۲ فروردین ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8139460
T T
۰ نفر

"نوروز" در اسپانیا جشن گرفته شد

۲ فروردین ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8139460
"نوروز" در اسپانیا جشن گرفته شد ...........................................
مادرید، خبرگزاری جمهوری اسلامی 01/01/86 خارجی.داخلی.فرهنگی.نوروز.اسپانیا.
اسپانیا پس از سالها چهارشنبه شب شاهد برگزاری مراسمی رسمی برای "نوروز" ایرانی در یکی از مراکز فرهنگی پایتخت خود، مادرید بود.
دهها ایرانی و علاقه مندان به فرهنک و هنر ایران با شرکت در این مراسم در تالار اجتماعات "موزه شهر"، آغاز سال نو را با شادی و لبخند به یکدیگر تبریک گفتند و در فضایی صمیمی، به آوای دلنشین موسیقی گوش سپردند.
سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در اسپانیا برای نشان دادن نزدیکی فرهنک دو کشور و تقویت پیوندهای آنان، موسیقی سنتی فلامینکوی اسپانیا را نیز در این مراسم جای داده بودند تا هنرمندان ایرانی و اسپانیایی،نوروزی خاطره انگیز به نمایش بگذارند.
سنتور، دف،تنبک، گیتار و سیتار از جمله ابزارهای موسیقی بود که در این مراسم پنجه هنرمندانی همچون"شهریار زرین پنجه"، "پدرام خسروی" و "رودریگو مارتین" را بر خود احساس کرد تا نوای دلنشینی در فضا طنین بیفکند.
"سیدداود صالحی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در مادرید در این مراسم، انتخاب روز اول بهار را به عنوان نوروز و آغاز سال نو که لحظه "اعتدال" طبیعت است، نشانگر زیبایی ذوق و هنر ایرانی و ماهیت اعتدال طلب مردمان سرزمین پارس در طول قرنها دانست و این روز فرخنده را به همه هواداران صلح، آرامش و میانه روی در جهان تبریک گفت.
وی گفت: ملت ایران، امروز در صحنه بین المللی همچنان زنده است و با تکیه بر منطق، برای دستیابی به حق قانونی خود تلاش می کند.
صالحی بایادآوری این نکته که ایران در طول 200 سال اخیر، به هیچ کشوری حمله نکرده است، برتداوم این سیاست از سوی کشور تاکید کرد اما گفت که این امر، به معنای آن نیست که ما از حقوق مسلم خود از جمله در زمینه هسته ای چشم پوشی کنیم و در دفاع از آن، سستی نشان دهیم.
سفیر ایران تصریح کرد: امروز ملت ایران، یکجانبه گرایی و سیاستهایی که بخواهد این ملت را منزوی یا از حق خود محروم کند، نمی پذیرد و اراده خود را در این مسیر در تظاهرات باشکوه 22 بهمن به نمایش گذاشته است.
وی گفت: ملت ایران، خواهان صلح، آرامش و توسعه پایدار در جهان، عاری شدن منطقه خاورمیانه از سلاحهای هسته ای و تقویت روابط میان ملتها است و همه تلاش خود را در این زمینه بکار گرفته است.
صالحی در بخش دیگری از سخنانش، نوروز را به "مردم خوب، صمیمی، بزرک و قابل احترام اسپانیا" تبریک گفت و لزوم تقویت "مناسبات گرم" دو کشور را مورد تاکید قرار داد.
دهها اسپانیایی از جمله شماری از مقامها و ورزشکاران این کشور اروپایی در این مراسم حضور داشتند.
"محسن لهراسبی" مسئول رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مادرید نیز در این مراسم، نوروز را به همه ایرانیان و علاقه مندان به صلح و دوستی تبریک گفت و برای آنان، "هفت سینی" از سرفرازی، آرامش و مودت آرزو کرد.
وی گفت که ایرانیان در طول تاریخ، خواستار آرامش، اعتدال، دوستی و پیشرفت برای همگان بوده اند و انتخاب نوروز به عنوان روز زنده شدن دوباره طبیعت، اوج سلیقه و ذکاوت آنان را نشان می دهد.
"رشیدی" یکی از ایرانیان مقیم اسپانیا هم به نمایندگی از شهروندان ایرانی مقیم این کشور، آغاز سال نوی خورشیدی را به همه هموطنان ایرانی و علاقه مندان به فرهنک و سنتهای آن در اسپانیا تبریک گفت.
این مراسم که بیش از دو ساعت بطول انجامید، نخستین مراسم رسمی نوروز به شمار می رود که از سوی سفارت ایران در یکی از مراکز فرهنگی اسپانیا طی سالهای اخیر برگزار شده است.
ایرانیان مقیم اسپانیا در طول 24 ساعت گذشته شاهد برگزاری مراسم جشن دیگری نیز به همراه موسیقی سنتی ایران در دو مرکز فرهنگی در مادرید بوده اند که توسط هنرمندان و علاقه مندان به ایران در اسپانیا هدایت می شود.
اروپام 350/ 1768 شماره 008 ساعت 11:02 تمام انتهای پیام I02.02-11-21
۰ نفر