۱۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۴۸
کد خبر: 81419893
T T
۰ نفر
130 هزار مترمربع فرش دستباف در روستاهای چهارمحال وبختیاری تولید شد

شهركرد- ایرنا- رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری از تولید و عرضه 130 هزار مترمربع فرش دستباف روستایی از ابتدای امسال تاكنون در استان خبر داد.

'علیرضا جیلان' روز سه شنبه با اعلام این خبر به رسانه های استان افزود: حدود 80 درصد فرش های دستباف تولید شده در روستاهای استان به كشورهای اروپایی، آسیانه میانه، آمریكای جنوبی، چین، آلمان و كشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.

وی اظهار داشت: صادرات فرش دستباف روستایی چهارمحال و بختیاری امسال، 950 میلیارد ریال برای بافندگان استان ارزآوری و درآمدزایی داشته است.

به گفته جیلان، سالانه بیش از 208 هزار متر مربع فرش دستباف در چهارمحال و بختیاری بافته می شود.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ادامه داد: حدود 50 هزار بافنده فرش در استان فعالیت می كنند كه به طور متوسط یكصد هزار مترمربع فرش دستباف طی یكسال تولید می كنند.

جیلان گفت: استفاده از رنگ های زیبا با استفاده از عصاره گل ها و گیاهان و مواد اولیه طبیعی، شادابی و زنده بودن طرح ها و نقش های متنوع از عوامل تقاضای بالای خرید فرش چهارمحال و بختیاری است.

بیشتر فرش های چهارمحال و بختیاری را 'یلمه'بروجن، 'گبه ریزباف' اردل، فرش 'بختیاری' مناطق عشایری و مناطق بختیاری نشین و فرش چالشتری در شهركرد تشكیل می دهد.

براساس برخی از نظریات محققان، طرح فرش 'سرو و كاج' چهارمحال و بختیاری به عنوان اصیل ترین طرح آریایی مطرح است.

فرش نقش چالشتری چهارمحال و بختیاری در استان های مختلف كشور و كشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا، آمریكا و كانادا طرفداران فراوان دارد.

7361/558/