۲۶ آبان ۱۳۹۳، ۱۵:۲۳
کد خبر: 81390071
T T
۰ نفر
روايت سيما تيرانداز از همسان سازي  عاشورا با جنايات داعش

تهران-ايرنا- سيما تيرانداز كارگردان نمايش آب و آينه گفت: اين نمايش به روايت دو واقعه يكي حادثه عاشورا و ديگري جنايت هاي تروريست هاي داعش مي پردازد.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگي ايرنا، بازيگر و كارگردان نمايش آب و آينه معتقد است كه اجراي نمايش هاي مختلف در برج ميلاد تهران مي تواند زمينه اي براي آشتي دادن مردم با اين هنر و پاي مردم را دوباره به سالن هاي تئاتر باز كند.

سيما تيرانداز كه در يكي از خيمه هاي مراسم سوگ چامه ها در برج ميلاد به اجرا درآمد، افزود: اجراي تئاتر به اين روش در برج ميلاد تهران اتفاق خوشايندي است كه مي تواند به آشتي دادن مردم با تئاتر كمك شاياني كند.

او كه خود كارگردان و نويسنده نمايش آب و آيينه نيز بود، در توضيح اين نمايش گفت: در ابتدا قرار بود ما يك كار كاملا كلاسيك در ارتباط با آيين هاي عاشورايي انجام دهيم. اما بنا به پيشنهاد خانم مشيري كه در اين نمايش دستيار من هم هستند، محتواي نمايشنامه تغيير كرد و پس از رايزني هاي گوناگون قرار شد واقعه عاشورا را با يك واقعه معاصر به صورت همزمان به تصوير بكشيم.

تيرانداز تصريح كرد: اين نمايش به روايت دو واقعه يكي حادثه عاشورا و ديگري مساله داعش مي پردازد.

وي ادامه داد: همه ما واقعه كربلا را خوب مي شناسيم و از دوران كودكي بارها و بارها شنيده ايم. با اين حال تكرار اين واقعه همچنان برايمان جذاب است، اما هنوز هم در عصر ما و در قرن 21 اتفاقاتي در دنيا رخ مي دهد كه تاسف بشريت را برمي انگيزد كه يكي از آنها مساله داعش است كه اين روزها نگراني هاي زيادي را به دنبال دارد.

اين بازيگر خاطرنشان كرد: همسان سازي واقعه عاشورا با يك واقعه دلخراش امروزي ارتباط خوبي را با مخاطب برقرار مي كند. بسياري از ما شايد ندانيم كه در اطرافمان چه مي گذرد و داعش چه ظلم هايي را بر انسان هاي بي گناه روا مي دارد. بنابراين ما تصميم گرفتيم با اين نمايشنامه كه هر دو بخش آن برگرفته از واقعيت است، دو حادثه را كه يكي در گذشته و يكي در عصر حاضر رخ داده به نمايش درآوريم.

به گفته اين بازيگر، قصه اي كه در ارتباط با داعش در نمايش آب و آيينه به اجرا در مي آيد، بر گرفته از واقعيت است و با جستجو در سايت هاي مختلف به دستمان رسيده و در نمايش استفاده شده است.

برنامه‌هاي سوگ چامه‌هااين شبها علاوه بر مقتل خواني و مرثيه خواني هنرمندان سرشناس ، با اجراي نمايش‌هايي به كارگرداني سيما تير‌انداز، ايوب آقاخاني و آتيلا پسياني ميزبان عزاداران فرهيخته‌ حسيني است.

فراهنگ*3054*1027