۱ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8134603
T T
۰ نفر

معاون اول رییس جمهوری:

۱ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8134603
معاون اول رییس جمهوری: دنیای امروز جهان علم ، اندیشه و منطق است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/01 کلیات.افغانستان.ایران کابل - معاون اول رییس جمهوری ایران گفت : دنیای امروز جهان علم ، اندیشه و منطق است و زور و اسلحه دیگر در دنیا کار ساز و پاسخگونیست .
به گزارش ایرنا، پرویز داودی عصر پنجشنبه در نشست مشترک مطبوعاتی با همتای افغان خود بر افزایش علم و سواد آموزی برای رفع مشکلات تاکید کرد.
وی در عین حال افزود:با زور و سلاح نمی توان در افغانستان خوشبختی را برای مردم این سرزمین فراهم کرد.
وی با اشاره به دیدارش با رییس جمهور افغانستان گفت : حامد کرزی خواهان اجرای طرحهای زیربنایی در کشورش با همکاری ایران است .
وی ،ابراز امیدواری کرد: با تشکیل کمیسیون مشترک از سوی وزارت خارجه ایران در بهار آینده طرحهای مهم در این کشور عملیاتی و اجرایی شود.
داوودی ،اولویت سیاست خارجی ایران را توسعه روابط در عرصه های سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه بویژه افغانستان دانست .
وی بر تلاش جهت توسعه زیربناها و فراگیری علوم مختلف در افغانستان تاکید کرد و افزود: رشد و شکوفایی افغانستان در منطقه تاثیر گذار است .
معاون رییس جمهور ایران گفت : کشورمان در سی سال گذشته علی رغم تحریم ها در مقابل سختی ها مقاومت کرد.
داودی از تروریسم و مواد مخدر به عنوان دو پدیده زشت در افغانستان یاد کرد و گفت : افغان ها مستحق این نیستند که با این معضل رو به رو باشند.
وی بر همکاری های ایران در عرصه های مختلف در افغانستان تاکید و و گفت تاکنون 400 میلیون دلار صرف راهسازی در این کشور شده است .
وی افزود: یکی از طرحهای مهم ایران احداث راه آهن هرات افغانستان به تاجیکستان خواهد بود که با کمک کشورمان ساخته خواهد شد.
داودی تاکید کرد: با احداث خط آهن مزبور بخشی از جاده باستانی ابریشم در منطقه احیا خواهد شد و جمهوری خلق چین از طریق راه آهن تاجیکستان ـ افغانستان به بنادر ایران در خلیج فارس ، کشورهای اروپایی و خاورمیانه دسترسی پیدا خواهد کرد.
وی اجرای این پروژه را در شکوفایی اقتصاد و کاهش فقر مهم دانست .
همچنین داودی گفت : در حال حاضر یک میلیون افغان به صورت رسمی و دو میلیون نفر هم به صورت غیرقانونی در ایران حضور دارند.
به گفته وی سالانه 400 تا 500 هزار رواید برای افغان ها صادر می شود که نیمی از آنان در موعد مقرر بر نمی گردند.
داودی گفت : برای کسانی که از مجاری قانونی وارد ایران شده اند300 هزار فرصت شغلی در نظر گرفته شده است .
وی افزود:هیچ کشوری مانند ایران تسهیلات در اختیار مهاجران قرار نمی دهد ما موظف هستیم در چارچوب قانون خدمات مورد نیاز را ارایه دهیم .
وی گفت : همکاری علمی و دانشگاهی ایران در افغانستان شفاف است و در صورت موافقت این کشور فعالیت های دانشگاه پیام نور توسعه خواهد یافت .
احمدضیاء مسعود معاون اول رییس جمهور افغانستان در این نشست گفت که دو کشور دوست و برادر در طول تاریخ در کنار هم با میراث مشترک زندگی کردند.
وی با قدردانی از کمک های ایران به مردم افغانستان در دوران جهاد و مقاومت از مهمان نوازی مردم و دولت ایران قدردانی کرد.
این مقام افغان با اشاره به کمک های ایران در بازسازی افغانستان گفت : در دیدار با همتای ایرانی خود مسایل مختلف از جمله بازسازی بحث شد که چگونه می توانیم در توسعه اقتصادی همکاری مشترک داشته باشیم .
وی یادآور شد: دو کشور امروز از مواد مخدر رنج می برند و باید تلاش کنیم کشت و تولید خشخاش در منطقه کاهش یابد.
مسعود با اشاره به اینکه شرایط برای سرمایه گذاری در افغانستان از هر نظر فراهم است ، گفت : زمین به صورت 90 ساله در اختیار سرمایه گذاران خارجی گذاشته می شود.
وی مواد مخدر را یکی از عوامل ناامنی و تامین منابع مالی شورشیان دانست و گفت :در صورت محدود شدن کشت خشخاش 80 درصد امنیت افغانستان تامین می شود.
مسعود اظهار داشت تاکنون مبارزه زیادی با کشت و تولید مواد مخدر صورت گرفته که به نتایج مثبتی نرسیده و نیاز به مبارزه جدی تر است .
وی ادامه داد: هم اکنون در هفت ولایت جنوبی خشخاش کشت می شود که با همکاری جامعه جهانی در مبارزه با این پدیده به نتایج مثبتی خواهیم رسید.
آساق 1319**332**331** شماره 166 ساعت 19:12 تمام
۰ نفر