۲۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۶:۱۵
کد خبر: 81348822
T T
۰ نفر

كتاب 'عروسي در فارس' رونمايي شد

۲۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۶:۱۵
کد خبر: 81348822
كتاب 'عروسي در فارس'  رونمايي شد

شيراز- ايرنا- در آييني با حضور مديران، هنرمندان و نويسندگان و مفاخر ادبي استان فارس، كتاب ' عروسي در فارس' نوشته ابوالقاسم فقيري در شيراز سه شنبه رونمايي شد.

به گزارش ايرنا، نويسنده كتاب' عروسي در فارس' در آيين رونمايي از اين كتاب گفت: در اين كتاب آداب و رسوم و سنت هاي ويژه عروسي تمام شهرستان هاي استان فارس آورده شده است كه استفاده از واژه ها و الفاظ محلي و ترجمه آنها از ويژگي هاي اين كتاب است.

ابوالقاسم فقيري افزود: اين كتاب در 448 صفحه و در هزار نسخه به چاپ رسيده است كه با توجه به موضوع كتاب و سليقه مخاطبان، در نوبت هاي ديگر نيز چاپ خواهد شد.

وي با بيان اينكه موضوع اين كتاب براي نخستين بار در كشور منتشر شده است بيان كرد: مردم استان فارس به ويژه شهر شيراز آداب و رسوم خاصي براي برگزاري مراسم عروسي دارند به طوري كه عروسي هاي بي سر و صدا را نمي پسندند.

فقيري ادامه داد: در گذشته مراسم هاي عروسي در هريك از اقوام و ايلات فارس متفاوت بوده و آداب خاص خود را داشته است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود اظهارداشت: كشور ايران و استان فارس پديده ها و خرده فرهنگ هاي بسياري دارند كه اين ميراث هاي معنوي بايد حفظ و نگهداري شود.

فقيري اضافه كرد: حفظ آداب، رسوم، سنت ها و گويش ها يك ضرورت در كشور است كه توجه به اين بخش، عدم وابستگي به فرهنگ غرب، جلوگيري از هجمه هاي فرهنگي و انتقال صحيح فرهنگ به نسل ها بعد را به دنبال دارد.

وي عنوان داشت: هم اكنون هنرمندان و مفاخر بزرگي در استان فارس هستند كه متوليان فرهنگ در استان فارس بايد فرهنگ و هنرمندان اين خطه را به خوبي بشناشند و از اين ظرفيت غني استان بخوبي استفاده كنند.

ابوالقاسم فقيري متولد سال 1316 در شيراز است. وي از پيشكسوتان قصه ‌نويسي فارس است كه در زمينه‌ فرهنگ فارس فعاليت‌هايي را انجام داده است.

وي كتاب هاي مختلفي در بخش هاي ادبيات داستاني وفرهنگ مردم فارس ازجمله «اجاق كور»،«خانه خانه‌ي خودمان» «باروني»،«ترانه‌هاي محلي»، «بازي‌هاي محلي فارس»، «گوشه‌هايي از فرهنگ مردم فارس»، «آداب و رسوم نوروزي در فارس» و «سيري در ترانه‌هاي محلي با تكيه بر گوشه‌هايي از ترانه‌هاي فارس» به رشته تحرير در آورده است.

كتاب' عروسي درفارس' را انتشارات نويد شيراز منتشر كرده است.ك/2

7382/ 675