۱۱ آذر ۱۳۹۳، ۲۰:۰۹
کد خبر: 81411155
T T
۰ نفر
دهشیار: در مذاكرات باید ابزارهای ترغیب كننده داشت

تهران-ایرنا- یك استاد دانشگاه علوم سیاسی با بیان اینكه در مذاكرات باید ابزارهای ترغیب كننده داشت گفت: باید آنقدر توانمندی در خود ببینید كه حداقل با رفتار كلامی طرف مقابل را به مذاكره و پذیرش خواسته‌های‌تان ترغیب كنید.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حسین دهشیار عصر سه‌شنبه در همایش دیپلماسی هسته‌ای در سخنانی با موضوع تغییر و تداوم در مواضع قدرت های بزرگ و دیپلماسی هسته ای افزود: در دیپلماسی مبتنی بر رقابت دو طرف به یكدیگر اعتماد ندارند و سعی دارند توانمندی‌ها، هویت و ارزش طرف مقابل را تضعیف كنند كه به خواسته‌اش نرسد.

وی ادامه داد: برای ورود به دیپلماسی مبتنی بر رقابت باید دارای توانایی چانه‌زنی و رفتار كلامی برای ترغیب طرف مقابل باشید چرا كه در این دیپلماسی اگر یك طرف نتواند طرف مقابلش را وادار به پذیرش خواسته‌اش كند و اگر طرف مقابل توانایی لازم برای مقابله را نداشته باشد مجبور به امتیازدهی می‌شود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: در دیپلماسی مبتنی بر همكاری، دو طرف در پی به دست آوردن منافع و سهم مشترك هستند و یكدیگر را به رسمیت شناخته و به هم اعتماد دارند.

دهشیار گفت: دیپلماسی مبتنی بر رقابت مثل ازدواج است. وقتی شرایط ازدواج را ندارید نباید به خواستگاری بروید. بنابراین وقتی كشوری در وضعیت مناسب داخلی منطقه‌یی و بین‌المللی نیست ضرورتی ندارد كه وارد مذاكرات شود وگرنه طرف مقابل شما را به نقطه صفر می‌برد.

وی تاكید كرد: باید آنقدر توانمندی در خود ببینید كه حداقل با رفتار كلامی طرف مقابل را به مذاكره و پذیرش خواسته‌های‌تان ترغیب كنید.

این استاد دانشگاه علوم سیاسی گفت: مذاكره برای كسانی خوب است كه یا هم‌تراز یكدیگرند و یا یك طرف گریزی از مذاكره نمی‌تواند داشته باشد.

دهشیار افزود:‌ اگر قاعده بازی را در مذاكرات بین‌المللی رعایت نكنید شكست‌ها و هزینه‌های سنگینی را متحمل خواهید شد.

سیام**1058 /1449
۰ نفر