آن است.

مدرس دانشگاههای پلیس و علوم اسلامی رضوی با بیان اینكه فضای مجازی زندگی را تحت شعاع خود قرار داده افزود: مجرمین این فضا بین 14 تا 27 سال سن دارند، این در حالی است كه مجرمین قدیمی سنشان از 25 سال به بالا بود.

وی گسست بین نسلی را یكی از چالشهای فضای مجازی عنوان و بیان كرد: امروزه فرزندان بخاطر اطلاعات زیادی كه از جانب فضای مجازی بدست می آورند خانواده های خود را بیسواد می دانند و آنان را از كارهای خود آگاه نمی كنند.

7489/660
۰ نفر