۱۹ آبان ۱۳۹۳، ۱۴:۴۵
کد خبر: 81380964
T T
۰ نفر
قوانین مربوط به اسید پاشی نیاز به تجدیدنظر دارد

تهران - ایرنا - سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینكه اسید پاشی جرمی بسیار زشت و خشن است و آثار بدی دارد، گفت: به نظر می رسد درمورد قوانین مربوط به حوزه اسید پاشی باید تجدیدنظر صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین «غلامحسین محسنی اژه ای» روز دوشنبه در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه مطبوعات در نشست خبری و در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اسید پاشی و نیز كافی و یا نبودن قوانین در این خصوص گفت: تمام تلاش خود را می كنیم كه دیگر این موضوع تكرار نشود.

وی ادامه داد: از سیستم اطلاعاتی و بویژه انتظامی خواسته شده تا در این زمینه مراقبت های لازم را داشته باشند.

سخنگوی دستگاه قضا همچنین از رسانه ها خواست تا اطلاع رسانی درست و آگاهی بخشی در مورد اسیدپاشی داشته باشند.

وی خاطر نشان كرد: قانونی در این خصوص وجود دارد كه متعلق به گذشته است اما با توجه به آثار خیلی بد این جرم، تجدید نظری در این قوانین باید صورت بگیرد.



** قانون مختصی نسبت به مجازات جایگزین خبرنگاران داریم

محسنی اژه ای در پاسخ به سووال خبرنگار دیگری مبنی بر اینكه آیا مجازات های جایگزین برای خبرنگاران وجود دارد یا نه افزود: روزنامه نگار به عنوان روزنامه نگار تحت تعقیب قرار نمی گیرد، ممكن است مرتكب جرمی شود كه این جرم ربطی به حرفه اش نداشته باشد.

وی ادامه داد: اگر جرم روزنامه نگاری مرتبط با حرفه او باشد هنوز قانون خاصی در این زمینه نداریم اما با ظرفیت قانون موجود و براساس نوع كاری كه صاحب رسانه و خبرنگار دارد و اینكه بارها گفته ام حرفه خبرنگاری كار سختی است، سعی كرده ایم با آنها ملایم تر برخورد شود، چون اطلاع رسانی صحیح، آرام بخش و آگاهی بخش بطور همزمان كار سختی است.



** اسیدپاشی اخیر یك اقدام شخصی بوده است

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سووال یكی از خبرنگاران درمورد مانور رسانه های معاند بر روی موضوع اسیدپاشی گفت: اسیدپاشی جرم است و به عنوان اتهامی بد، متاسفانه در كشور ما و سایر كشورها وجود دارد و نخستین مورد اسیدپاشی در كشور مربوط به حدود 60 سال پیش در سال 1334 است.

محسنی اژه ای افزود: تمام موارد اسیدپاشی مربوط به اختلافات شخصی و خانوادگی بوده و در این 60 سال براساس بررسی های ما مشخص شده كه هیچ مورد سیاسی و مذهبی در كار نبوده است و در این مورد اخیر نیز نشان می دهد كه یك امر خصوصی و شخصی است.

وی با بیان اینكه چون عامل اسیدپاشی دستگیر نشده، نمی توان اظهارنظر قطعی كرد، افزود: تمام شواهد و قرائن نشان می دهد كه این موضوع یك اقدام شخصی است.

محسنی اژه ای گفت: كسانی كه در اصفهان در نظم عمومی اخلال كردند و خبر دروغ انتشار دادند و فضاسازی هایی در این زمینه داشتند و حتی نسبت های ناروا دادند تحت تعقیب قرار گرفته و می گیرند اما مردم هوشیار هستند تا تحت تاثیر این مسایل قرار نگیرند و بدانند كه دستگاه قضا هم موضوع را تعقیب می كند.



** با جرایم مشهود در فضای مجازی و غیرمجازی برخورد می كنیم

سخنگوی دستگاه قضا درمورد مهلت یك ماهه این دستگاه به وزارت ارتباطات در خصوص بررسی مشكلات شبكه های اجتماعی نیز گفت: شاید لحن ما نرم بوده و باید تندتر برخورد كنیم.

وی تصریح كرد: دستگاه قضایی و انتظامی موظف است كه با جرایم مشهود برخورد كند و فرقی نمی كند این جرایم در فضای مجازی یا غیرمجازی باشد.

محسنی اژه ای گفت: دستگاه های ذیربط از جمله وزارت ارتباطات در حال تلاش هستند تا هم شبكه های اجتماعی را داشته باشند و هم از موارد فساد اخلاقی و امنیتی جلوگیری كنند و آنها قول داده اند كه ظرف مدت كوتاه در آینده این مشكل را حل كنند و جلسه فوق العاده ای نیز در این زمینه برگزار شده است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: دادستان تهران نیز قول داده اگر وزارت ارتباطات نتوانست وارد كار شود، جلوی مسایل مجرمانه در شبكه های اجتماعی را خواهد گرفت.



** در مورد افزایش اختیارات وزارت دادگستری

محسنی اژه ای در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر عدم اجرای لایحه ای در مجلس مبنی بر افزایش اختیارات وزارت دادگستری نیز گفت: در قانون اساسی به ریاست قوه قضاییه اجازه داده شده كه در مواردی مسایلی را به وزیر دادگستری تفویض كند كه این مسایل در حوزه استخدامی و مالی است.

وی تصریح كرد: قوه قضاییه می تواند بعضی از مسایلی كه شان قضایی ندارد، لایحه را ببرد و تفویض كند و در اختیار وزیر دادگستری قرار دهد و قوه قضاییه با حفظ ملاحظه این مسایل را قبول دارد.

محسنی اژه ای با بیان اینكه طبق قانون اساسی قوه قضاییه مستقل است، افزود: در این لایحه دو فوریتی چنانچه این موارد لحاظ شود مشكلی پیش نمی آید و هر چیزی كه قانون شد و شورای نگهبان تایید كند و ابلاغ شود، قوه قضاییه انجام می دهد.



** درخصوص جرایم در دانشگاه ها توسط دو متهم

وی در پاسخ به سووال یكی از خبرنگاران مبنی بر اینكه در جلسه رسیدگی به رای اعتماد وزیر علوم مسایلی درخصوص جرایم در دانشگاه ها توسط دو متهم مطرح شده نیز گفت: دستگاه قضایی پرونده ای در خصوص این دو نفر ندارد، اما در خصوص پرونده ای در برخی دانشگاه ها كه اتفاقی افتاده باشد و جنبه مجرمانه داشته پرونده تشكیل شده است.



** از پرونده احمدی نژاد اطلاع جدیدی ندارم

وی به سووال یكی از خبرنگاران در خصوص پرونده محمود احمدی نژاد رییس جمهوری سابق نیز گفت، اطلاع جدیدی از این موضوع ندارم.



** ختم رسیدگی به پرونده غنچه قوامی اعلام نشده است

معاون اول قوه قضاییه در مورد آخرین وضعیت پرونده غنچه قوامی و اظهارات وكیل وی مبنی بر اعلام شدن ختم رسیدگی گفت:‌ برخلاف اظهارات بیان شده، رسیدگی به پرونده وی پایان نیافته و هنوز حكمی برای او صادر نشده است.

وی با بیان اینكه ختم جلسه دادگاه با ختم رسیدگی دو موضوع كاملا مجزا است، افزود: ممكن است جلسه دادگاهی تمام شود و نیاز به تشكیل جلسه دیگر نباشد اما این به معنای ختم رسیدگی نیست. وی در همین پرونده اتهام دیگری نیز داشته كه نسبت به آن قرار منع تعقیب صادر شده است.

به گفته محسنی اژه ای، نسبت به قرار منع تعقیب اعتراض شده و اعتراض قوامی به دادگاه رفته و دادگاه اعتراض او را پذیرفت و قرار است در خصوص همین پرونده دادگاه حكم صادر كند.



** در شورای عالی فضای مجازی دیگر عضویت ندارم

وی در پاسخ به سووالی درخصوص نتایج جلسه شورای عالی فضای مجازی گفت: در حال حاضر دادستان كل كشور عضو حقوقی این شورا است.

محسنی اژه ای ادامه داد: دیگر عضویتی در این شورا ندارم پس سووال را باید از دادستان بپرسید.

خبرنگاری به محسنی اژه ای گفت:‌ در جلسه رسیدگی به رای اعتماد فرد معرفی شده برای وزارت علوم و همچنین جلسه استیضاح وزیر قبلی موضوعاتی از سوی نمایندگان مبنی بر دست داشتن بعضی افراد در جریانات مخل دانشگاهی مطرح شد و اینكه آیا این دو نفر در قوه قضاییه پرونده ای در این خصوص دارند یا نه كه معاون اول قوه قضاییه گفت:‌ پرونده ای برای این دو نفری كه اشاره كردید وجود ندارد.

وی ادامه داد: اما در دیگر موضوعات و زمان های مختلف كه حتی مربوط به زمان حال نیز نمی شود، مواردی بوده كه مورد رسیدگی قرار گرفته و احكامی نیز صادر شده است.



** همراهی از روی غفلت برخی رسانه های داخلی با رسانه های خارجی

سخنگوی قوه قضاییه در مورد اظهار نظر برخی مسوولان درخصوص اینكه رسانه ها در موضوع اسیدپاشی اخیر، رسانه های خارجی و معاند را همراهی كرده اند، گفت: اعتقاد كلی ما این است كه رسانه باید در جهت تعالی و رشد جامعه حركت كند اما لازمه این حركت امانت دار بودن رسانه است.

وی با بیان اینكه معتقدم رسانه ها در این زمینه به خوبی عمل می كنند، تاكید كرد: رسانه باید مسایل را آنگونه كه هست منتقل كند و اگر خلاف بگویند به خود آن رسانه ضربه وارد می شود و اعتماد جامعه به این رسانه ها از بین می رود.

محسنی اژه ای خاطرنشان كرد: اگر هر موضوعی كه رسانه مطرح می كند در جهت رشد و آگاهی مردم و انعكاس واقعیت جامعه باشد باید از عملكردش دفاع كرد. اما در موضوع اسید پاشی اخیر باید بگویم كه معتقدم برخی رسانه های داخلی از روی غفلت یا بی توجهی رسانه های های خارجی و معاند را همراهی كرده اند و شاید این همراهی از روی تعمد نبوده است.



** انجام چهار اقدام برای كاهش اطاله دادرسی

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر طولانی شدن جریان دادرسی خصوصا در شهرستان ها گفت:‌ كلیات این موضوع درست است و ما نیز از این موضوع خوشحال نیستیم و برای رفع آن چهار اقدام مهم انجام داده ایم.

جرم زدایی، اقدام شوراهای حل اختلاف در جهت صلح و سازش، همراه شدن همه دستگاه ها و جبران نیروی انسانی خصوصا قاضی در دستگاه قضا چهار اقدام مهمی بود كه محسنی اژه ای به آن اشاره كرد.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینكه رییس قوه قضاییه نیز برای كاهش زمان رسیدگی پرونده ابراز تمایل كرده است، گفت:‌ وقتی معاون اول قوه شدم گزارشی درخصوص رسیدگی به پرونده های تجدیدنظر تهیه كرده و در آن به طور تفكیك مشكلات تمام استان ها را در تجدیدنظر ارائه كردم كه رییس قوه قضاییه نیز از این موضوع استقبال كرد.



** موضوع تملك اتوبان های تهران در حال بررسی است

خبرنگاری در خصوص موضوع تملك اتوبان های تهران و شكایت برخی افراد و اظهار نظر آقای سراج پرسید كه سخنگوی دستگاه قضا اینچنین پاسخ داد:‌ در مورد پرونده اتوبان های تهران بیشتر از مقداری كه آقای سراج اعلام كرده نمی دانم و این موضوع در حال بررسی است.



** بازداشت برخی افراد در پرونده وكیل 32 میلیاردی

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا در مورد آخرین وضعیت پرونده وكیل 32 میلیاردی گفت:‌ برخی افراد در این پرونده بازداشت برخی نیز با قید وثیقه آزاد هستند.

وی با بیان اینكه این وكیل در بازداشت به سر می برد افزود: پرونده در مرحله تحقیقات است.

محسنی اژه ای در مورد اینكه آیا وكیل عضو كانون وكلای دادگستری است یا عضو وكلای قوه قضاییه بوده، ابراز بی اطلاعی كرد و گفت: وقتی می گوییم وكیل دادگستری در خیلی از اذهان وكیل عضو قوه قضاییه تداعی پیدا می كند در حالیكه چنین نیست.

اجتمام(3)**7268**9132**9317**9188**م.ب** 1071
۰ نفر