اجرای 10 برنامه توسعه نتوانسته توسعه متوازن را در كشور تحقق بخشد

تهران - ایرنا - معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور معتقد است: از سال 1328 تاكنون 10برنامه توسعه در كشور اجرا شده كه متاسفانه نتوانسته توسعه متوازن را در كشور تحقق بخشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در مراسم گرامیداشت روز ملی آمار و برنامه ریزی كه در محل وزارت كشور برگزار شد، افزود: برنامه های توسعه پس از انقلاب پس از یك وقفه 10 ساله (58 تا 68) در كشور شروع شد كه با اینكه شاهد رشد و توسعه بودیم، اما این برنامه ها متوازن نبوده است.

وی اظهار داشت: یكی از اهدف مهم برنامه ششم توسعه توازن بخشی و اصلاح 10برنامه گذشته است و در صورتی كه نتوانیم با برنامه ششم هم به توسعه متوازن دست یابیم، در برنامه هفتم كه آخرین برنامه برای تحقق سند بیست ساله است این مهم را پیگیری خواهیم كرد.

وی تاكید كرد: استانهای كشور باید سهم موثری در توازن بخشی برنامه های توسعه داشته باشند، شورای برنامه ریزی استانها باید تقسیم منابع برای اجرای پروژه های مختلف را برعهده بگیرد.



** كاهش قیمت نفت

نوبخت با اشاره به كاهش قیمت نفت و محاسبه آن در بودجه سال آینده گفت: سال آینده با واقعیت كاهش قیمت نفت مواجه هستیم بنابراین باید بوجه سال آینده را با قیمت پایین تر نفت تنظیم كنیم.

وی تاكید كرد: بی تردید وقتی منابع تقلیل یابد تخصیص منابع جدی تر خواهد شد زیرا علم اقتصاد به تخصیص منابع كمك می كند.

وی درباره اجرای اقتصاد مقاومتی نیز گفت: این اقتصاد می تواند ما را در برابر تكانه هایی نظیر كاهش قیمت نفت مقاوم كند.

وی تصریح كرد: می توانیم همه وجوه خود را برای حقوق و دستمزد هزینه كنیم اما این كار باعث می شود كه از هزینه های عمرانی غافل شویم اما دولت تلاش كرده با صرفه جویی در هزینه های جاری به مسائل عمرانی هم بپردازد.

وی اظهار داشت: در 6ماهه نخست امسال 53 درصد منابع لازم برای تملك دارایی سرمایه را پرداخت كرده ایم و به 246طرحی كه امسال به اتمام می رسد، صد درصد بودجه اختصاص داده ایم.

نوبخت افزود: تا پایان سال شاهد به بهره برداری رسیدن طرحهایی كه روی دست مردم مانده، خواهیم بود؛ ضمن آنكه سفرهای حجت الاسلام والمسلمین اكنون به گونه ای نیست كه رئیس جمهور طرح جدیدی را كلنگ بزنند بلكه در صددند كه طرحهای نیمه تمام را به اتمام برسانند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور یادآور شد: طرحهایی كه تاكنون مانده قرار است تا پایان سال 93 به پایان برسد و در صورتی كه به اتمام نرسد در نیمه نخست 94 تمام شود.

وی تصریح كرد: همچنین در استانهای كشور 100درصد منابع برای تملك دارایی و عمرانی استانی تخصیص داده شده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: سال آینده هم باید منابع را مدیریت كنیم تا با كسری بودجه مواجه نشویم، ضمن آنكه با تدبیر دولت یازدهم سال گذشته نیز با كسری مواجه نشدیم.

وی گفت: سال گذشته بودجه 210 هزار میلیارد تومانی را به 150هزار میلیارد تومان تقلیل دادیم كه در نهایت دولت 147.5 هزار میلیارد تومان هزینه كرد كه تطبیق دولت بسیار درست بود.

نوبخت افزود: برای سال 94 هم باید متناسب با منابع هزینه كنیم كه درصورت برنامه ریزی درست در خصوص تخصیص بودجه شاید بتوانیم به توازن برسیم.

وی تاكید كرد: استانها در برنامه ششم دارای جایگاه رفیعی هستند و برای توازن بخشی نیاز به برنامه های آنها داریم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پایان گفت: برنامه ششم هم اكنون در حال تنظیم است كه داده هایی كه مركز آمار ایران تهیه می كند، می تواند در تدوین و تنظیم این برنامه بسیار موثر باشد.

اقتصام(3)9123**1558