۱۲ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۰۷
کد خبر: 81373616
T T
۰ نفر
تغيير مسير اكران «رستاخيز»، گران‌ترين پروژه تاريخ سينماي ايران

تهران - ايرنا - «رستاخيز» يكي از پرريسك‌ترين پروژه‌هاي سينمايي در حوزه سرمايه‌گذاري است كه البته بعيد است‌ بتواند فروش ده‌ها ميليارد توماني داشته باشد و سرمايه‌اش را بازگرداند و شايد سازندگانش نيز در پي فيلمي صرفاً با چنين ويژگي نبوده‌اند و تنها اولويتشان استقبال گسترده تماشاچيان از اين اثر است.

ماه محرم در حالي فرارسيد كه قرار بود فيلم «رستاخيز» از چندي پيش از آغاز اين ماه اكران شود و در اين ايام روي پرده سينماهاي كشور باشد؛ اما حاشيه‌هاي پيش آمده براي اين پروژه و همچنين ريسك فروش اين اثر در ايران، باعث شده تا برنامه اكران اين فيلم تغيير كند و رستاخيز نخست در خارج از كشورمان به نمايش درآيد و توزيع و سپس در ايران اكران شود.

به گزارش «تابناك»، چندي پيش، پروانه نمايش فيلم سينمايي «رستاخيز» ساخته احمدرضا‌ درويش صادر شد تا اين فيلم به رغم حذف بخش‌هايي از تصاوير اصحاب امام حسين (ع)، همچنان با سكانس‌هايي كه چهره حضرت عباس (ع) در آن‌ها كاملاً مشخص است و حذفشان ناممكن بوده، اكران شود و براي اكران نيز حوزه هنري با مالكان اين فيلم قرارداد بسته، ولي مسئولان حوزه هنري نيز به تازگي اعلام كردند هنوز در خصوص زمان اكران تصميمي از سوي صاحبان اثر اعلام نشده است.

بنابراين، با توجه به آنكه زمان فيلم حدود 160 دقيقه‌ است، سينماهاي حوزه هنري بايد براي فروش بليت، اقدام به تبديل دو سانس به يك سانس كنند كه بدين ترتيب، منطقي است ‌بليت سانس‌هاي نمايش «رستاخيز» نيز معادل دو سانس اكران باشد و در واقع اگر قرار باشد «رستاخيز» را در سينما آزادي ديد، بايد بليت 13 هزار توماني خريد كه عددي سنگين است و اين عدد وقتي سنگين‌تر مي‌شود كه در تعداد اعضاي خانوار ضرب ‌شود.

در اين شرايط آن گونه كه كارگردان فيلم در جريان جشنواره فيلم فجر تأكيد كرده بود، اين فيلم پيش از محرم جاري اكران شده و در طول ماه محرم نيز روي پرده سينما‌ها باشد اما با فرارسيدن اين ماه، مشخص شد كه قرار نيست رستاخيز در اين ماه به نمايش درآيد و با توجه به ماه‌هاي پيش رو و فضايي كه بر اكران حاكم خواهد شد، اين فيلم به اين زودي‌ها در ايران اكران نخواهد شد.

تغيير مسير اكران «رستاخيز»، گران‌ترين پروژه تاريخ سينماي ايران

در واقع به رغم آنكه فضاي نسبتاً خوبي براي اكران عمومي گران‌ترين اثر تاكنون به نمايش درآمده در سينماي ايران فراهم شده، ظاهراً قرار است اين فيلم نخست در ديگر كشور‌ها اكران شود و سپس در ايران به نمايش درآيد و البته در اين زمينه برنامه‌ريزي‌هايي نيز شده، زيرا به زعم سرمايه‌گذاران، اكران اين فيلم در ايران، پيش از اكران در سطح جهان، به بازگشت موفقيت آميز سرمايه اين اثر و يا حتي اكران موفق منجر نخواهد شد.

البته برخي عوامل توليد اين پروژه در اين زمينه اظهار داشته‌اند كه قرار نيست اكران «رستاخيز» در ايران پس از نمايش در ديگر كشور‌ها باشد و سخن از اكران همزمان فيلم در ايران و خارج از ايران سخن به ميان آورده‌اند كه از اين ديد در خوشبينانه‌ترين حالت، فيلم با چند روز ديركرد در ايران اكران مي‌شود و اين اتفاق نيز در حالي رخ خواهد داد كه مقاومتي در قبال اكران اين فيلم را شاهد نباشيم و اساساً فضاي آرام كنوني در فصل اكران «رستاخيز» برقرار باشد.

‌«رستاخيز» يكي از پرريسك‌ترين پروژه‌هاي سينمايي در حوزه سرمايه‌گذاري است كه البته بعيد است ‌بتواند فروش ده‌ها ميليارد توماني داشته باشد و سرمايه‌اش را بازگرداند و شايد سازندگانش نيز در پي فيلمي صرفاً با چنين ويژگي نبوده‌اند و تنها اولويتشان استقبال گسترده بينندگان از اين اثر است.

اين فيلم تاريخي، مذهبي و حماسي كه از مقطع تاريخي مرگ معاويه تا شهادت امام حسين (ع) در روز عاشورا را روايت مي‌كند، از تصويربرداري شگفتي‌انگيزي برخوردار است؛ موسيقي تحسين برانگيزي برايش در نظر گرفته شده و از جلوه‌هاي ويژه بسيار باكيفيتي برخوردار است و در تراز جهاني، يك اثر شاخص است كه تدويني حساب شده نيز برايش در نظر گرفته شده است.

تدوين فيلم سينمايي «رستاخيز» توسط «طريق انور» تدوينگر معروف و نامزد دريافت اسكار (براي فيلم سينمايي سخنراني پادشاه) در لندن انجام شده است. موسيقي فيلم توسط «استيفن واربك» Stephen Warbeck آهنگساز برجسته و برنده اسكار براي موسيقي فيلم «شكسپير عاشق» صورت گرفته و همه مراحل فني اين فيلم در استوديو «مولينر» لندن انجام گرفته كه از قضا، براي همين موسيقي در بخش بين‌الملل جشنواره، سيمرغ بلورين دريافت كرد.

افزون بر «‌رستاخيز‌» كه نام فارسي فيلم است، القربان (قرباني) نام عربي فيلم و HOSEIN نام انگليسي فيلم خواهد بود و زيرنويس فيلم به زبان‌هاي گوناگون پيش‌بيني‌ شده و آن گونه كه تهيه كننده فيلم اعلام كرد، مدتي پيش از محرم در سينما‌ها اكران خواهد شد و دقيقاً همزمان با محرم اكران نمي‌شود تا همچون فيلم درخشان «روز واقعه» به واسطه نرفتن مردم به سينما در روزهاي محرم، در گيشه شكست نخورد و مخاطبش را پيش از اين روزها يافته باشد.

منبع/ تابناك

اول ** 1521
۰ نفر