۶ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8135340
T T
۰ نفر
اتاق ایران شناسی در موسسه خاورشناسی ازبکستان افتتاح شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/06 فرهنگی.خارجی.موسسه خاورشناسی.اتاق ایران شناسی تاشکند- اتاق ایران شناسی روز سه شنبه با حضور علی آهنی معاون آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه کشورمان در محل موسسه خاورشناسی ابوریحان بیرونی تاشکند پایتحت ازبکستان افتتاح شد.
به گزارش ایرنا ، آهنی که برای انجام یک سفر رسمی دو روزه در ازبکستان به سر می برد در مراسم افتتاح این اتاق که با حضور جمعی از محققان و شرق شناسان ازبکستان برگزار شد، بر گسترش همکاری فرهنگی ،علمی و تحقیقاتی بین دو کشور تاکید کرد.
وی آثار گرانبهای موسسه ابوریحان را متعلق به جامعه بشری دانست و حفظ و نگهداری آن و همچنین فهرست برداری کامل از این آثار و فراهم آوردن شرایط و امکانات لازم برای استفاده محققان ازبکستان و سایر کشورها از این منابع ارزشمند را مورد تاکید قرار داد.
معاون وزیر خارجه همچنین بر ضرورت همکاری و مساعدت سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل یونسکو برای حراست از آثار خطی این موسسه و فراهم کردن شرایط لازم جهت بهره برداری محققان از آنها تاکید کرد.
آهنی با ابراز علاقه به برقراری ارتباط نزدیک تر بین شرق شناسان ازبکستان و محققان ایرانی از انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک استقبال کرد بهرام عبدالحلیم اف رئیس موسسه خاورشناسی ابوریحان بیرونی نیز در این مراسم گزارشی از وجود آثار و نسخ خطی گرانبهایی که به زبان های فارسی و عربی در این موسسه نگهداری می شود، ارائه داد.
وی حفظ و نگهداری، فهرست برداری و انجام کارهای مطالعاتی و پژوهشی بر روی نسخ خطی را از وظایف مهم موسسه برشمرد.
معاون آموزش و پژوهش وزارت خارجه ایران در ادامه از گنجینه آثار و نسخ خطی نفیس موسسه ابوریجان تاشکند دیدن کرد.
در موسسه خاورشناسی ابوریحان بیرونی تاشکند که در سال 1943 میلادی تاسیس شده بیش از 26 هزار نسخه خطی نگهداری می شود که در زمینه های مختلف تاریخ، ادبیات، تصوف، طب و علوم طبیعی از قرن 9 میلادی به بعد کتابت شده و اکثر آنها به زبان فارسی می باشد.
تاکنون برخی از نسخ خطی این موسسه که به زبان فارسی و در زمینه های علوم، تصوف و تاریخ است ، فهرست برداری شده است.
آساق 305** 1392**1564** شماره 073 ساعت 12:28 تمام
۰ نفر