۱۹ آبان ۱۳۹۳، ۱۴:۲۳
کد خبر: 81380914
T T
۰ نفر
مجمع علمي دانشگاهي مداحي راه اندازي شود

تهران - ايرنا - رييس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه كشور خواستار تاسيس يك مجمع علمي و دانشگاهي در حوزه مداحي و ستايشگري اهل بيت(ع) شد.

به گزارش خبرنگار معارف ايرنا حجت الاسلام سيد رضا تقوي روز دوشنبه در همايش رونمايي از مجموعه كتب آموزشي تخصصي مداحي اهل بيت(ع) گفت: اميدواريم در آينده اين كتاب هاي رونمايي شده سبب شود تا يك مجمع علمي دانشگاهي بوجود بيايد و عده اي از پژوهشگران و انديشمندان به صورت آكادميك كار مداحي را آغاز كنند.

وي افزود: تا زماني كه اين كار انجام نشود، موضوع مداحي به صورت واقعي تبيين نخواهد شد و ما بايد به سمت تاسيس يك دانشگاه مقتدر و قوي برويم كه مسائل مداحي را با عمق بيشتري مورد بررسي قرار دهد.

تقوي در ادامه گفت: مداحي يك محتوا و يك قالب دارد كه اسلام بر هر دو توجه دارد و اگر يكي از آنها ضعيف شود، تاثير جدي خود را بر مخاطب نخواهد گذاشت و اگر مداح نتواند تاثيري بر ديگران داشته باشد، در واقع رسالتي انجام نگرفته است.

رييس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه كشورافزود: نقطه تحول در حوزه مداحي كشور در حال ايجاد است و آينده بسيار خوبي براي اين حوزه پيش بيني مي كنيم.

وي با اشاره به پيشينه مداحي در كشور گفت: مداحي در تاريخ تشيع آدابي داشته است. مثلا جلسات مداحي با حمد الهي شروع مي شد و اشعاري در ستايش الهي خوانده مي شد و سپس به منقبت پيامبر اعظم(ص) و ائمه معصومين(ع) مي پرداختند.

تقوي بر آشنايي با آداب مجالس عزاداري تاكيد كرد و افزود: مداحي بحث ساده اي نيست و رسالت و ادبيات عاشورايي را بايد بيشتر بشناسيم و از طرف ديگر فرهنگ اهل بيت(ع) را بياموزيم.

وي از مداحان و ستايشگران اهل بيت(ع) خواست تا با هوشمندي بيشتر و امكانات فكري و علمي بهتري مجالس عزاي حسيني را برپا كنند.

اين مقام مسوول همچنين گفت: بيان كاركرد هيات هاي مذهبي و نظم بخشيدن به مجالس عزاداري بايد بگونه اي باشد كه در مقابل تهاجم فرهنگي بايستد و با آن مقابله كند.

وي هيات هاي عزاداري را به مدارسي تشبيه كرد كه مركز تربيت، تزكيه و مبارزه هستند و افزود: 15 خرداد را هيات ها بوجود آوردند و با شعار «حسين حسين شعار ماست» فرهنگ انقلابي در ايران بوجود آمد.

تقوي با بيان اين كه حضرت مهدي(عج) در هنگام ظهور، جهان را با فرهنگ عاشورايي هدايت مي كند، از مداحان خواست تا با زبان هاي خارجي آشنا شوند و همچون سفيران انقلاب حسيني پيام انقلاب را به كشورهاي ديگر صادر كنند.

اين مراسم به همت موسسه فرهنگي هنري قديم الاحسان در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار شد.

فراهنگ**1003**1601**
۰ نفر