۶ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8135401
T T
۰ نفر

با اعتراف به سیاست های استعماری انگلیس

۶ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8135401
با اعتراف به سیاست های استعماری انگلیس جک استراو: ایران همواره کشوری مهم و تاثیر گذار در منطقه بوده است ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/06 سیاسی.انگلیس.ایران.استراو لندن - جک استراو وزیر دادگستری انگلیس در مراسم افتتاح نمایشگاه فرهنگ و هنر صفویه در لندن گفت: ایران همانگونه که این نمایشگاه زیبا و جالب توجه به ما یادآوری می کند، برای مدت طولانی تنها کشور مهم و تاثیرگذار در منطقه خود بوده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، وی افزود: امروز نیز ایران به دلیل اهمیت راهبردی فوق العاده خود می تواند به حل بحران های منطقه ای از جمله در افغانستان، عراق، لبنان و خاورمیانه و برقراری ثبات و آرامش در منطقه کمک کند.
استراو که در سال های گذشته مسئولیت وزارت خارجه و وزارت کشور انگلیس را نیز برعهده داشته است، تاکید کرد: ما هرچه بیشتر درباره کشور ایران و تاریخ آن بدانیم و بفهمیم که ایران از کجا آمده است، برای روابط ما و غرب با ایران و همچنین شناختن خودمان و تاریخ مشترک مان بهتر خواهد بود.
وی با اشاره به سوابق روابط ایران و انگلیس در طول تاریخ گذشته بویژه پس از قرن 16 میلادی گفت: در دوران شاه عباس صفوی ایران پیشرفت زیادی کرد و روابط ایران و انگلیس نیز هم بطور مستقیم و هم از طریق هند توسعه یافت و دو کشور به شرکای تجاری مهمی تبدیل شدند.
جک استراو در عین حال اعتراف کرد که روابط دو کشور در مواقع زیادی از تاریخ خود نامتوازن بوده است.
وی با اشاره به برخی حوادث تاریخی مرتبط به روابط نامتوازن ایران و انگلیس گفت: امتیاز انحصار تنباکو در قرن 19 که کل مردم ایران آن را تحریم کردند و همچنین قرارداد نفتی دو کشور که اجبار آمیز بود از جمله این موارد است.
وی حمایت چشم بسته از اقدامات رضا شاه، اشغال ایران بطور مشترک با همکاری شوروی به مدت پنج سال (1941 تا 1946)، دخالت مستقیم در سرنگونی و برکناری دولت منتخب و دموکراتیک دکتر مصدق در سال 1953 و تداوم حمایت از شاه حتی به مدت طولانی پس از اینکه او اعتماد مردم را از دست داده بود را از دیگر نمونه های روابط نامتوازن ایران و انگلیس خواند.
استراو گفت: تداوم حمایت انگلیس از شاه در برخی اوقات قابل عذرخواهی بوده است.
وی اظهارداشت: اگر این موارد برعکس بود قطعا مردم انگلیس الان احساسات پیچیده و بغرنجی نسبت به ایران داشتند.
وزیر دادگستری انگلیس سپس افزود: اخیرا یکی از روزنامه های انگلیسی نوشته بود بسیاری از مردم انگلیس فراموش کرده اند که کشورشان بین سال های 1820 تا 1950 بر اکثر بخش های زندگی سیاسی ایران سلطه داشته و بسیاری از اتفاقات مهمی که در این دوره افتاده به دلیل دخالت های انگلیس بوده است.
وی گفت: ایرانیان این موضوع را به ساده ترین شکل ممکن دریافته اند ولی متاسفانه بیشتر مردم انگلیس این حافظه تاریخی خود را از دست داده اند.
وی تصریح کرد: زمان آن فرارسیده است که این حافظه تاریخی خود را مجددا بازیابی کنیم، چرا که یک ملت بدون تاریخ مثل یک انسان فاقد حافظه است.
جک استراو در پایان سخنان خود از همه دست اندرکاران برپایی این نمایشگاه از جمله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران، موزه ملی ایران و موزه بریتانیا قدردانی کرد.
نیل مک گریگور رییس موزه بریتانیا نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: شاه عباس با اقدامات خود از جمله بنای ساختمان های عظیم، اصفهان را به مرکز جهان تبدیل کرد، جایی که فرستادگانی از هند و چین با سفیران اروپایی در آنجا ملاقات می کردند.
وی افزود: اصفهان در آن ایام تنها مکانی بود که چنین دیدارها و تبادل نظرهایی می توانست در آن انجام شود.
رییس موزه بریتانیا با اشاره به روابط نزدیک ایران و انگلیس در دوران حکومت شاه عباس اظهارداشت: ما تلاش کرده ایم که در این نمایشگاه گوشه هایی از احیای مجدد قدرت ایران را در دوره صفویه نشان بدهیم و معتقدیم که برای درک ایران امروز و همچنین بخشی از تاریخ خودمان حتما نیاز داریم آن را بشناسیم.
وی اصلاح قوانین و مقررات کشور و کمک به اماکن مقدسه مذهبی را از جمله دیگر اقدامات شاه عباس اعلام کرد.
در مراسم گشایش نمایشگاه فرهنگ و هنر ایران در دوره صفویه با عنوان شاه عباس و ایرانی دوباره قائم مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، رییس کل موزه ایران، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن، تعدادی از سفیران و دیپلمات های خارجی و جمع زیادی از شخصیت های فرهنگی، کارشناسان و علاقه مندان به فرهنگ و هنر غنی ایران زمین حضور داشتند.
این نمایشگاه بطور مشترک توسط موزه ملی ایران و موزه بریتانیا و با همکاری چندین موزه مطرح از ایران و دیگر نقاط جهان به مدت چهارماه در لندن برگزار می شود.
در این نمایشگاه دهها قطعه و اثر هنری دوران صفویه شامل قرآن های خطی، نقاشی، آثار خوشنویسی، ظروف چینی، بافته ها و منتخب آثاری از 30 موزه و مجموعه های دولتی و خصوصی کشورهای مختلف جهان عرضه شده است.
علاوه بر موزه ملی ایران و موزه بریتانیا، اشیا و آثاری از موزه های معروف جهان از جمله آرمیتاژ روسیه، لوور فرانسه، متروپلیتن آمریکا، تاریخ هنر ژنو، کتابخانه ملی روسیه، موزه آرشیو ملی کیف، موزه برلین آلمان، موزه فیلادلفیا آمریکا، موزه جنوا ایتالیا و موزه ویکتوریا و آلبرت انگلیس، در نمایشگاه فرهنگ و هنر دوره صفویه در لندن به نمایش درآمده است.
موزه های شرکت کننده از کشورمان با محوریت موزه ملی ایران نیز شامل موزه رضا عباسی، موزه میرعماد از مجموعه سعدآباد، موزه فرش ایران، موزه کلیسای وانک، موزه چهلستون و موزه هنرهای تزیینی اصفهان هستند که 53 قلم از اشیا و آثار خود را به لندن آورده اند.
اروپام 345** شماره 134 ساعت 17:52 تمام
۰ نفر