۱۳ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۴۷
کد خبر: 81374283
T T
۰ نفر
آذربايجان غربي در روز عاشوراي حسيني غرق در ماتم شد

اروميه - ايرنا - سراسر آذربايجان غربي همزمان با عاشوراي حسيني، غرق در ماتم و اندوه وعزا شد و نواي (يا حسين) در شهرهاي مختلف اين استان، طنين انداخت.

به گزارش خبرنگار ايرنا، قشرهاي مختلف مردم آذربايجان غربي همزمان با عاشوراي حسيني فرياد يا حسين سرداده و با زينب كبري (س) خواهر بزرگوار امام حسين (ع) همراهي كرده و در سوگ سرور و سالار شهيدان اشك ماتم ريختند.

در آيين هاي مختلف سينه زني و زنجيرزني كه با اندوه و گريه عاشقان سرور و سالار شهيدان همراه بود، پيروان و شيعيان دلباخته مكتب اباعبدالله الحسين (ع) حضور يافته و با شركت در دسته هاي با شكوه عزاداري، عشق و ارادت خود را به امام حسين (ع) به نمايش گذاشتند.

در شهرستان اروميه نيز همچون سالهاي گذشته، خيابان امام (ره) به عنوان كانون عزاداري ها در عاشوراي حسيني ميزبان هزاران زنجيرزن و سينه زن عاشق مكتب حسيني است و صداي لبيك يا حسين مردم در اين خيابان طنين انداز است.

دسته هاي سينه زني و زنجيرزني يكي پس از ديگري با حضور در خيابان امام (ره) به عزاداري سالروز شهادت مظلومانه شهيد دشت كربلا مي پردازند.

حضور زنان و مردان و كودكان و افراد سالخورده در آيين هاي عزاداري سالار شهيدان برغم سردي بسيار هوا چشمگير است و چشم هاي خيس عزاداران تمثيلي مناسب براي همنوايي با ام المصائب حضرت زينب كبري (س) است.

كودكان اروميه اي با شال هاي سياه، پيشاني بند و بيرق هاي كوچك و مزين به نام حضرت علي اصغر (س)، امام حسين (ع) و حضرت عباس (س) در كنار مادران خود با خردسالان دشت نينوا همراهي مي كنند.

برگزاري آيين شبيه خواني و خيمه سوزي از ديگر آيين هايي است كه عاشقان حسيني در روز عاشوراي حسيني در اروميه برگزار كردند و در قالب آن با حضرت زينب كبري (س) همدردي كردند.

ذبح قرباني در جلوي دسته هاي عزاداري، پخش نذري از ديگر جلوه هاي عزاداري سرور و سالار شهيدان و سقاي شهيد دشت كربلا در اروميه است كه همه ساله تكرار مي شود.

علاوه بر شيعيان استان، پيروان ساير مذاهب از جمله اهل تسنن نيز عشق و ارادت خالصانه خود را به اهل بيت عصمت و طهارت (ع) نشان مي دهند كه امسال نيز اين امر جلوه هاي خاصي را به ويژه در همراهي با دسته هاي عزاداري ايجاد كرده است.

پيروان اديان الهي ديگر از جمله ارمني ها و آشوري ها نيز علاوه بر نظاره كردن و گريه كردن در رثاي امام سوم شيعيان جهان، نذري هاي خود را در بين عزاداران حسيني پخش مي كنند.

همچنين به دليل همزماني راهپيمايي 13 آبان با روز عاشوراي حسيني فقط تجمع حسيني انجام شد.

شعارهاي مرگ بر آمريكا، مرگ بر اسراييل، 'لبيك يا خامنه اي، لبيك يا حسين است' از جمله شعارهايي بودند كه در لابلاي سينه زني و زنجيرزني مردم اروميه طنين انداز مي شد و پيوند بين عاشورا و روز 13 آبان را به تصوير مي كشيد.

نماز ظهر عاشورا نيز با حضور پرشكوه مردم اروميه در نقاط مختلف شهر اروميه اقامه شد.

8137/581/542
۰ نفر