۱۱ آذر ۱۳۹۳، ۱۶:۲۹
کد خبر: 81410855
T T
۰ نفر
توسعه مشاركت مردمی باعث صیانت از عرصه های منابع طبیعی می شود

نوشهر - ایرنا - معاون امور جنگل سازمان جنگل ها و مراتع با اشاره به اهمیت عرصه های منابع طبیعی در كشور، گفت: توسعه مشاركت مردمی و برون سپاری سبب احیا و صیانت از عرصه های منابع طبیعی می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'بهزاد انگورج' روز سه شنبه در آیین معارفه مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر افزود : یكی از سیاست های مهم منابع طبیعی و آبخیزداری با توجه به ماموریت این سازمان كه حفظ منابع ملی است، مشاركت مردمی و برون سپاری بعضی از وظایف محوله است.

وی ادامه داد : كمبود نیروی انسانی بوی‍ژه نیروی كارشناس و خبره كه دارای تجربه باشند سبب كاهش قدرت نظارت برای حفظ منابع طبیعی شده كه باید برای رفع این نقصان از ظرفیت و توانمندی مشاركت های مردمی استفاده كرد.

انگورج گفت : باید برای حفاظت و نظارت بر منابع طبیعی تحول در ساختار كارها انجام شود تا با افزایش مشاركت مردمی دچار آسیب نشویم.

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها و مراتع، نیروی انسانی و منابع طبیعی را دو سرمایه بزرگ كشور معرفی كرد و گفت: نقص و اختلال در سرمایه انسانی اختلال در تجدید پذیری منابع طبیعی را در پی خواهد داشت كه مسوولان باید با حمایت و حفظ نیروی انسانی حفاظت از منابع طبیعی را اجرایی كنند.

وی با بیان اینكه در سال‌های اخیر شمشاد دچار بیماری شد و در معرض انقراض قرار دارد ، اظهار داشت : كارشناسان منابع طبیعی در هر نوع شرایط آب و هوایی و در مناطق وسیع با تمام وجود در تلاش برای حفاظت از منابع طبیعی هستند.

او افزود : هشت ساعت كار در روز برای انجام وظایف محوله به این اداره كفایت نمی كند و باید با افزایش بهره وری و زمان كار بیشتر به همراه استفاده از تجارب دیگران ، بازدهی مفید را افزیش داد.

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به وجود یك‌ میلیون هكتار عرصه جنگلی در شمال كشور و 458 طرح فعال و نیمه فعال در آن گفت: علاوه بر یك ‌هزار و 200 نیروی یگان حفاظت، 977 قرق‌بان نیز در كنار آنها مشغول حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی در شمال كشور هستند.



* سرپرست دفتر حوزه ریاست سازمان جنگل ها: تصویب لایحه ارتقای حفاظت منابع طبیعی دغدغه های این حوزه را كم می كند

سرپرست دفتر حوزه ریاست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: در صورت تصویب لایحه ارتقای حفاظت منابع طبیعی كه تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است ، دغدغه های این حوزه كاهش خواهد یافت.

'نگهدار اسكندری' در این آیین افزود : بر روی این لایحه كه به منظور رفع تنگناها و نقایص موجود در بخش های جنگل‌داری و منابع طبیعی تهیه شده ، كار كارشناسی و تلاش فراوان صورت گرفته است.

وی تصریح كرد : تلاش شده تا دغدغه همكاران و متولیان امر در زمینه حفاظت از منابع طبیعی در این لایحه گنجانده شود و با تصویب آن مشكلات این بخش كاهش می یابد.

اسكندری گفت : مسوولان در اداره منابع طبیعی باید بیشتر مراقب نحوه و روند كار خویش باشند تا اعتماد مردم را حفظ نمایند و با حركت در چهار چوب قوانین و مقرارت در حفظ منابع طبیعی كوشا باشند.

وی با اشاره به اهمیت مشاركت مردمی در طرح های منابع طبیعی ، افزود : در این راستا نیز مسوولان علاوه بر همكاری و هماهنگی با مردم باید در جهت مشاركت دادن آنان گام بردارند.

اسكندری گفت : منابع ملی با تمام ابعاد زندگی مردم در ارتباط است و مشاركت مردم در كارها اگر بر اساس قانون باشد مردم می توانند در تمامی طرح ها جنگل كاری، جنگل داری و مرتع داری علاوه بر حفظ منابع طبیعی كارهای مناسبی را نیز انجام دهند.ك/2

1295/1535/1654/686
۰ نفر