۲۵ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۱۸
کد خبر: 81388220
T T
۰ نفر
هزینه سوانح رانندگی شش تا هشت درصد تولید ناخالص ملی است

سمنان - ایرنا - مدیركل دفتر آمار، ایمنی و ترافیك سازمان راهداری گفت: هزینه سوانح رانندگی در جاده های كشور به میزان شش تا هشت درصد از تولید ناخالص ملی، به اقتصاد كشور ضربه می‌زند.

'جواد هدایتی' روز یكشنبه در آیین آغاز مانور روز بدون حوادث ترافیكی استان سمنان افزود: سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی ازسوی رهبر معظم انقلاب و توجه به سلامت انسانها ایجاب می‌كند كه برای كاهش سوانح رانندگی در كشور برنامه‌ریزی كنیم.

وی، اوج تلفات سوانح رانندگی در جاده های كشور را سال 85 با 28 هزار نفر عنوان و خاطرنشان كرد: براساس آمار سازمان پزشكی قانونی، سال گذشته برای سومین سال متوالی تعداد كشته شدگان سوانح رانندگی كاهش یافت و به حدود 18 هزار نفر رسید.

وی با اشاره به نامگذاری 'دهه ایمنی و مسوولیت‌های ما' از 14 تا 25 آبان برای اولین بار در كشور ازسوی كمیسیون ایمنی راهها، گفت: این دهه به منظور افزایش تعامل بین بخشی و افزایش آگاهی عمومی درمورد مسوولیت شهروندان برای ارتقای ایمنی تعیین شد.

هدایتی تصریح كرد: 73 درصد از تلفات سوانح رانندگی آقایان هستند كه بیشتر در سنین 20تا 40 سالگی قرار دارند و با فوت این افراد، سرنوشت خانواده های آنها تغییر می‌كند و جامعه نیز دچار هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی می‌شود.

وی با اشاره به تلفات یك میلیون و 240 هزار نفری حوادث رانندگی و مجروح شدن 50 میلیون نفر در حوادث ترافیكی سالیانه در جهان، گفت: 90 درصد این تلفات و مصدومیت ها به كشورهای درحال توسعه تعلق دارد درحالی ‌كه این كشورها كمتر از 50 درصد وسایل نقلیه جهان را دارند.

وی با اشاره به روند افزایشی تعداد تلفات سوانح رانندگی در جهان، افزود: اكنون حوادث رانندگی نهمین علت مرگ در جهان است كه براساس پیش‌بینی سازمان جهانی بهداشت، در سال 2020 به سومین عامل مرگ در جهان تبدیل خواهد شد.

وی تصریح كرد: سازمان جهانی بهداشت به همین منظور سالهای 2011 تا 2020 را دهه اقدام برای ایمنی نامگذاری كرده است تا كشورها با تدبیر جمعی برای كاهش تلفات به میزان نصف تلاش كنند.

مدیركل دفتر آمار، ایمنی و ترافیك سازمان راهداری با اشاره به اینكه ایمنی از حقوق شهروندی و حق مردم بر گردن حاكمیت است، افزود: دولت نیز كه به كرامت انسانی توجه ویژه دارد به صورت جدی به دنبال اجرای راهكارهایی برای كاهش تلفات حوادث ترافیكی است.ك/2

611/599/ 684
۰ نفر