۱۰ آذر ۱۳۹۳، ۱۷:۲۴
کد خبر: 81409307
T T
۰ نفر
هنرمند در خلق اثر عاشورايي از نگاه نو استفاده كند

تهران-ايرنا- هنرمند گرافيست، در آستانه برگزاري هشتمين سوگواره هنر عاشورايي گفت: هنرمندان براي خلق اثر عاشورايي بايد در استفاده از نگاه نو و بازبيني مفاهيم اصيل و كهن تلاش كنند تا با توجه به موج جديد نوگرايي آثار جديد آفريده شود.

فرزاد اديبي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار هنرهاي تجسمي ايرنا افزود: موضوع عاشورا از گستردگي خاصي برخوردار است و تك بعدي نيست، هنرمند بايد در هنر عاشورايي توجه به مفاهيم عميق انساني، راست گويي و پندار درست و رعايت آن ها در آثار را در نظر بگيرد.

وي در ادامه با اشاره به هنر عاشورايي گفت: بايد به اين نكته توجه شود كه عاشورا فقط روز واقعه نيست، بلكه قصه هاي مختلفي در واقعه كربلا مستتر است كه بايد توسط هنرمندان مدنظر قرار گرفته و به آن پرداخته شود.

اديبي خاطرنشان كرد: هنرمندان جوان همواره بايد در استفاده از عناصر كليشه اي و داشتن نگاه ويژه نسبت به عاشورا توجه كافي داشته باشند تا به ارائه موفقي برسند.

وي با اشاره به نقش پوستر در بيان مظلوميت هاي عاشورا گفت: اگر بپذيريم كه موضوع هاي معنوي و مذهبي فراتر از يك اتفاق سياسي، اجتماعي و... است و از ابعاد مختلفي بهره مي برد، مي توان توقع كمتري نسبت به اثرگذاري پوستر داشت.

اديبي، نقش هويت را عامل مؤثري در ادامه فعاليت هاي سوگواره برشمرد و گفت: نهاد برگزار كننده، تركيب هيات داوران، شرايط نمايش آثار و همچنين شوراي برنامه ريزي از عواملي است كه تأثير مثبتي در شايسته برگزار شدن سوگواره و تكرار آن در دروه هاي آتي دارد.

وي خريد آثار هنرمندان حرفه اي را دليل كافي جهت حضور آن ها در جشنواره ندانست و گفت: رعايت مواردي كه ارتقاي سطح كيفي جشنواره ها را رقم بزند به همراه وجود نوعي نگاه متمايز و نوگرايانه مي تواند به حضور هنرمندان حرفه اي در جشنواره ها كمك كند.

اديبي، بين المللي شدن نهمين دوره سوگواره هنر عاشورايي را خوب ارزيابي افزود: اين موضوع به مطرح شدن نام سوگواره در عرصه بين المللي كمك خواهد كرد و به نوبۀ خود استقبال هنرمندان حرفه اي رشته هاي سوگواره را در پي خواهد داشت. اما اين نكته را بايد مد نظر قرار داد كه متناسب با جهاني شدن جشنواره بايد در كميت و كيفيت آن نيز تغييراتي اعمال كرد.

نمايشگاه هشتمين سوگواره هنر عاشورايي امروز دوشنبه 10 آذرماه ساعت 17 افتتاح مي شود و مخاطبان تا يكم دي ماه فرصت دارند جهت بازديد به گالري شماره 1 خانه عكاسان و نگارخانه ابوالفضل عالي حوزه هنري مراجعه نمايند.

فراهنگ**9338**1027