۲۶ آبان ۱۳۹۳، ۱۶:۵۴
کد خبر: 81390198
T T
۰ نفر
10 هزار مورد بیماری التهاب روده در كشور ثبت شده است

تهران - ایرنا - عضو پژوهشكده بیماریهای گوارش و كبد ایران گفت : تاكنون 10 هزار مورد بیماری التهابی روده در كشور ثبت شده است كه احتمال دارد این میزان به 4 تا 5 برابرافزایش یابد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا ، دكتر همایون واحدی امروز

- دوشنبه - در نشست خبری چهاردهمین كنگره بین المللی بیماری های گوارش و كبد كه در بیمارستان شریعتی برگزار شد افزود : در این برنامه قرار است اطلاعات مربوط به تعداد مبتلایان به بیماری التهابی روده را در شهرستان ها و مراكز استانها به ثبت برسانیم .

وی اضافه كرد : بیماری های التهابی روده در ایران از 20 سال گذشته به دلایل مختلف مانند رژیم غذایی، سیگار ، فعال شدن سیستم ایمنی بیمار و مسائل ژنتیك افزایش داشته است .

به گفته وی این بیماران مجبور هستند تا پایان عمر دارو مصرف كنند در نتیجه ثبت بیماری التهابی روده از اهمیت زیادی در كشور برخوردار است .

فوق تخصص بیماری های گوارش و كبد یاد آور شد :با ثبت بیماری التهابی روده در كشور می توان آماری از مبتلایان به این بیماری در هر 100 هزار نفر جمعیت مشخص كرد .

واحدی افزود : این بیماران اغلب با علایم اسهال خونی ، درد شكم ، دل پیچه به پزشكان مراجعه می كنند.

در این نشست همچنین دكتر صابر فیروزی فوق تخصص بیماری گوارش و كبد گفت: در سالهای گذشته بیماری هپاتیت A در میان كودكان زیر 5 سال بروز می كرد اما امروزه به دلیل پیشرفت های پزشكی و بهداشتی و ایجاد ایمنی در بدن كودكان این بیماری در سن كودكی ایجاد نمی شود.

به گفته وی هپاتیت A در سن 15 تا 30 سالگی در جوانان بروز می كند كه البته در این سنین بیماری شدید تر است و نیاز به بستری بیمار دارد .

فیروزی اضافه كرد : ایران جز كشورهایی است كه جوانان آن مستعد عفونت هپاتیت A هستند و از این رو واكسن هپاتیت A در ایران باید یا از كشورهای دیگر وارد شود و یا اینكه در كشور ساخته شود .

وی گفت : در كودكی این بیماری به صورت خوش خیم بروز می كند به طوری كه آمار نشان می دهدشا خص مرگ و میر این بیماری از هر 1000 نفر یك نفر در كودكی جان خود رااز دست می دهد.

این فوق تخصص بیماری های گوارش و كبد ایران اظهار كرد : آموزش دوره فوق تخصص گوارش در ایران مانند سایر كشورهای اروپایی و آمریكا از سطح 2 به سطح 3 ارتقا می باید .

چهاردهمین كنگره بین المللی بیماری های گوارش و كبد ایران در روزهای 27 تا 30 آبان ماه در مركز طبی كودكان تهران برگزار می شود.

برنامه ملی ثبت بیماری ها و پیامدهای سلامت از ابتدای سال 1393 براساس اعلام دكتر ملك زاده، معاون تحقیقات و فناوری، با هدف اصلی راه اندازی حداقل 20 نظام ثبت بیماری ها در موضوعات اولویت دار حوزه علوم پزشكی و بهداشت در كشور راه اندازی شد. این برنامه وظیفه ساماندهی و حمایت مالی و فنی از راه اندازی نظام های ثبت نوین و همچنین نظام های ثبت در حال اجرا در كشور را به عهده دارد.

علمی (3)**1354**1599
۰ نفر