۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۴:۱۱
کد خبر: 81401022
T T
۰ نفر

دردانه های هزاردانه شهرضا

۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۴:۱۱
کد خبر: 81401022
دردانه های هزاردانه شهرضا

اصفهان – ایرنا- اینجا به سرزمین یاقوت های سرخ كه سفر می كنی ، گویی با شاهبال خاطره پر می كشی به دیار رویاهای سهراب كه ای كاش دانه های دلم همچو اناری پیدا بود تا می دیدی هر دانه هزار دانه تو را دوست می دارم.

شهرضا را در كنار سفالش به یاقوت انارش نیز خوب می شناسند كه این گوهر نه به كد یمین یا عرق جبین كه با خون دل به حاصل می نشیند تا زینت افزای سفره یلدا نشینان باشد.

از مجموع 10 هزارو 140 هكتار باغ انار در استان اصفهان یك هزار و 600 هكتار آن درشهرستان شهرضا قرار دارد كه سبب شده این خطه سومین تولید كننده انار در این استان باشد.

مدیرجهادكشاورزی شهرستان شهرضا در این باره به ایرنا گفت : از نظر ارقام مورد كشت درایران حدود 500 رقم انار در مركز تحقیقات انار در یزد به ثبت رسیده كه از جمله مهمترین ارقام صادراتی می توان به ملس ساوه ، رباب نیریز ، شیشه كپ فردوس ، نادری بادرود ، ملس یزدی ، قجاق قم ، اردستانی ولات ، بریجستانی گناباد و خزر بردسكن اشاره كرد .

عبدالرضا تاكی افزود: ملس شهرضا ، رباب نیریز ، یاقوت شهرضا ، ملس ساوه ، مخمل شهرضا ، شیشه كپ فردوس ، دانه سیاه شهرضا و نادری نطنز از بیشترین ارقام كشت شده در شهرضاست.

وی گفت: بعضی ارقام تولیدی درشهرضا مثل یاقوت شهرضا و مخمل شهرضا در رده بهترین ارقام ایران در كلكسیون مركز تحقیقات استان یزد به ثبت رسیده است.

وی تاكید كرد: هم اكنون 500 هكتار از باغهای انار شهرضا با واریته های مرغوب بر پایه روش های جدید و استاندارد به سامانه های آبیاری تحت فشار مجهز شده ومیزان تولید در سالهای قبل وشرایط آب وهوایی خوب حداقل 20 هزار تن درسال است.

مدیرجهاد كشاورزی شهرضا اظهاركرد: انار تولیدی شهرضا به صورت تازه خوری و كنسانتره به كشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه صادر می شود.

تاكی در ادامه گفت: انار شهرضا از لحاظ تازه خوری بسیار مرغوب بوده و در جشنواره انار سال 1387 در تهران رتبه اول كشوری را احراز كرد.

یكی ازباغداران شهرضایی با اشاره به مشكلات كم آبی در منطقه شهرضاگفت : وجود كرم گلوگاه در باغهای انار هر ساله خسارات زیادی به باغداران این منطقه می زند.

مرتضی مصدق افزود: كارشناسان تاكنون نتوانسته اند این مشكل را به صورت كامل حل كنند.

مصدق تصریح كرد: كرم گلوگاه گاهیً در برخی مناطق تا حد 50 درصد خسارت وارد كرده است.

مدیرجهاد كشاورزی شهرضا گفت:با توجه به اینكه این آفت باروش های شیمیایی قابل كنترل نیست از سه سال قبل طرح مبارزه بیولوژیك بر علیه این آفت در برخی از باغات شهرستان شروع و سال به سال توسعه یافته و اكنون حدود 500 هكتار باغات در قالب این طرح نظارت می شود كه این امرعلاوه برتولید محصول سالم وعاری ازسموم می تواند كمك زیادی دركنترل آفت كرم گلوگاه داشته باشد.

یكی دیگر ازباغداران شهرضا نیز گفت : نبود تعاونی و وجود دلال وواسطه به ما خسارات متعددی زده به نحوی كه انار مرغوب را از من در محل باغ كیلویی حداكثر دو هزارتومان خریداری می كنند ودر بازار كیلویی پنج هزارتومان وحتی در شب یلدا كیلویی 10تا 12 هزارتومان می فروشند.

رضا كریمی گفت : اگر مسئولان همت كرده و در این خصوص شركت تعاونی ایجاد كنند هم برای باغدار وهم برای مصرف كننده فواید بسیاری دارد.

مدیرجهاد كشاورزی شهرضا گفت: امسال به علت افت شدید دما در فصل زمستان حدود 500 هكتار از باغات مثمر در جنوب شهرضا در اثر خسارت سرمازدگی از بین رفت و در بقیه باغها به علت خشك شدن سرشاخه ها از میزان تولید سال جاری به شدت كاسته شد كه كارشناسان میزان تولید این محصول را در شهرضابرای امسال 11 هزار تن پیش بینی كرده اند.

تاكی ادامه داد : حداكثر خسارت پرداختی به ازای هر هكتار باغ انار حدود یك میلیون و 900 هزار تومان بوده و اگر ما این خسارت را در چهار سالی كه محصول نمی دهد حساب كنیم بالغ بر 35 میلیون تومان خسارت هر هكتار است.

وی افزود: در مجموع خسارت ریالی كه به باغات انار وارد شد حدود 21 میلیارد تومان بوده و تنها محل پرداخت غرامت در بخش كشاورزی صندوق بیمه كشاورزی است .

تاكی گفت: كل غرامت قانونی كه توسط صندوق بیمه بابت خسارت باغات انار پرداخت شده حدود 950 میلیون تومان بوده كه البته این غرامت جوابگوی صد درصدی خسارت نیست.

تاكی از دیگر مشكلات فراروی باغداران انار شهرضا را افزایش هزینه های تولید اعم از كود ، سم ، هزینه برق ، هزینه های كارگری اعلام كرد و گفت : عدم وجود قیمت تضمینی جهت فروش باعث شده دلالان و واسطه گران محصول را به قیمت كم خریداری كرده و با قیمت های بالایی به فروش برسانند.

وی اضافه كرد : ازجمله مشكلات دیگرنیز می توان به نبود صنایع تبدیلی و جانبی در شهرستان شهرضا اشاره كرد.

وی گفت: اگرچه میانگین عملكرد این محصول در كشور 12 – 10 تن در هكتار بوده ولی در شهرستان بطور متوسط 15 تن محصول در هر هكتار برداشت می شود كه این امر مرهون تلاش مستمر وبی وقفه كارشناسان در راستای ارائه آموزش‌های لازم به كشاورزان و رعایت كلیه اصول فنی و روش‌های زراعی ، اصلاح و نوسازی باغها درجه دو و سه و همچنین مبارزه ی تلفیقی با كرم گلوگاه است .

شهرستان شهرضا در 80 كیلومتری جنوب اصفهان واقع است.

ت/7144/ 546