۱۴ آبان ۱۳۹۳، ۱۳:۰۶
کد خبر: 81375215
T T
۰ نفر
402 هزارتن چغندر قند از كشاورزان آذربايجان غربي خريداري شد

اروميه - ايرنا - مدير زراعت جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: 402 هزار تن چغندر قند از آغاز فصل برداشت تا كنون از چغندر كاران استان خريداري شده است.

جمشيد دارا روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: اين ميزان چغندر قند به قيمت تضميني دو هزار و 100 ريال براي هر كيلوگرم و با عيار 16 از كشاورزان خريداري شده است.

وي با بيان اينكه تاكنون 500 ميليارد ريال از بابت چغندر تحويلي به كارخانه هاي قند آذربايجان غربي به كشاورزان پرداخت شده، اضافه كرد: مقرر شده است تا 50 درصد مبلغ چغندرقند خريداري شده از كشاورزان در هنگام تحويل محصول به كارخانه به آنان پرداخت شده و بقيه نيز به مرور و به ترتيب اولويت تحويلي در اختيار چغندر كاران قرار گيرد.

وي اظهار كرد: علاوه بر پرداخت مبلغ چغندر خريداري شده به كشاورزان استان، 300 ريال نيز كمك هزينه حمل به ازاي هر كيلو از طرف كارخانجات به كشاورزان پرداخت مي شود.

وي با اشاره به ساير سياستهاي تشويقي در حمايت از چغندر كاران ادامه داد: كشاورزان چغندر كار در قبال دو تن چغندر تحويلي به كارخانجات 20 كيلوگرم تفاله به نرخ هر كيلو 20 ريال و دو كيلوگرم قند به نرخ 500 ريال به عنوان جوايز تشويقي دريافت مي كنند.

مدير زراعت جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: امسال 27 هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان در اروميه و شهرهاي جنوبي استان از جمله مهاباد، پيرانشهر و نقده زير كشت اين محصول رفته اند كه نسبت به سال گذشته يك هزار هكتار كاهش سطح زير كشت داشته ايم.

دارا افزود: با توجه به اينكه اين محصول، يك محصول با نياز آبي بالاست، در برنامه ريزي هاي آينده مقرر شده تا ميزان سطح زير كشت اين محصول به 23 هزار هكتار كاهش يابد.

وي اضافه كرد: آذربايجان غربي هم اكنون داراي رتبه برتر در توليد اين محصول در كشور با عملكرد 53 تن در هكتار و نيز توليد بالاي يك ميليون تن در سال است كه امسال نيز پيش بيني مي شود ميزان توليد اين محصول يك ميليون 400 هزار تن باشد.

برداشت چغندر قند در آذربايجان غربي از 20 شهريور ماه آغاز شده و تا اول دي ماه ادامه مي يابد.

7125/8136