۲۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۴:۳۹
کد خبر: 81348673
T T
۰ نفر
فضاهای فرهنگی و هنری اماكن تاریخی توسعه می یابد

تهران - ایرنا - در تفاهمنامه ای سه جانبه میان خانه هنرمندان ایران، شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و صندوق احیاء، توسعه فضاهای فرهنگی و هنری در اماكن تاریخی مورد تاكید قرار گرفت.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، این تفاهم نامه امروز سه شنبه به منظور همكاری مشترك در توسعه فضاهای فرهنگی و هنری در اماكن تاریخی و ایجاد خانه هنرمندان در استان ها، به امضا رسیده است.

مدیر عامل این صندوق احیاء در مراسم امضای تفاهم نامه سه جانبه اظهار داشت: اماكن تاریخی كشور نقطه تبلور فرهنگ و هنر و معماری ایران زمین هستند و مجموعه ای از خلاقیت ها و هنرهای مختلف هر منطقه و مردمان آن را در خود جای داده اند به گونه ای كه شاهكارهای نقاشی، خوشنویسی، هنرهای تجسمی و تزئینات معماری، شیوه ها و سبك های معماری در انطباق با اقلیم، بهره گیری از زیبایی های طبیعت در طراحی و دیگر هنرها را می توان در تنوع بسیار وسیع در اماكن تاریخی هر شهر مشاهده كرد.

احسان ایروانی افزود: با برقراری پیوندی دوباره بین هنرمندان و فرهنگ دوستان و اماكن تاریخی، موجبات رشد و شكوفایی متقابل این ارزش ها فراهم می شود.

وی ادامه داد: اعطای كاربری مرتبط با كاركردهای فرهنگی و هنری با محوریت خانه هنرمندان به اماكن تاریخی در هر شهر و منطقه فرصتی ایجاد می كند تا شاهد بازشناسی ارزش های نهفته در بناها و اماكن تاریخی و فرهنگی باشیم.

ایروانی با اشاره به سابقه ایجاد خانه هنرمندان و تاثیرات آن گفت: تجربه خانه هنرمندان ایران در تهران كه در فضایی مانوس با هنر و در پهنه شهری متناسب با موضوعات فرهنگی و هنری شكل گرفته بیانگر فرصتی است كه در جای جای شهرها و محلات تاریخی كشور وجود دارد و تا به حال از آن غافل بودیم.

وی خاطرنشان كرد: تاثیرات شگرفی كه خانه هنرمندان ایران در بافت و پهنه شهری پیرامون خود گذاشته حایز اهمیت است.

مدیر عامل صندوق احیاء افزود: ‌این صندوق در راستای وظایف خود كه مهمترین آن تعیین كاربری متناسب برای اماكن تاریخی است در نظر دارد با هدف‌گذاری خاص و در تعامل با خانه هنرمندان ایران و شركت عمران و بهسازی شهری ایران طیف وسیعی از كاركردهای فرهنگی و هنری را در اماكن تاریخی پایه‌گذاری كند.

ایروانی با اشاره به واگذاری عمارت ملك‌التجار سنندج به شهرداری این شهر برای كاربری خانه هنرمندان افزود: تجربه‌ای كه به تازگی با تعامل و هم‌افزایی سه نهاد شكل گرفته شرایطی فراهم ‌آورد تا با برنامه‌ریزی لازم و با مشاركت مدیریت شهری و هنرمندان هر استان، امكان احیا و بهره‌برداری از اماكن تاریخی با كاربری‌های فرهنگی و هنری به واسطه سرمایه‌گذاری نهادهای عمومی غیر‌دولتی فراهم شود.

ایروانی با اشاره به لزوم همگرایی حفاظت‌گران آثار تاریخی تصریح كرد: خانه هنرمندان ایران هم‌اكنون دارای دوازده انجمن و تشكل هنری از جمله انجمن معماران است و طبق مفاد این تفاهم‌نامه مقرر است سه نهاد در ایجاد و راه‌اندازی انجمن مرمت ایران و الحاق آن به عنوان یك تشكل فرهنگی و هنری به مجموعه خانه هنرمندان ایران تلاش كنند.

وی ابراز امیدواری كرد این تلاش فرصتی ایجاد كند تا با بازشناسی معماری كهن، در معماری امروز اندكی به ارزش‌های هنری و كیفیت زندگی توجه شود.

فراهنگ **1883 ** 1569