۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۴:۳۸
کد خبر: 81406019
T T
۰ نفر
بخش خصوصي دولت را در تدوين برنامه هاي توسعه اي كردستان ياري دهد

سنندج - ايرنا - استاندار كردستان از فعالان و تشكل هاي بخش خصوصي استان خواست در جهت تدوين برنامه هاي توسعه اي و همچنين ترسيم نقشه راه در جهت سرعت بخشي به روند توسعه استان به دولت كمك كنند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، عبدالمحمد زاهدي روز شنبه در جلسه شوراي گفت و گوي بخش خصوصي و دولت در سنندج با يادآوري اين موضوع كه دولت به تنهايي نمي تواند كردستان را به توسعه برساند، افزود: دولت در كردستان گفتمان توسعه را مطرح كرده و با جديت به دنبال فرهنگ سازي اين مقوله است و از بخش خصوصي نيز درخواست ترويج اين فرهنگ را در جامعه داريم.

وي به پيشنهاد راه اندازي شوراي مشترك اتاق بازرگاني سنندج و سليمانيه عراق نيز اشاره كرد و افزود: بايد سطح تعامل و همكاري بين فعالان اقتصادي استان كردستان با اقليم كردستان عراق را فراهم كنيم.

او با اشاره به اينكه مراودات اقتصادي و تجاري بين استان كردستان و اقليم كردستان عراق در سال هاي گذشته نيز وجود داشته و تفاهم نامه هاي نيز در اين رابطه منعقد شده است، تبديل مرز سيرانبند به مرز رسمي را يكي از ثمرات اين تفاهم نامه ها دانست.

او گفت: سيرانبند از طرف جمهوري اسلامي ايران اكنون به عنوان يك مرز رسمي محسوب مي شود اما دولت مركزي عراق با رسمي بودن اين مرز تاكنون موافقت نكرده است.

وي گفت: در بحث رسمي كردن مرزها بايد دو كشور علاقمند باشند و اين علاقمندي و جديت از سوي ايران وجود دارد و اثبات شده اما دولت مركزي عراق با وجود رايزني هاي فراوان تاكنون با موضوع رسمي شدن سيرانبند موافقت نكرده است.

زاهدي ارتباط سيستمي و سازماني بر اساس ساختار مشخص با اقليم كردستان عراق را خواستار شد و گفت: بايد از كارهاي پراكنده در سطح تجارت و بازرگاني جلوگيري كرد.

استاندار كردستان در بخش ديگري از سخنان خود با يادآوري اين موضوع كه درآمد سرانه مردم كردستان كمتر از نصف سرانه كشوري است گفت: پول در استان كردستان بخصوص در شهرستان هاي مرزي بانه و مريوان به مقدار فراوان وجود دارد اما متاسفانه تبديل به سرمايه نشده و حتي در چرخه بانكي نيز قرار نگرفته است.

زاهدي تاكيد كرد بايد بخش خصوصي براي اين موضوع برنامه ريزي كند و پول هاي واقع در مناطق مرزي به سرمايه تبديل شود تا مردم كردستان از آن بهره مند شوند.

او به استعدادهاي فراوان كردستان در بخش هاي كشاورزي، دامداري، معدن و گردشگري اشاره كرد و گفت: اكنون خام فروشي در معادن را قبول داريم و دولت نيز تلاش هاي زيادي براي ايجاد صنايع فرآوري در استان انجام داده و خوشبختانه چند مورد نيز به نتيجه رسيده است.

وي وجود معارضين محلي را يكي از موانع توسعه معادن استان دانست و گفت: معادن براساس قانون بايد از طريق مزايده واگذار شود و تاكيد داريم افرادي كه به عنوان بهره بردار معادن در استان شناخته مي شوند بايد مسايل اجتماعي را نيز در نظر داشته باشند.

او با تاكيد بر اينكه تا مردم كردستان خود نخواهند توسعه شكل نمي گيرد، اظهار كرد: توسعه بايد به خواست عمومي و مطالبه همه اقشار تبديل شود و در اين صورت دولت هم زمينه اجرايي آن را فراهم خواهد كرد.

زاهدي به سفر وزير صنعت، معدن و تجارت به كردستان نيز اشاره كرد و گفت: در اين سفر تصميم گرفته شد زنجيره توليد فولاد از صفر تا 100 ايجاد شود و تفاهم نامه اي در اين ارتباط نيز در تهران با سرمايه گذاران اين بخش منعقد شده است.

وي در ادامه به برخي موانع بر سر راه سرمايه گذاري در استان نيز اشاره كرد و گفت: برخي از سرمايه گذاران كردستاني در داخل و خارج از كشور سرمايه گذاري كرده اند و به دليل بروكراسي اداري و موانع پيش رو، تمايلي به آوردن سرمايه به كردستان ندارند كه بايد اين موانع را برداريم.

او گفت: تمام دستگاه هاي اجرايي بايد در جهت رفع اين موانع تلاش كنند و در اين راه بخش خصوصي نيز بايد دولت را كمك كند.

استاندار كردستان در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به اينكه بعد از انقلاب همواره دولت در زمينه اجراي طرح هاي توسعه اي و ترسيم نقشه راه اين بخش اقدام كرده است، گفت: از اين به بعد بايد بخش خصوصي وارد شود و از ديد خود برنامه براي توسعه ارايه كند.

زاهدي رسيدن به يك نگاه مشترك از سوي بخش خصوصي و دولت را نيز خواستار شد و افزود: بايد ديدگاه هاي توسعه اي به هم نزديك شود و براساس آن و در قالب يك برنامه مشخص تلاش كنيم.ك/3

7346/533