۱ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8134459
T T
۰ نفر

معاون اول رییس جمهوری ایران وارد کابل شد

۱ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8134459
معاون اول رییس جمهوری ایران وارد کابل شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/01 سیاسی.خارجی.افغانستان.داودی کابل - پرویز داودی معاون اول رییس جمهوری ایران روز پنجشنبه در صدر هیاتی عالی رتبه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی وارد کابل پایتخت افغانستان شد.
به گزارش ایرنا، داودی و هیات همراه در فرودگاه بین المللی کابل مورد استقبال، جلیل شمس وزیر اقتصاد، محمد کبیر فراهی معاون وزیر خارجه افغانستان و فداحسین مالکی سفیر و جمعی از مقامات سفارت، مسوولان نهادهای ایرانی و شماری ازایرانیان مقیم کابل قرار گرفت.
این سفر که به دعوت احمدضیاء مسعود معاون اول رییس جمهوری افغانستان صورت گرفته، یک روزه است.
داودی ضمن دیدار با همتای افغان خود با حامد کرزای رییس جمهوری افغانستان و رییسان مجالس این کشور در مورد مسایل دو جانبه، همکاری های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، منطقه ای، مبارزه با تروریسم و مواد مخدر و موضوعات جهانی گفت وگو می کند.
معاونان اول روسای جمهوری ایران و افغانستان در راستای توسعه روابط پرداخت 300 میلیون دلار تسهیلات از سوی ایران را که در نشست پاریس به آن متعهد شد، بررسی می کنند.
طرفین ضمن بررسی مکانیسم اجرایی طرحها و راهکارهای لازم برای استفاده بخش خصوصی افغانستان در مورد تسهیلات مزبور شیوه هایی را پیشنهاد خواهند کرد.
در پایان این سفر، دو کشور بیانیه مشترکی در مورد همکاری در عرصه های مختلف صادر می کنند.
در این سفر تعدادی طرحهای عمرانی که از محل تعهدات ایران در بازسازی افغانستان تکمیل شده است، مورد بهره برداری قرار می گیرد.
از جمله این طرحها مرکز تحقیقات آب و مطالعات وزارت انرژی و آب این کشور است که با صرف سه میلیون و 500 هزار دلار از محل کمک های ایران تکمیل شده است .
در تجهیز این مرکز که در منطقه خاورمیانه منحصر به فرد است، از آخرین تجهیزات علمی در بخش مطالعات و تحقیقات آب استفاده شده است.
همچنین مرکز خدمات مشترکین برق کابل و هفت شهر دیگر، مرکز توانبخشی و سه مرکز فنی و حرفه ای در شهرهای کابل، هرات و فراه با صرف شش میلیون دلار افتتاح می شود.
وزیر نیروی ایران و همتای افغان وی از مراحل نصب و تجهیز و راه اندازی دو ژنراتور برق اهدایی کشورمان به قدرت 50 مگاوات به کابل بازدید می کنند.
ارزش اقتصادی این دو ژنراتور هشت میلیون دلار است که ظرف دو هفته آینده وارد خط تولید می شود.
وزیران نیرو و راه و ترابری، قائم مقام وزیر آموزش عالی، رییس سازمان توسعه و تجارت، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شماری از مقامات ایرانی، داودی را در سفر به افغانستان همراهی می کنند.
آساق 1368**1440**332**331 شماره 022 ساعت 09:03 تمام
۰ نفر