۲۹ آبان ۱۳۹۳، ۱۴:۴۰
کد خبر: 81394217
T T
۰ نفر

مراكز آموزش عالي زمينه ساز رشد و توسعه نيكشهر

۲۹ آبان ۱۳۹۳، ۱۴:۴۰
کد خبر: 81394217
مراكز آموزش عالي زمينه ساز رشد و توسعه نيكشهر

زاهدان- ايرنا- شماري از مسوولان نيكشهر در جنوب سيستان و بلوچستان دانشگاه را منشا تحول دانسته و راه اندازي دانشگاه هاي آزاد اسلامي و پيام نور را زمينه ساز رشد و توسعه اين شهرستان ذكر كردند.

فرماندار نيكشهر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينكه توجه به آموزش عالي سبب كاهش ناامني و ايجاد اشتغال مي شود، افزود: زيربناي توسعه، آموزش عالي است و انسان با علم مي تواند به رشد و توسعه دست يابد.

صاحب گل صالحي بيان كرد: راه اندازي دانشگاه هاي آزاد اسلامي و پيام نور بعنوان دو مركز آموزش عالي زمينه ساز تربيت نيروي انساني و رشد و توسعه اين شهرستان شده اند.

وي اظهار داشت: دانشگاه ها عامل رشد و توسعه شهرستانهاي محروم مانند نيكشهر هستند زيرا زمينه تحصيل نيروهاي بومي بويژه اقشار كم درآمد را فراهم مي كنند.

فرماندار نيكشهر افزود: شمار زيادي از جوانان و ساير قشرهاي بومي كه توانايي مالي براي سفر به شهرستانهاي ديگر استان و كشور را نداشتند توانسته اند در همين شهرستان ادامه تحصيل داده و به ارتقا علمي و درجه شغلي و استخدامي برسند.

وي بيان كرد: هم اينك دو هزار و 800 دانشجو در دو دانشگاه آزاد اسلامي و پيام نور نيكشهر مشغول به تحصيل هستند و تاكنون چهار هزار و 200 نفر از اين دو مركز آموزش عالي دانش آموخته شده اند.

صالحي گفت: علاوه بر دانشجويان شاغل به تحصيل در دانشگاههاي يادشده، 31 هزار دانش آموز نيز در بيش از 560 مدرسه شهرستان نيكشهر در حال تحصيل هستند.

وي ادامه داد: بيش از دو هزار نفر از دانش آموختگان دانشگاههاي پيام نور و آزاد اسلامي شهرستان نيكشهر در طول يك دهه گذشته از بيكاري نجات پيدا كرده و زمينه جذب آنان در شركتهاي خصوصي، بانكها و ادارات دولتي فراهم شده است.

صالحي با بيان اينكه راه اندازي رشته هاي تحصيلي در مراكز آموزش عالي بايد متناسب با نياز جوانان و ايجاد اشتغال براي آنان باشد افزود: رشته هاي كيفي و بازار محور در رشد و توسعه نيكشهر و ايجاد اشتغال جوانان مهم هستند.

وي گفت: رشد و توسعه با حضور افراد صاحب علم و فكر و انديشه امكان پذير است.



همچنين حجت الاسلام احمد لطفيان سرگزي امام جمعه نيكشهر به خبرنگار ايرنا گفت: تحولات مهم هر جامعه با توسعه دانشگاهها و مراكز آموزش عالي و تربيت نيروهاي متخصص امكان پذير است و به همين سبب دشمن از توسعه دانشگاههاي ايران مي ترسد.



مولوي عبدالله وحيديفر امام جمعه اهل سنت نيكشهر نيز از توجه دولت براي توسعه مراكز آموزش عالي اين شهرستان تقدير كرد و آن را نمونه اي از محروميت زدايي و توجه به مناطق محروم دانست.



رييس دانشگاه پيام نور واحد نيكشهر نيز به خبرنگار ايرنا گفت: دانشگاه پيام نور با ديدگاه آموزش براي همه و ‌همه جا در راستاي تأمين امكانات و تحصيلات دانشگاهي در مناطق كمتر توسعه يافته از جمله نيكشهر پيشرفت قابل توجهي داشته است.

محمدكريم رئيسي افزود: فعاليت علمي دانشگاه پيام نور نيكشهر از سال 1382 آغاز شده و تاكنون بيش از 400 دانشجو از اين دانشگاه دانش آموخته شده اند.

وي بيان كرد: اكنون بيش از هزار و 200 دانشجو در ده رشته جغرافيا و برنامه ريزي شهري، مديريت بازرگاني، مترجمي زبان انگليسي، علوم اجتماعي پژوهشگري، زبان و ادبيات فارسي، الهيات، فلسفه و كلام، مديريت صنعتي، علوم اجتماعي و تعاون در مقطع كارشناسي مشغول به تحصيل هستند.

وي با بيان اينكه در دانشگاه پيام نور نيكشهر سه نفر عضو هيات علمي و 43 نفر استاد مدعو كار تدريس به دانشجويان را بر عهده دارند، افزود: بيش از 90 درصد هيات علمي و اساتيد مدعو از دانش آموختگان بومي شهرستان نيكشهر هستند.

رييس دانشگاه پيام نور واحد نيكشهر با اشاره به اينكه دانشجويان زيادي از شهرستان‌هاي جنوبي سيستان و بلوچستان مانند فنوج، قصرقند، چابهار، نيكشهر، ايرانشهر، سرباز و كنارك در دانشگاه پيام نور نيكشهر در حال تحصيل هستند، بيان كرد: از مجموع دانشجويان اين واحد 70 درصد بومي نيكشهر و بقيه از شهرستانهاي يادشده هستند.

رئيسي با بيان اينكه ساختمان اداري و آموزشي دانشگاه پيام نور هم اينك در فضاي استيجاري داير است، افزود: با پيگيري انجام شده ساختمان اين دانشگاه با زيربناي دو هزار مترمربع در زميني به گستره پنج هكتار از 9 سال قبل آغاز شده و اكنون بيش از 90 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و در ترم بهمن ماه سالجاري تكميل و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وي گفت: تاكنون بيش از ده ميليارد ريال براي ساخت دانشگاه پيام نور نيكشهر هزينه شده است.



رييس دانشگاه آزاد اسلامي واحد نيكشهر نيز به خبرنگار ايرنا گفت: دانشگاه آزاد اسلامي نيكشهر در مهر ماه سال 86 فعاليت علمي خود را با ثبت نام 812 نفر آغاز كرده است و اكنون يك هزار و 585 دانشجو در 22 رشته كارداني و كارشناسي مشغول به تحصيل هستند.

موسي رئيسي افزود: از سال 1386 تاكنون سه هزار و 800 نفر از دانشگاه آزاد اسلامي نيكشهر در رشته هاي كارداني و كارشناسي دانش آموخته شده اند.

وي گفت: بسياري از دانش آموختگان اين دانشگاه جذب ادارات، آموزش و پرورش، بانكها و شركت هاي خصوصي شده اند كه تاثير بسزايي در ابعاد مختلف فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي منطقه داشته است.

وي با بيان اينكه با تلاش و همراهي مردم، مسوولان محلي و توجه دانشگاه آزاد اسلامي مركز و استان ساختمان اداري و آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي مركز نيكشهر با اعتباري بالغ بر 25 ميليارد ريال ساخته شده و در حال بهره برداري است.

وي گفت: ساختمان دانشگاه آزاد در زميني به گستره هشت هكتار و با زيربناي چهار هزار مترمربع احداث شده است.

شهرستان نيكشهر با 134 هزار نفر جمعيت، داراي چهار بخش 'بنت، لاشار، آهوران و مركزي'، 11 دهستان و 395 روستا و آبادي است و مركز اين شهرستان در 510 كيلومتري جنوب زاهدان مركز سيستان و بلوچستان واقع شده است.

7306 / 653