۲۰ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8137715
T T
۰ نفر

بحران در مسکن سرآغاز بحران اصلی در امارات

۲۰ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8137715
بحران در مسکن سرآغاز بحران اصلی در امارات ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/20 اقتصاد.خارجی.امارات.بحران اقتصادی تهران - کارشناسان معتقدند، شروع بحران مسکن در امارات به ویژه در دبی سرآغاز یک بحران جدی است که هنوز خود را نشان نداده است.
سرعت سرسام آور ساخت و ساز در دبی به حدی بود که در یک روز به میزان یک مجتمع 50 طبقه در این امارت ساخته می شد.
بهای هر متر مربع در برخی مجتمع های تجاری در دبی به رقم باور نکردنی 200 هزار درهم ( 55 هزار دلار) رسیده بود.
سهام شرکت های ساخت و ساز در بورس امارات نیز به سرعت در جریان فعالیت بورس های امارات داد و ستد می شد و هر سهم این شرکت ها تا سقف 30 درهم نیز رسید.
با شروع بحران در بخش مسکن و رکود بازار خرید و فروش در ابتدا سهام شرکت های ساخت و ساز سقوط کرد ، به طوری که در برخی مقاطع به زیر سه درهم نیز کاهش یافت.
این بحران که متاثر از بحران در کشورهای اروپایی و آمریکایی بود، به سرعت دامن طرحهای بزرگ اقتصادی و تجاری را در امارات گرفت.
با شروع نگرانی ها، دولت امارات مجبور به تضمین طرحهای در دست ساخت شد تا از رکود بیشتر در این بخش جلوگیری کند.
این بحران در امارات به ویژه امارت دبی از آنجا آغاز شد که بانک ها از دادن وام به متقاضیان خرید مسکن خودداری کردند و این اقدام به یکباره خرید مسکن را با مشکل رو به رو کرد.
در این شرایط عرضه کنندگان واحدهای مسکونی در امارات بر متقاضیان این بخش افزونی گرفت به طوری که بهای مسکن به گفته کارشناسان نسبت به شش ماه پیش از این حدود 40 تا 50 درصد کاهش یافت.
یک کارشناس اقتصادی به ایرنا گفت : از دیگر عواملی که به بحران مسکن در امارات دامن زد ، قطع صدور روادید برای متقاضیان مسکن از دیگر کشورها بود که عمده خریداران مسکن در امارات را تشکیل می دادند.
وی افزود: از سوی دیگر قطع صدور روادید و خودداری بانک ها از اعطای وام موجب شد تا عده ای برای دریافت سپرده های خود به بانک های امارات به ویژه دبی مراجعه کنند.
افزایش نگرانی از بابت دریافت سپرده ها و آینده طرحهای در دست ساخت موجب شد تا دولت امارات تمامی بانک های بین المللی و محلی را تحت ضمانت بانک مرکزی قرار دهد.
در همین راستا دولت امارات شروع به تزریق نقدینگی به بانک های این کشور کرد.
با این وضعیت دولت امارات و امارت دبی بسیاری از طرحها برای آینده را متوقف کرد و تعدادی از طرحهای بزرگ را تعطیل کرد، اما طرحهای در دست اجرا را برای اتمام ، تضمین کرد.
از جمله این طرحها می توان از پالم دیره (جزیره نخل مانند) ، شهر نمایشگاهی دبی و دلفین تاور که یک برج با ارتفاع هزار متر است ، نام برد.
اما در بحران مسکن ، بخش تجارت و سایر بخش ها در ظاهر به فعالیت عادی خود ادامه دادند.
یک کارشناس مسایل اقتصادی در این باره گفت: بحران واقعی در امارات و امارت دبی هنوز آغاز نشده است.
عبدالغفار افزود: اکنون طرحهایی که دولت اتمام آنها را تضمین کرده کماکان به فعالیت ادامه می دهند و بازار برای تامین تجهیزات و وسایل آنها فعالیت می کند.
وی اضافه کرد: بحران پس از پایان این طرحها شروع خواهد شد، زیرا دیگر طرحی وجود ندارد که بازار برای تامین تجهیزات آن فعالیت کند.
بخش هایی همچون مصالح ساختمانی، تزیینات و سایر تجهیزات ساختمانی پس از پایای طرحهای در دست اجرا ، با بحران متقاضی مواجه خواهند شد.
بر اساس گزارش یک موسسه تحقیقاتی ، دولت امارات طرحهایی به ارزش 263 میلیارد دلار را متوقف کرده است .
تردد تجار و کارفرمایان به امارات نیز کاهش یافته و هم اکنون بر اساس گزارش این موسسه تحقیقاتی ، تعداد اتاق های رزرو در هتل های دبی به پایین ترین میزان در پنج سال اخیر رسیده است.
بسیاری از شرکت های بزرگ امارات به ویژه در بخش ساخت و ساز ترجیح داده اند که از نیروی کار خود بکاهند تا مانع زیان بیشتر شوند.
به گفته این کارشناس بزرگترین شرکت ساخت و ساز دبی در روزهای اخیر یک سوم از کارگران خود را که در مجموع 500 نفر می شود، اخراج کرده زیرا شماری از طرحهای این شرکت متوقف شده است.
برخی از شرکت های اماراتی نیز کارگران اخراجی را به فرودگاه برده و با بلیط یک طرفه به کشورشان بازمی گردانند.
در این شرایط به نظر می رسد که امارات باید شاهد بحران دیگری باشد که شدت آن از بحران کنونی بیشتر خواهد بود.
خاورم 1651** 1564** 1515** شماره 067 ساعت 09:43 تمام
۰ نفر